Jag skulle vilja knytan till det som tråden började med.
Av kända själ så ber jag om ursäkt om jag retiterar något som någonannan här i tråden eller forumet redan gjort. (i fall det skulle förbi gått ḿig.)
Den strängens som tycks råda är posetiv och jag hoppas det hålls så.
Det är min övertygelse att grälen som var skade "vår sak" så i den graden, att jag personligen trodde att somliga var infiltratörer (eller lekter infiltratörer) från den kommersiell-gren av IT-världen.
Jag hoppas att orumet fortsätter att "hålla rent".
Sedan är frågan hur vi kan återhänt det som förlorats.
Nu har jag inte den kunskap eller erfarenheten att jag kan dra någon bestämd slutsats.....Fast jag tycker det varit mera problem med de Ubuntu release som följde efter 8.04 ( då jag klev på tåget).
Med det sagt kanske det kan vara värt att "lotsa" nybörjare till de tidgare versionerna om vi har lösningarna till dessa, eller om den nya inte är "så överlägsen" i övrigt. Personligen har jag inte märkt det. Det hade varit mera värt att tillfullo förstå funktionaliteten som finns.
Om det här gäller för flera nybörjare så har jag en ide.
Nyligen så fall jag en gammal Podcast som jag med gläjde hade funnit från början.
RealityLinux Podcast nbr1 to nbr100.
http://www.linuxreality.com/
Om någon som har en "vänlig röst" och kan gör en svensk version av det som gjorts, så skulle det vara mycket värt.
Det går enligt min menig möjlighet att göra det där betydligt effektivare.
Det här borde någon redan föreslagit, så jag kanske sparkar in en öppendörr igen. (Men det är i god avsikt).