Hej
Jag har nu upplevt en ater tandning i datorlivet. Ubuntu, det ar skit kul att grava ner sig idetta och lara sig nya saker igen.
Som nu, inga svenska tecken pa tangentbordet.
Dock, min lilla CAR PC har ett 2GB CompactFlash som harddisk. Detta verkar inte racka till nar jag skall installera Ubuntu.
Installationen gars fran ett 2GB USB minne som fungerar som USB-HDD med Ubuntus installations DVD pa.
Det startar vackert, jag kommer fram till installationsvalet och allt ser bra ut tills jag skall fixa partitionerna pa CompactFlash
kortet, da kravs en partition pa min 2,8 GB for att lyckas. Farsok att ^skita^ i detta leder till krasch och misslyckande.
Gar detta att komma runt detta problem ? Jag har sokt efter minimala installationer men inte hittat nagot som fungerar.
Mvh Lennart Pz
Installation pa en CAR PC fran Lilliput [Löst]
Installation pa en CAR PC fran Lilliput [Löst]
Senast redigerad av 1 LennartPz, redigerad totalt 27 gånger.
- zorro_ac
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Installation pa en CAR PC fran Lilliput
tror du får köra en minimal installation av ubuntu..
sök på forumet så hittar du en tråd av mig "minimal ubuntu" då jag fick tipset att installera "Ubuntu mini (https://help.ubuntu.com/community/Insta ... /MinimalCD"), och bara installera gnome-core och sen installera det du behöver var efter som.
det krävs lite pyssel o påläsning men det är faktiskt inte så svårt som det verkar.
sen kanske du vill köra en lättare och mindre platskrävande fönsterhanterare än Gnome? LXDE gillar jag bland dom "lätta".
Edit; sen får jag gratulera dig, eller kanske tacka Ubuntu(?) då även jag fick upp mitt datorintresse igen pga Ubuntu..
sök på forumet så hittar du en tråd av mig "minimal ubuntu" då jag fick tipset att installera "Ubuntu mini (https://help.ubuntu.com/community/Insta ... /MinimalCD"), och bara installera gnome-core och sen installera det du behöver var efter som.
det krävs lite pyssel o påläsning men det är faktiskt inte så svårt som det verkar.
sen kanske du vill köra en lättare och mindre platskrävande fönsterhanterare än Gnome? LXDE gillar jag bland dom "lätta".
Edit; sen får jag gratulera dig, eller kanske tacka Ubuntu(?) då även jag fick upp mitt datorintresse igen pga Ubuntu..
Just denna har jag provat. Det gäller kanske att läsa på lite bättre. Var kan man hitta litteratur kring detta ?
Observera att åäö 'finns igen'. Liten fix med att välja rätt tangentbord och inte bara land i inställningarna.
Observera att åäö 'finns igen'. Liten fix med att välja rätt tangentbord och inte bara land i inställningarna.
- skalman65
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
På länken nedan kan du finna lite info om mini installationen
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=200&t=44636
någonstans i mitten av den tråden tar BOWMORE upp lite att tänka på vid installation av Mini
Själv så installerade jag bara
LXDE samt synaptic, och tog resten via synaptic
Rätt eller fel , vet ej men det funkar
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=200&t=44636
någonstans i mitten av den tråden tar BOWMORE upp lite att tänka på vid installation av Mini
Själv så installerade jag bara
LXDE samt synaptic, och tog resten via synaptic
Rätt eller fel , vet ej men det funkar
Har nu haft lite tid och titta på LilliPut igen och löst problemet med Linux på den.
Det blev DSL med X som skrivbord. LiveCD har bara 50 MB data och klart på
SanDisken så är det 260 MB som systemet tar och 1,4 GB är ledigt.
Det var relativt lätt att få det att fungera men Ubuntu är bättre och trevligare.
Ja, nu är det dax att skotta snö igen, det har kommit ca 40 cm på tre dygn.
Ha en bra jul och ny år.
Det blev DSL med X som skrivbord. LiveCD har bara 50 MB data och klart på
SanDisken så är det 260 MB som systemet tar och 1,4 GB är ledigt.
Det var relativt lätt att få det att fungera men Ubuntu är bättre och trevligare.
Ja, nu är det dax att skotta snö igen, det har kommit ca 40 cm på tre dygn.
Ha en bra jul och ny år.