Hej
Jag har på senaste tiden märkt av att min externa håddisk lampa inte lyser längre även om den är på. Och när datorn stängs av så fortsätter denna snurra, jag testade att köra med windows och fick samma 'problen'. Så det ser ut som det skulle vara att maskinvaruproblem, men eftersom allt funkar så är det ju inte något större problem men skulle vara kul och veta vad som kan vara felet. Kan det tänkas att det kan ha med en felaktig avstängning av hårddisken? Min hårddisk är en Buffalo HDCE2 DriveStation
Extern hårddisk beter sig konstigt
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Re: Extern hårddisk beter sig konstigt
Har en Buffalo HD-PE som inte krånglat. Det finns flera okända pärmar och filer i den.
APP, MAC, Data osv. Kan man tryggt ta bort dessa filer, tycker de är störande?
Det finns flera .exe filer. Kan Windows läsa disken om filerna avlägsnas ?
Testat på en annan dator?Osced skrev:Hej
Jag har på senaste tiden märkt av att min externa håddisk lampa inte lyser längre även om den är på. Och när datorn stängs av så fortsätter denna snurra, jag testade att köra med windows och fick samma 'problen'. Så det ser ut som det skulle vara att maskinvaruproblem, men eftersom allt funkar så är det ju inte något större problem men skulle vara kul och veta vad som kan vara felet. Kan det tänkas att det kan ha med en felaktig avstängning av hårddisken? Min hårddisk är en Buffalo HDCE2 DriveStation
Ja du kan ta bort demchrister skrev:Har en Buffalo HD-PE som inte krånglat. Det finns flera okända pärmar och filer i den.
Det finns två lampor en blå liten och själva Buffalomärket.
Buffalomärket lyser vitt hela tiden den är kopplad till en aktiv USB-sladd.
Den blå lyser bara när man läser från skivan eller skriver till den.
När man öppnar något en andra gång lyser inte lampan, för det man tidigare läst finns kvar på arbetsminnet.
När man öppnar något en andra gång lyser inte lampan, för det man tidigare läst finns kvar på arbetsminnet.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Har testat att köra den på en annan dator är samma problem, dvs. den stänger inte av sig när man stänger av datorn och att 'power' lampan inte lyser.
På min har jag bara bara en lysdiod och den brukade lysa när den var igång och blinka när den arbetade... men som sagt gör den inte det längre.christer skrev:Det finns två lampor en blå liten och själva Buffalomärket.
Testa med att köra "scandisk" ifrån Windows för att se om det eventuellt hjälper.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ska kolla upp det, men tror snarare att det är något problem med usb-kontakten, för ibland får jag ingen kontakt alls med hårddisken... hoppas att det går att lösa på något sätt..