Bar Talmai skrev:jag öppnade filen /etc/samba/smb.conf med gedit men den är skrivskyddad så jag kan inte göra några ändringar.
Hur får jag rättigheter att göra ändringar?
Gärna något tips på hur jag ska göra om något går fel och behöver få tillbaks originalfilen

är lite grön på detta
". . ./etc/samba/smb.conf med gedit". Testa med
gksudo gedit /etc/samba/smb.conf .
Jag renskriver kommandot här, så kan du kopiera det och sedan klistra in det i en terminal. Efter att du sedan har tryckt på "enter", så frågas efter ditt lösenord. Skriv in det. Du ser ingen bekräftelse på att du skriver in något överhuvudtaget, så skriv lugnt och sakta. Här kommer kommandot för kopiering och sedan inklistring:
Notera samtidigt, att du har en avancerad texteditor i gedit. Precis som med andra sådana program, öppnar sig olika flikar.
Det gäller att se upp med, vilken av versionerna man arbetar med. Annars blir det lätt fel.
Kanske man arbetar med backup-kopian, istf originalet. Vilket man avsåg (originalet). Se i bildexemplen nedan.
I bilden "
1 smb.conf.png" nedan, ser du hur det ser ut, när du har kopierat och klistrat in ovanstående kommando i en terminal.
Arbetar du sedan i den, skapar Linux automatiskt en backupkopia på originalet, så du behöver inte vara orolig. MEN, vi skapar ändå, en egen
backupkopia på den, -> arkiv -> spara som "smb.conf.bak". (bild 2 nedan "
2 smb.conf.png").
Det är nu, som det gäller att du har din tunga i rätt mun och inte annorstädes
Notera vilken version av filen som nu är aktuell i ditt editfönster: "
3 smb.conf.png".
Den, backupen, den vill vi inte förändra. Men
det är den, som just nu är aktuell. (se bild "
3 smb.conf.png".
Således måste du återigen "öppna" originalet, för att i den filen, göra dina ändringar som skall gälla för datorn, medan du prövar dig fram.
->Arkiv -> öppna och där väljer du originalet "
4 smb.conf.png".
Se bild "
4 smb.conf.png".
Nu får man inte lägga till fler bilagor än tre, i ett inlägg, så jag tar de första tre här och lägger till de andra, resterande två, i ett inlägg därefter.
Bekräftelse på att du ändrar i "rätt fil", det får du när det ser ut hos dig, som i bild
5 smb.conf.png nedan.
Lycka till, säger
Broder Tuck