2 Ubuntu-partitioner efter installationsfel

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
kallebas
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

2 Ubuntu-partitioner efter installationsfel

Inlägg av kallebas »

Jag har nu under förmiddagen försökt installera ubuntu på min Fujitsu Siemens Lifebook så jag skall kunna dual-boota med windows XP.
Dock så verkar det ha blivit något fel på de 2 olika cd-skivor som jag använt för installationen, då det halvvägs genom installationen kom upp ett felmeddelande om att det inte gick att läsa från cd-skivan. Jag tror mig ha funnit en skiva nu som det inte kommer uppstå samma fel med då jag testat skivan för defekter.
Men problemet är nu att jag har 2 "tomma" ubuntu-partitioner som jag inte vet hur jag frigör?
Jag har ännu ingen "fungerande" installation av ubuntu på datorn, så det enklaste vore (om det är möjligt) att fixa partitionerna under installationen.

Mvh Kallebas
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: 2 Ubuntu-partitioner efter installationsfel

Inlägg av Lars »

Hej, välkommen till forumet

Programmet gparted finns med på installationsskivan, du hittar det under system -> administration > gparted. Där kan du enkelt radera de partitioner du inte vill ha kvar. Sedan kan du prova att installera Ubuntu som vanligt.
kallebas

Inlägg av kallebas »

Lars skrev:Hej, välkommen till forumet
Tack =)
Programmet gparted finns med på installationsskivan, du hittar det under system -> administration > gparted. Där kan du enkelt radera de partitioner du inte vill ha kvar. Sedan kan du prova att installera Ubuntu som vanligt.
När jag försöker radera ubuntu-partitionerna får jag följande felmeddelande:
När jag försöker ta bort /dev/sda5: Please unmount any logical partitions having a number higher than 5
När jag försöker ta bort /dev/sda7: Please unmount any logical partitions having a number higher than 7
Det verkar heller inte gå att unmounta partitionerna.
Senast redigerad av 1 kallebas, redigerad totalt 15 gånger.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Aha, du måste avmontera partitionerna först. Eventuellt kan du högerklicka på dem och göra det, jag kommer inte riktigt ihåg. Eller så kan du göra det från filbläddraren.
kallebas

Inlägg av kallebas »

Lars skrev:Aha, du måste avmontera partitionerna först. Eventuellt kan du högerklicka på dem och göra det, jag kommer inte riktigt ihåg. Eller så kan du göra det från filbläddraren.
Tack för hjälpen, jag tror att allt fungerar nu.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"