Mac to Ubuntu med rsync
Mac to Ubuntu med rsync
Hej allihopa,
Nu är det så att jag har skaffat en Mac och skulle vilja integrera den med min backuplösning som jag har hemma. Hemma har jag två stycken Windows maskiner( Windows 7 och Vista ) och en Ubuntu server. På windows maskinerna kör jag rsync till Ubuntu maskinen och det skulle jag vilja också kunna göra på macen. Problemet är filsystemet som mac använder sig av. Är det någon här som har lyckats att köra rsync från mac till Ubuntu och behålla alla attributen?
Nu är det så att jag har skaffat en Mac och skulle vilja integrera den med min backuplösning som jag har hemma. Hemma har jag två stycken Windows maskiner( Windows 7 och Vista ) och en Ubuntu server. På windows maskinerna kör jag rsync till Ubuntu maskinen och det skulle jag vilja också kunna göra på macen. Problemet är filsystemet som mac använder sig av. Är det någon här som har lyckats att köra rsync från mac till Ubuntu och behålla alla attributen?
Re: Mac to Ubuntu med rsync
Jag börjar att ge upp när det kommer till mac os x 10.6 och rsync till Ubuntu. Jag har inte lyckats får det att fungera än. Dock vill jag tipsa er andra om CrashPlan. Det fungerar till Windows, Linux och Mac. Jag testade att installera det på min mac och körde mot min Ubuntu server och det fungerade bra.
Har inte provat själv (håller på att bygga en egen timemachine server till min mac istället) men jag tror att -E (--extended-attributes) ska hjälpa eller -X (--hfs-export --hfs-import).
Jag har redan provat med både -E och -X utan att lyckas. Om du hittar en lösning så posta den här.
såhär ser min senaste rsync rad ut
-azxHXA --verbose --fake-super --update -- delete --protect-args
såhär ser min senaste rsync rad ut
-azxHXA --verbose --fake-super --update -- delete --protect-args
Jag gissar att ditt filsystem måste stödja "extended attributes" annars tror jag inte det fungerar. Men det visste du säkert redan.
Jag har testat med en mängd olika filsystem inklusive HFS+. Risken att jag har gjort fel finns där men jag har testat rsync med backup bouncer på macen och den indikerar fel på rsyncen.
Om man packar ned filerna på OS X med tar innan man skickar över dem så behålls alla attributes. Detta är inte optimalt med ett steg i rätt riktning. Packar man ned filen innan man skickar den så spelar det ingen roll vilket filsystem som finns på "andra sidan"
Om jag var du skulle jag felsöka ungefär så här:
Du har en Ubuntu-maskin (U) och en Mac (M).
rsync lokalt på U. Synka EN fil från ett ställe till ett annat och kolla att det fungerar.
rsync lokalt på M. Använd terminalen så att du enkelt ser eventuella felmeddelanden.
rsync från M till U, en fil och terminalen.
Kontrollera att extended attributes fungerar på din Ubuntu. ext4 har ju möjlighet till detta men jag har för mig att man måste konfa det.
Du har en Ubuntu-maskin (U) och en Mac (M).
rsync lokalt på U. Synka EN fil från ett ställe till ett annat och kolla att det fungerar.
rsync lokalt på M. Använd terminalen så att du enkelt ser eventuella felmeddelanden.
rsync från M till U, en fil och terminalen.
Kontrollera att extended attributes fungerar på din Ubuntu. ext4 har ju möjlighet till detta men jag har för mig att man måste konfa det.
Som jag skrev tidigare så testade jag backupen med backup bouncer på macen och den indikerar fel på rsyncen. Jag kör med rsync 3.06
http://www.n8gray.org/blog/2007/04/27/i ... p-bouncer/
http://www.n8gray.org/blog/2007/04/27/i ... p-bouncer/
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
kan det här vara nåt http://www.kremalicious.com/2008/06/ubu ... ne-volume/
satte upp en liknande för att backupa mina macar mot ubuntumaskinen
satte upp en liknande för att backupa mina macar mot ubuntumaskinen
Det är min bärbara mac som behöver backup och det måste fungera även när jag har datorn utanför hemmet.