För låg skärmupplösning Xubuntu/Nvidia ion

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Användarvisningsbild
Q

För låg skärmupplösning Xubuntu/Nvidia ion

Inlägg av Q »

Hej!

Jag har bootat Xubuntu 9.04 från usb på Imax mini (saknar cd-drive). Skärmen har upplösningen 1920x1080.
Grafikkort: Nvidia Ion.
När jag startar datorn i Windows Vista (det förinstallerade systemet) så går det bra att ställa in den bästa upplösningen. Men i Xubuntu finns bara fyra alternativ, varav det mest högupplösta är 1280x1024, vilket ger
en förvrängd bild.

Jag har försökt installera nvidia-grafikstöd via synaptic. Jag har försökt i terminalen med "sudo nvidia-xconfig" men
ingenting händer.

/Q.
Användarvisningsbild
Q

Re: För låg skärmupplösning Xubuntu/Nvidia ion

Inlägg av Q »

OK, jag fick inga svar så jag löste problemet själv till slut.

Jag valde att installera Ubuntu 9.10 istället på datorn. Upplösningen var fortfarande 1280x1024.

Jag provade olika lösningar utan resultat. Till slut hittade jag en lösning på nätet:

http://albertomilone.com/nvidia_scripts1.html

Jag laddade ner de senaste ubuntu-repositorierna och där hittade jag programmet EnvyNG. Jag installerade
det, körde det och kunde ladda ner de rätta drivrutinerna. (Det misslyckades först men gick på andra försöket.)
När jag startat om datorn var allt knivskarpt och i rätt upplösning: 1920x1080.

Jag hoppas att detta kan vara ett fungerande tips för andra med samma problem :)

Karmic Koala är förresten jätteläcker, särskilt bootsplash.

/Q
Användarvisningsbild
Patrik Storm
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Patrik Storm »

Har oxå upplösningsproblem... ett nvidia 7500LE kort.
Datorn har funkat utmärkt med 9.10 installerat.. Tills helt plötsligt en dag så försvinner 1440x900 upplösningen. Till o börja med så kunde man endast ställa in 800x600, höll på o pulade bra länge med drivisar, tips & trix från nätet, en offerit på gården av ett Ati - kort till grafikgudarna, saltkastning, spottning i hörn och diverse andra obskyra metorder tills jag installerade ett helt nytt system från grunden.
Resultatet av det blev att jag förvisso kan ställa in en högre uplösning, men inte rätt upplösning.

Så nu är jag en slagen man utan råd...

Allt annat med grafiken fungerar, Open GL, compiz osv...
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Använder ni er av dvi->vga-adapter eller flera skärmar?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Patrik Storm
Kontakt:

Inlägg av Patrik Storm »

Inget sådant...
Inga förändringar av hårdvara eller mjukvara innan problemen startade.

Kan det vara så dumt att grafikkortet håller på o gå sönder? Det uppvisar inga som helst andra problem, så det finns inget som tyder på det...

xrandr
Screen 0: minimum 320 x 240, current 1152 x 864, maximum 1152 x 864
default connected 1152x864+0+0 0mm x 0mm
1024x768 50.0 63.0
800x600 51.0 52.0 53.0
680x384 54.0 55.0
640x480 56.0
576x432 57.0
512x384 58.0
400x300 59.0 60.0 61.0
320x240 62.0
1152x864 63.0*

Jag vill ju ha 1440x900...
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Kan kanske vara värt ett försök att manuellt ange EDID i xorg.conf, då det verkar som att det försvinner på vägen (du borde kunna se om det detekteras korrekt i nvidia-settings). Om inte så kan du läsa lite här; http://trapd00r.se/blog/index.php/2009/ ... edid-mess/ .

Om inte det ger någon framgång så kan du prova att öka HorizSync och VertRefresh i Monitor-sectionen med små steg. Detta gäller enbart om du har en lcd-skärm dock:

Kod: Markera allt

HorizSync       50.0 - 110.0
    VertRefresh     60.0 - 120.0
Du kommer att få se fler och högre upplösningar i listan, förhoppningsvis kommer du även att se din nativa upplösning.
Om inte heller det hjälper, prova att installera om drivarna direkt från nvidia.com och skriv en ny xorg.conf med hjälp av nvidia-xconfig.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Q

Inlägg av Q »

Patrik Storm skrev:Har oxå upplösningsproblem... ett nvidia 7500LE kort.
Datorn har funkat utmärkt med 9.10 installerat.. Tills helt plötsligt en dag så försvinner 1440x900 upplösningen. Till o börja med så kunde man endast ställa in 800x600, höll på o pulade bra länge med drivisar, tips & trix från nätet, en offerit på gården av ett Ati - kort till grafikgudarna, saltkastning, spottning i hörn och diverse andra obskyra metorder tills jag installerade ett helt nytt system från grunden.
Resultatet av det blev att jag förvisso kan ställa in en högre uplösning, men inte rätt upplösning.

Så nu är jag en slagen man utan råd...

Allt annat med grafiken fungerar, Open GL, compiz osv...
Jag har ATI Radeon på min äldre dator. Där var det aldrig några problem. Upplösningen på 1440x900 kom rätt från början. Ubuntu föreslog självmant vilka
drivrutiner jag skulle ladda ner till grafikkortet. Med Nvidia fick jag kämpa lite mer.

Konstigt att din skärmupplösning pajade bara så där. Kanske hände det efter att du laddat ner uppdateringar? Man kan ju alltid försöka med att starta upp med
en tidigare version av linuxkärnan, om man har sparat dem i grub-menyn. Fast nu hade du i och för sig reinstallerat Ubuntu...

/Q
Användarvisningsbild
Patrik Storm
Kontakt:

Inlägg av Patrik Storm »

Jo det är konstigt. Jag provade med att starta upp med en tidigare version av kärnan utan resultat.
Jag skall prova förslaget jag fick tidigare i tråden, så får vi se om det löser sig.
Användarvisningsbild
Patrik Storm
Kontakt:

Inlägg av Patrik Storm »

Ja nu är det löst..
Lade in drivrutin version 96 via Hårdvarudrivrutiner o allt satte igång att fungera. Mycket tillfredställande.
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"