Gimp! newbie frågor..

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Användarvisningsbild
zorro_ac
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Gimp! newbie frågor..

Inlägg av zorro_ac »

har inte riktigt kunnat vänja mig vid Gimp ännu så här har jag starta "min" frågetråd.
självklart är andra välkomna att skriva här också.

jag vill altså ha den vita bakgrunden på min avatar genomskinlig, men jag lyckas inte på ett smidigt sätt..
någon som vill skriva en lättförståelig how-to?

länk till bilden: http://i48.tinypic.com/2q3n62x.jpg
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Gimp! newbie frågor..

Inlägg av Ulsak »

ok..
a) .jpg-formatet kan du ej använda när du konverterar från .xcf , använd .gif eller .png
b) jag föreslår att du använder transparent bakgrund och använder alternativet "markera färgområde"-alternativet, markerar det vita och tömmer all färginformation i markeringen.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Eftersom bilden har en skugga så blir det svårt att göra om den så att det blir snyggt (det går kanske men jag vet inte hur). Jag skulle ha laddat ner originalet från http://www.isc.tamu.edu/~lewing/linux/ och redigerat den istället.

För att få transparens måste du lägga till en alfa-kanal, det gör du via lager -> transparens. Sedan kan du göra som Ulsak sade för att radera det vita.

Om du sedan vill lägga på en snygg skugga igen så är det bäst att använda PNG-formatet. I PNG kan delar av bilden vara halvgenomskinlig och det är perfekt för skuggor. I GIF är det antingen eller som gäller.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

vill man vara extremt noggrann skalar man upp bilden och slingmarkerar man allt utom det man vill ha synligt, tömmer ( raderar denna markering) och och fixar till en skugga manuellt som Lars föreslog. Till skillnad från Lars tänkte jag inte på det med skuggan..sry..
Användarvisningsbild
zorro_ac

Inlägg av zorro_ac »

tackar för tipsen, nu snodde ja dock bara orginalbilden och skalade ner..
Lars

Inlägg av Lars »

Originalet hade visst redan transparent bakgrund, då blir det ju enkelt :)

Men jag vill bara visa att det faktiskt blir snyggare med PNG. Om man jämför bilderna nedan så ser man att GIF-versionen är mycket taggigare i kanterna än PNG-versionen. Det beror på att PNG kan hantera gradvis genomskinlighet. Tekniken kallas anti-aliasing eller kantutjämning och används bl.a. för att typsnitten ska bli snygga på skärmen.
2942.gif
2942.gif (3.93 KiB) Visad 2005 gånger
sit3-shine.7.png
sit3-shine.7.png (8.18 KiB) Visad 2008 gånger
Användarvisningsbild
zorro_ac

Inlägg av zorro_ac »

ok, men hur "lägger" jag till kantutjämning på en redan GIF konverterad bild? provade att spara den direkt som PNG men det blev ju ingen skillnad.
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

zorro_ac skrev:ok, men hur "lägger" jag till kantutjämning på en redan GIF konverterad bild? provade att spara den direkt som PNG men det blev ju ingen skillnad.
Det spelar ingen roll om du enbart sparar bilden som .png eftersom kanterna redan är ojämna. Du måste i så fall retuschera kanterna för att få dom att se jämna ut. Men det kan innebära mer arbete än vad det är värt.

Ett alternativ är att istället utgå från originalet, och separera figuren med hjälp av en så jämn markering som du kan göra med hjälp av de markeringsverktyg som finns i Gimp.

Enligt min uppfattning är automatiska markeringsfunktioner (t.ex. efter färger) sämre för sådana här arbeten jämfört med om man manuellt zoomar in i bilden och noggrant markerar områden med hjälp av t.ex. det fria markeringsverktyget.

När du är nöjd med markeringen kopiera det (ctrl+c), och klistra in det (ctrl+v) som ett nytt lager (i fönstret till höger på skärmen som heter "Lager, Kanaler, Slingor" kan du klicka med höger musknapp på det flytande lagret och välja "Nytt lager").

Då placeras den inklistrade figuren i ett nytt lager, och du kan kasta bort bakgrundslagret (t.ex. genom att markera det och klicka på ta-bort-symbolen" nederst i samma fönster). Nu kan du spara bilden som .png.
Lars

Inlägg av Lars »

zorro_ac skrev:ok, men hur "lägger" jag till kantutjämning på en redan GIF konverterad bild? provade att spara den direkt som PNG men det blev ju ingen skillnad.
Jag gjorde helt enkelt så att jag sparade den som PNG innan jag förminskade den. Då sköter GIMP det där automatiskt.
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"