Hjälp med NetGear WN111 usb till 64bit ubuntu 9.04

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
malawiglenn
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Hjälp med NetGear WN111 usb till 64bit ubuntu 9.04

Inlägg av malawiglenn »

Hej alla!

Jag är en relativt ny ubuntu (och linux) användare. Jag har fått en laptop av mitt jobb (Dell Latitude 6500 tror jag att det är) som jag har ubuntu 9.04 64bit installerat på - för att underlätta synkronisering med min stationära dator på mitt kontor (dvs samma OS, samma program etc osv).

Jag har införskaffat en trådlös router - NetGear WNR1000 samt en USB mottagare NetGear WN111 rangemax, för att använda i mitt hem där jag har 2st datorer med Windows (vista & XP), och tänkte att det skulle ju vara förträffligt angenämt om detta kunde funka på min laptop så att jag kan använda den på ett smidigt sätt ;)

Det var dock svårare än jag trodde att få detta att fungera :(

Jag började med att läsa och göra vad följande tråd föreskriver:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... ilit=wn111

Jag får upp att netwm245 är installerat på "system" - > "administration" - > "windows wireless drivers" men det står "hardware present : no" :-[

Dessutom om jag klickar på nätverksikonen uppe i högra hörnet så står det att "wireless disabled" och det går inte att bock i rutan "enable wireless" ???

Jag har även läst denna tråd, http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 11#p277512
men att byta till 32bit tror jag inte löser mitt problem och det är ingen lösning för mig med tanke på allt slit jag la ner för att få en "exakt" kopia av min stationära jobbdator på laptopen som jag tidigare nämnde.

Så, hur gör jag för att "enable wireless"? jag har testat att logga in som root genom att skriva i en terminal:

su -

detta blir utskriften:

wouda@xeno:~$ su -
Password:
su: Authentication failure
wouda@xeno:~$

fast jag har gett rätt lösenord etc, detta funkar ju när jag kör sudo annars.. men inte med su - :(
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Hjälp med NetGear WN111 usb till 64bit ubuntu 9.04

Inlägg av Katt »

Om du har en WN111 v2 så verkar det som om den skall fungera med modulen ar9170 (http://linuxwireless.org/en/users/Drivers/ar9170), men man måste installera korrekt firmware för den, vilken borde finnas tillgänglig i Ubuntu. Kolla i förråden om du hittar paket relaterade med ar9170. Sitter inte vid ett ubuntu system just nu så kan inte hjälpa dig längre för tillfället, kanske någon annan här inne kan bekräfta?
Det är inte lätt när det är svårt!
malawiglenn
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Hjälp med NetGear WN111 usb till 64bit ubuntu 9.04

Inlägg av malawiglenn »

Okej tack för länken!

Den där hemsidan hittade jag inte igår när jag googlade iaf:) Tack, ska kolla in det!
Skriv svar

Återgå till "Internet"