Jag kör Ubuntu 9.10 på min Asrock 330. Efter en mindre uppgradering av systemet slutade VÄNTELÄGE att fungera. När jag nu väljer VÄNTELÄGE får jag efter ett par sekunder endast en blinkande markör på en annars helt svart bakgrund i övre vänstra hörnet och sen kan jag inte komma tillbaka till Gnome eller till en terminal utan måste stänga av datorn för att starta om. VÄNTELÄGE fungerade bra efter uppgradering till 9.10 men slutade alltså fungera vid en senare mindre uppgradering.
Jag är tacksam för alla förslag på vad jag kan prova för att få ordning på det hela.
/Mattias
Vänteläge slutade fungera efer uppgradering
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Re: Vänteläge slutade fungera efer uppgradering
Vad händer om du i det läget med svart skärm och blinkande markör trycker Ctrl+Alt+F2 följt av Ctrl+Alt+F7?
-
Så brukar jag i vanliga fall kunna få fram en terminal. Men här händer det ingenting.
Provade du även Ctrl+Alt+F7 i det läget?
Råkade ut för samma sak när jag gick från Hardy till Karmic på en gammal laptop. Det finns även en bugg rapporterad som inte är löst än men finns en workaround som fungerar. Jag kom in enbart med Ctrl+Alt+F7 men en process vbetool lastade då ner maskinen.
Råkade ut för samma sak när jag gick från Hardy till Karmic på en gammal laptop. Det finns även en bugg rapporterad som inte är löst än men finns en workaround som fungerar. Jag kom in enbart med Ctrl+Alt+F7 men en process vbetool lastade då ner maskinen.
-
Ja, jag har provat alla tänkbara tangentkombinationer inklusive ctrl+alt+f7 men inget händer. Du nämner en bugg och en workaround. Du har inte möjligtvis en länk så jag kan prova?
Här är buggen och workaround finns i inlägg #20
Bugg: vbetool 100% cpu usage on resume
Bugg: vbetool 100% cpu usage on resume
-
Jag upptäckte så småningom att mina problem inte berodde på uppdateringen utan att jag vid samma tillfälle anslöt TV-mottagare via USB. Kopplar jag från TV-mottagaren så fungerar det igen. Nu vet jag i alla fall var jag ska leta efter en lösning.
Tack för hjälpen!
/Mattias
Tack för hjälpen!
/Mattias