Hur spara rippat i Streamripper till extern hårddisk. [LÖST]

Problem med att spela musik, film osv.
Användarvisningsbild
ari_vik
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Hur spara rippat i Streamripper till extern hårddisk. [LÖST]

Inlägg av ari_vik »

Jag har i 15-20 timmar försökt få fungera att med streamripperkommandot -d få det att fungera att Streamripper inte skall spara alltid med utgångspunkt just i den katalogen där min batchfil för tillfället råkar ligga. Exempelvis innebär detta kommando "streamripper http://72.26.204.18:6648 -d media/elements/musiikkia -l 3600" att det rippade hamnar i en katalog som ligger ex. home/jaska/media/elements/musiikkia, alttså ALLTID på laptopens hårddisk!! istället för som önskat på den EXTERNA hårddisken, som i detta fall ska ha adressen media/elements/musiikkia. Vad i he.. gör jag för fel eg. VARFÖR vill inte Strearipper flytta filerna till min externa hårddisk. Lägger jag batchfilen på den externa hårddisken vill den ej ALLS starta, jag trodde det skulle lösa problemet, men det beror väl kanske på att USB sätter käppar i hjulet, kan jag tänka. Vad fattar jag ej? eller går det inte alls? med Streamripper att rikta filerna till en extern hårddisk. Ni kan inte ana hur tacksam jag skulle vara om någon kan lösa detta mitt problem. MVH. Ari
Senast redigerad av 1 ari_vik, redigerad totalt 13 gånger.
gusse02

Re: Hur spara rippat i Streamripper till extern hårddisk.

Inlägg av gusse02 »

Kanske är slash framför media som saknas?

Kod: Markera allt

streamripper http://72.26.204.18:6648 -d /media/elements/musiikkia -l 3600
Användarvisningsbild
ari_vik

Inlägg av ari_vik »

Om jag såtter ett slash framför går det ine alls, se nedan:

jaska@ubuntu:~$ streamripper http://72.26.204.18:6648 -d /media/elements/musiikkia -l 3600
Connecting...
stream: Classical & Flamenco Guitar - S K Y . F M - a mix of classical, spanish, and flamenco guitar
server name: SHOUTcast/Linux v1.9.8
bitrate: -1
meta interval: 8192

error -36 [SR_ERROR_CANT_CREATE_FILE]
bye..
shutting down
jaska@ubuntu:~$

Men utan detta slash startar Streamripper och det går åtminstone spara på laptopens hårddisk.

jaska@ubuntu:~$ streamripper http://72.26.204.18:6648 -d media/elements/musiikkia -l 3600
Connecting...
stream: Classical & Flamenco Guitar - S K Y . F M - a mix of classical, spanish, and flamenco guitar
server name: SHOUTcast/Linux v1.9.8
bitrate: -1
meta interval: 8192

[ripping... ] Acoustic Alchemy - Santiago [ 377kb]

^C

shutting down
bye..

Fler idéer?

MVH
Ari
gusse02

Inlägg av gusse02 »

ari_vik skrev: error -36 [SR_ERROR_CANT_CREATE_FILE]
Kolla att du har rättigheter att skapa filer på detta ställe.

$ touch /media/elements/musiikkia/banan
Jag gissar att /media/elements/musiikkia är en katalog (mapp).
Användarvisningsbild
ari_vik

Inlägg av ari_vik »

gusse02 skrev:
ari_vik skrev: error -36 [SR_ERROR_CANT_CREATE_FILE]
Kolla att du har rättigheter att skapa filer på detta ställe.

$ touch /media/elements/musiikkia/banan
Detta kommando funkar inte alls. Hur kan jag kolla mina rättigheter
till katalogen /media/elements/musiikkia på annat vis?

Jag gissar att /media/elements/musiikkia är en katalog (mapp).
Stämmer. Katalogen finns på extern USB hårddisk.

MVH
Ari
gusse02

Inlägg av gusse02 »

ari_vik skrev: Detta kommando funkar inte alls. Hur kan jag kolla mina rättigheter
touch försöker skapa en fil på angivet ställe. Om det inte går så är det problem med rättigheter, du har inte rättigheter att skapa filer där. Det är alltså inte ett problem med streamripper i så fall.

På detta forum rekommenderas INTE att använda terminalen i första hand. Nu kan inte jag GUIt utantill så därför funkar det bäst för mig att använda terminalen när jag ska hjälpa folk och jag inte har datorn (med ubuntu) framför mig.

Nåja, för att kolla rättigheter till katalogen skriver du i terminalen:

ls -ld /media/elements/musiikkia
Användarvisningsbild
ari_vik

Inlägg av ari_vik »

gusse02 skrev:
ari_vik skrev: Detta kommando funkar inte alls. Hur kan jag kolla mina rättigheter
touch försöker skapa en fil på angivet ställe. Om det inte går så är det problem med rättigheter, du har inte rättigheter att skapa filer där. Det är alltså inte ett problem med streamripper i så fall.

På detta forum rekommenderas INTE att använda terminalen i första hand. Nu kan inte jag GUIt utantill så därför funkar det bäst för mig att använda terminalen när jag ska hjälpa folk och jag inte har datorn (med ubuntu) framför mig.

Nåja, för att kolla rättigheter till katalogen skriver du i terminalen:

ls -ld /media/elements/musiikkia
Med detta ls -ld kommando gäller samma sak att jag måste ta bort / före
media/elements/musiikkia för att det ska funka alls.

SVAR:
jaska@ubuntu:~$ ls -ld media/elements/musiikkia
drwxr-xr-x 3 jaska jaska 4096 2009-12-09 11:28 media/elements/musiikkia

Inte tyder jag vad
drwxr-xr-x 3 jaska jaska 4096 2009-12-09 11:28 media/elements/musiikkia
betyder..
gusse02

Inlägg av gusse02 »

Du har alltså ingen extern hårddisk på /media/elements/musiikkia.
När du tar bort "/" så blir det en relativ sökväg, relativ till där du står. Det är ointressant.

Du måste hitta sökvägen till din externa hårddisk. Och sedan använda den sökvägen i -d.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Ursäkta att lägger mej i, använder själv Kubuntu 9.10 så jag kan inte ge exakta instruktioner.
I terminalen borde det fungera med att skriva gksudo nautilus för att starta Ubuntu's filhanterare med rooträttigheter.
Där kan du bläddra fram till till din externa hårddisk, den bör finnas under /media.
Där borde du med hjälp av ett högerklick få fram rättigheterna om vilka som har skrivrättigheter till din externa hårddisk och aktuell mapp.
Kan hända att jag minns fel, isåfall är jag tacksam om någon med aktuella kunskaper om nautilus kan rätta.
gusse02

Inlägg av gusse02 »

Ännu finns ingen anledning att köra ngt som root (med sudo). Jag tror att problemet är att ari_vik inte har hittat sökvägen till sin externa hårddisk. När den är funnen och det är konstaterat att/om det finns problem med rättigheterna så kan det behövas. Men håll in hästarna lite, använd sudo bara när det är nödvändigt.

Alltså, hitta sökvägen till externa hårddisken (kanske med nautilus).
Försök med streamripper igen.
Om det inte fungerar, försök att skapa en fil på externa hårddisken (med nautilus kanske). Om det inte går att skapa fil så är det nog problem med rättigheter. I så fall fixa rättigheterna.
gusse02

Inlägg av gusse02 »

@ari_vik du får gärna klistra in resultatet (utskrifterna) från de kommandon du provar. Det är mycket mer informativt än: "funkar inte alls".
Användarvisningsbild
ari_vik

Inlägg av ari_vik »

gusse02 skrev:Ännu finns ingen anledning att köra ngt som root (med sudo). Jag tror att problemet är att ari_vik inte har hittat sökvägen till sin externa hårddisk. När den är funnen och det är konstaterat att/om det finns problem med rättigheterna så kan det behövas. Men håll in hästarna lite, använd sudo bara när det är nödvändigt.

Alltså, hiårddisken, men ändå är det det. tta sökvägen till externa hårddisken (kanske med nautilus).
Försök med streamripper igen.
Om det inte fungerar, försök att skapa en fil på externa hårddisken (med nautilus kanske). Om det inte går att skapa fil så är det nog problem med rättigheter. I så fall fixa rättigheterna.
Jag har inga problem alls att skapa filer på den externa hårddisken. Inte med nautilus, inte med något annat program än just med Streamripper. Det funkar tom. utmärkt med skalet till Streamripper, KStreamripper, som väl bör använda Streamripper som bas. Det har funkat umärkt att rikta filerna från KStreamripper i månader till samma externa hårddisk, men saken är att min åldrige far vill att detta skall ske med ett enda musklick. Han har MYCKET svårt att använda program som kräver många moment. Så.. Inget bör vara fel på varken rättigheter, sökvägar eller på den externa hårddisken men ändå är det det. Något fattar jag inte alls här. Jag har testat alla tips hittils, men utan resultat. MVH, Ari
Användarvisningsbild
ari_vik

Inlägg av ari_vik »

gusse02 skrev:@ari_vik du får gärna klistra in resultatet (utskrifterna) från de kommandon du provar. Det är mycket mer informativt än: "funkar inte alls".
jaska@ubuntu:~$ $ touch /media/elements/musiikkia/banan
bash: $: command not found
Användarvisningsbild
ari_vik

Inlägg av ari_vik »

ari_vik skrev:
gusse02 skrev:@ari_vik du får gärna klistra in resultatet (utskrifterna) från de kommandon du provar. Det är mycket mer informativt än: "funkar inte alls".
jaska@ubuntu:~$ $ touch /media/elements/musiikkia/banan
bash: $: command not found

jaska@ubuntu:~$ touch /media/elements/musiikkia/banan
touch: tiedostoa ”/media/elements/musiikkia/banan” ei voi koskettaa: Tiedostoa tai hakemistoa ei ole
Svaret på finska betyder att katalogen ej finns eller kan hittas...
gusse02

Inlägg av gusse02 »

Haha, där fick jag. Det där på finska hade jag ju inte förstått.

OK, vi har nu konstaterat att /media/elements/musiikkia inte är riktigt vad du tror. Det finns ingen sådan katalog.
Du måste alltså hitta din externa hårddisk, eller rättare sagt vilken sökväg den har.
Om du har din disk inkopplad och utför kommandot "mount" i terminalen så skall vi nog kunna identifiera den.

LANG= mount
Klistra in resultatet. OBS det skall alltså vara ett mellanslag mellan = och mount. Detta gör att dina meddelandet från kommandot mount kommer på engelska för tillfället. Inte permanent, ingen fara.
Användarvisningsbild
ari_vik

Inlägg av ari_vik »

jag är på plats vid den datorn på fredag. Hoppas på ert tålamod tills dess..
Men vad jag vill förstå så ÄR disken monterad. Jag skrev nånstans att ex. Hal Device Manager säger att den ÄR monterad som den ska på: /media/Elements
Det som förvånar mig mest är att alla andra program jag använt ser och accepterar existensen av denna samma externa hårddisk, t.o.m. programmet KStreamripper.
Jag irriteras av att jag ej fattar vad som kan skilja i kommandon som skalet till Streamripper, KStreamripper, gör från mina manuellt skrivna kommandon till Streamripper i terminalen, och som gör att KStreamripper förmår se disken men inte Streamripper.. Men men, jag återkommer direkt när jag åter är i stånd att testa föreslagna mount-kommandot. Återkommer. MVH. Ari
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

ari_vik skrev:Jag skrev nånstans att ex. Hal Device Manager säger att den ÄR monterad som den ska på: /media/Elements
Om hårddisken är monterad i /media/Elements så är det inte konstigt att du inte hittar den i /media/elements eftersom det detta är en annan katalog.
Linux skiljer på stora och små bokstäver i filnamn.
Användarvisningsbild
ari_vik

Inlägg av ari_vik »

Holy shit! Så mycket jag ändå gjort och lyckats bra med i Linux utan att lyckas lära mig detta. Är väl sönderdosifierad i hjärnvindlingar från dos 1.0 & framåt. Återkommer med resultaten av denna örfil av kunskap. TACK för örfil! Ari
Användarvisningsbild
ari_vik

Re: Hur spara rippat i Streamripper till extern hårddisk. [LÖST]

Inlägg av ari_vik »

Tack! för all hjälp jag fått i denna fråga. Och extra tack till HakanS. Så enkelt var det. Ett stort E löste alla problem. Som sagt, vad ska jag skylla på, annat än man är insnöad på dos..
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"