Ljud/bild syncar inte med Asrock nettop ion330

Problem med att spela musik, film osv.
Tobe83
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Ljud/bild syncar inte med Asrock nettop ion330

Inlägg av Tobe83 »

Hej!
Jag kör en Asrock nettop ion 330 som tv dator hemma. Jag har inte något mediacenter installerat utan jag kör den som en vanlig dator kopplad till Tv:n.
Problemet jag har är att bild och ljud inte syncar. Tv:n är kopplad via HDMI och stereon är inkopplad via det analoga stereojacket. När jag tittar på film korrigerar jag det hela i mplayer med hjälp av flaggor som ställer om ljudet till -0.25. Detta gäller både för vanlig .avi film och .mkv film. Från början trodde jag att det hela hade med filmcodecs som användes i mplayer att göra men häromdagen när jag var in på svtplay såg jag samma grej. Går det att ställa om tiden för hela systemljudet eller finns det ett bättre sätt att angripa systemet. Jag kör Ubuntu 9.04

/Tobias
Tobe83
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Ljud/bild syncar inte med Asrock nettop ion330

Inlägg av Tobe83 »

En liten uppdatering sen igår.
Jag har nu testat att också köra ljudet via hdmi-kabeln till tv:n och då är ljudet syncat. Detta kan jag leva med när det kommer till film och situationer där tv:n är på. (Bara att koppla tv:ns ljudutgång till stereon) Dock skulle jag vilja ha ut musik via datorns analoga ljudutgång så att det går att ha på musik och samtidigt ha tv:n avstängd. Går det att stäla in att enbart rhythmbox använder sig av ett annat ljudkort än resten av datorn?
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"