har många gånger haft lite småstrul med nätverket på xp datorer.
och det är väl just här jag börjar märka fördelen med ubuntu.
i Ubuntu KAN man ändra och skapa konfigurationer som man vill ha det, om än något krångligt ibland,
i Windows MÅSTE man tillförlita sig på diverse program och dialogrutor som rätt ofta inte gör som man vill..
oj, gick lite ur spår här nu men till saken då:
vart och hur ändrar man vilka som ska få behörighet till sina utdelningar? och hur ändrar man lösenord?
för tillfället har jag en XP-dator med diverse saker utdelade (mappar, skrivare och dvd-brännare) som är omöjlig att få åtkomst till, en windowsburk säger att lösenordet är felaktigt (jag har inte satt något lösenord, om det ens är möjligt?) och en ubuntuburk säger att den inte får åtkomst till utdelningslistan..
det brukar alltid lösa sig om man installerar om windows en eller två gånger men nu har jag verkligen lessnat på denna nödlösning..
problem med filutdelningar, windows XP
- uppsalanet
- Fadder
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: problem med filutdelningar, windows XP
Hej,
Själv använder jag system-config-samba
Du kan också kika på gadmin-samba som har fler inställningar...
Kanske inte det du söker?
//Fredrik
Själv använder jag system-config-samba
Kod: Markera allt
sudo apt-get install system-config-samba
Kanske inte det du söker?
//Fredrik
- zorro_ac
njae, nu tror jag du missuppfattade mig.. i Ubuntu har jag inga problem att sätta upp en fildelning så som jag vill ha det, även om det innefattar lite terminalkomandon som jag inte vant mig vid till fullo än.
nej problemet är att det är väldigt klent med inställningar och konfigueringar med nätverket och filutdelning i windows XP.
ibland så behöver man lösenord och rätt ofta blir man nekad åtkomst till utdelningar på windows datorer på ett helt vanligt hemmanätverk utan säkerhet.. och jag har aldrig sett någonstans där man kan sätta lösenord på sina utdelningar eller ge olika användare olika utdelningar...
nej problemet är att det är väldigt klent med inställningar och konfigueringar med nätverket och filutdelning i windows XP.
ibland så behöver man lösenord och rätt ofta blir man nekad åtkomst till utdelningar på windows datorer på ett helt vanligt hemmanätverk utan säkerhet.. och jag har aldrig sett någonstans där man kan sätta lösenord på sina utdelningar eller ge olika användare olika utdelningar...
Loggar du in med user/password på dina xp burkar ?
http://www.cezeo.com/tips-and-tricks/net-use-command/
Så här mappar du en nätverksenhet:
1. Klicka på Start och sedan på Kör.
2. Skriv cmd i rutan Öppna.
3. Skriv net use x: \\datornamn\resursnamn, där x: är enhetsbeteckningen du vill tilldela den delade resursen.
Så här kopplar du från en mappad enhet:
3. Skriv net use x: /delete, där x: är enhetsbeteckningen för den delade resursen.
Skriver du bara net use ser du vad som är mappat för tillfället.
http://www.cezeo.com/tips-and-tricks/net-use-command/
Så här mappar du en nätverksenhet:
3. Skriv net use x: \\datornamn\resursnamn, där x: är enhetsbeteckningen du vill tilldela den delade resursen.
Så här kopplar du från en mappad enhet:
3. Skriv net use x: /delete, där x: är enhetsbeteckningen för den delade resursen.
Skriver du bara net use ser du vad som är mappat för tillfället.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
- zorro_ac
på vissa har jag user/passw men oftast blir det bara administratör utan passw.
denna är en med automatisk inloggning av Administratör utan lösenord.. och jag vet vad jag har utdelat, det syns om man kollar i nätverket på samma dator. även dom andra datorerna i nätverket finns och man kommer åt dom. men dom kommer inte åt denna.
denna är en med automatisk inloggning av Administratör utan lösenord.. och jag vet vad jag har utdelat, det syns om man kollar i nätverket på samma dator. även dom andra datorerna i nätverket finns och man kommer åt dom. men dom kommer inte åt denna.
use password
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
- zorro_ac
provade nu med password.. funkar inte.
det har inte behövts förut heller..
det har inte behövts förut heller..