Installera dvb-t usb
Re: Installera dvb-t usb
Håller på att uppgradera till 9.10 - det kanske löser sig efter det...
Ok, efter uppgradering till 9.10 fungerar allt som det ska! Tack ändå för all hjälp.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Vad bramikkex skrev:Ok, efter uppgradering till 9.10 fungerar allt som det ska! Tack ändå för all hjälp.

Hej,
problemet som avhandlats ovan verkar anknyta till mitt: Försöker få igång DVB-T, har ett Terratec 1200 installerat, som Ubuntu (8.10) verkat hitta. Försökte först med MythTV, där konfigureringen verkar funka ända till kanalscanningen, där den inte hittar nånting. Provade då Kaffeine, som inte verkar kännas vid att det finns ett DVB-kort, eller är det jag som inte förstår Kaffeine. Klent med dokumentation till detta program.
Då jag bara är ute efter att kunna titta på och spela in/spela upp TV (inga andra HTPC-funktioner) så testade jag Klear. Detta ser vettigt ut, men förutsätter att man gör scanningen separat, till channels.conf. Och här tog det stopp:
scan /usr/share/dvb/dvb-t/se-Halmstad > channels.conf
gav följande felmedd:
scanning /usr/share/dvb/dvb-t/se-Halmstad
using '/dev/dvb/adapter0/frontend0' and '/dev/dvb/adapter0/demux0'
main
FATAL: failed to open '/dev/dvb/adapter0/frontend0': 16 Device or resource busy
Hittade här
http://www.linuxtv.org/docs/dvbapi/DVB_ ... 0000000000
att det finns ett "close" för frontend, som jag testade (utan att hela vägen förstå vad frontend är). Kommandotolken verkade dock inte begripa de syntaxer för "close" som jag provade. Är jag på rätt spår?
Lennart
problemet som avhandlats ovan verkar anknyta till mitt: Försöker få igång DVB-T, har ett Terratec 1200 installerat, som Ubuntu (8.10) verkat hitta. Försökte först med MythTV, där konfigureringen verkar funka ända till kanalscanningen, där den inte hittar nånting. Provade då Kaffeine, som inte verkar kännas vid att det finns ett DVB-kort, eller är det jag som inte förstår Kaffeine. Klent med dokumentation till detta program.
Då jag bara är ute efter att kunna titta på och spela in/spela upp TV (inga andra HTPC-funktioner) så testade jag Klear. Detta ser vettigt ut, men förutsätter att man gör scanningen separat, till channels.conf. Och här tog det stopp:
gav följande felmedd:
main
Hittade här
http://www.linuxtv.org/docs/dvbapi/DVB_ ... 0000000000
att det finns ett "close" för frontend, som jag testade (utan att hela vägen förstå vad frontend är). Kommandotolken verkade dock inte begripa de syntaxer för "close" som jag provade. Är jag på rätt spår?
Lennart
Alltså, felmeddelandet i ovanstående inlägg kommer utan jag efter systemstart haft något DVB-relaterat program igång.
-
Det betyder att något annat program redan använder TV-kortet. Om du är osäker på vad det kan vara så kan du köra kommandot lsof /dev/dvb/adapter0/frontend0 för att ta reda på det. Stäng av t.ex. Kaffeine innan du kör scan.Lennart_K skrev:mainFATAL: failed to open '/dev/dvb/adapter0/frontend0': 16 Device or resource busy
Har nu testat
lsof /dev/dvb/adapter0/frontend0
Returnerade ingenting alls, det tog någon sekund och så kom kommandoprompten igen.
Varken Kaffeine eller något annat DVB-program har varit igång sedan jag startade datorn. Även om mina kunskaper är begränsade så tycker jag att busy-meddelandet är mysko. Har du någon ytterligare idé till felsökning?
lsof /dev/dvb/adapter0/frontend0
Returnerade ingenting alls, det tog någon sekund och så kom kommandoprompten igen.
Varken Kaffeine eller något annat DVB-program har varit igång sedan jag startade datorn. Även om mina kunskaper är begränsade så tycker jag att busy-meddelandet är mysko. Har du någon ytterligare idé till felsökning?
-
Om du fortfarande har MythTV installerat så kan det ligga i bakgrunden och spärra andra från att komma åt kortet. Testa med sudo lsof /dev/dvb/adapter0/frontend0 istället (inget syns när du anger lösenordet, det är normalt).
OK, detta gav:
lsof: WARNING: can't stat() fuse.gvfs-fuse-daemon file system /home/lennart/.gvfs
Output information may be incomplete.
COMMAND PID USER FD TYPE DEVICE SIZE NODE NAME
mythbacke 5239 mythtv 0u CHR 212,3 13153 /dev/dvb/adapter0/frontend0
Avinstallerade MythTV och provade ny scanning med
Detta gav
ERROR: cannot open '/usr/share/dvb/dvb-t/se-Halmstad': 2 No such file or directory
ERROR: initial tuning failed
dumping lists (0 services)
Done.
Påminner om det mikkex fick, varefter han uppgraderade till 9.10 och fick det hela att funka. Inte riktigt läge för mej att göra en sådan uppgradering, just nu i alla fall. Finns det nåt som kan vara värt att pröva? I så fall testar jag det i morgon. Tack för hjälpen hittills!
lsof: WARNING: can't stat() fuse.gvfs-fuse-daemon file system /home/lennart/.gvfs
Output information may be incomplete.
COMMAND PID USER FD TYPE DEVICE SIZE NODE NAME
mythbacke 5239 mythtv 0u CHR 212,3 13153 /dev/dvb/adapter0/frontend0
Avinstallerade MythTV och provade ny scanning med
Detta gav
ERROR: cannot open '/usr/share/dvb/dvb-t/se-Halmstad': 2 No such file or directory
ERROR: initial tuning failed
dumping lists (0 services)
Done.
Påminner om det mikkex fick, varefter han uppgraderade till 9.10 och fick det hela att funka. Inte riktigt läge för mej att göra en sådan uppgradering, just nu i alla fall. Finns det nåt som kan vara värt att pröva? I så fall testar jag det i morgon. Tack för hjälpen hittills!
-
Ok, då var det MythTV som blockerade då. När du har avinstallerat det så kanske Kaffeine hittar kortet? Det är svårt att felsöka i Kaffeine, men när det fungerar så är det bra.
Det finns tydligen två sändare i Halmstad. I Ubuntu 9.10 finns både /usr/share/dvb/dvb-t/se-Halmstad_Hamnen och /usr/share/dvb/dvb-t/se-Halmstad_Oskarstrom.
Det finns tydligen två sändare i Halmstad. I Ubuntu 9.10 finns både /usr/share/dvb/dvb-t/se-Halmstad_Hamnen och /usr/share/dvb/dvb-t/se-Halmstad_Oskarstrom.
Det funkade finfint!
Kaffeine hittade kortet, och så visade det sig att antennen tydligen är riktad mot Halmstad-Oskarström, där sökningen hittade alla aktuella kanaler.
Tack så mycket för hjälpen, Lars! Trevlig helg!
Lennart

Tack så mycket för hjälpen, Lars! Trevlig helg!
Lennart
Hej allihopa!
Jag fick en digital usb-tv-mottagare som premie av Bonnier och jag håller nu på att försöka få igång den med Ubuntu 9.10 på min eeepc. Denna tråden innehåller många bra tips, men jag verkar inte komma lika långt som vissa här.
Jag har installerat linux-firmwire-nonfree.
När jag kör kommandot
visas inte min tv-sticka.
Kommandot
ger
vilket borde betyda att min sticka inte är installerad?
Jag har öppnat stickan och på kretskortet står det "EzTV858 V1.0". Jag googlade och fann lite info om den. På den här sidan står det att min sticka stöds i Linux (scrolla lite nedåt så hittar ni den)
http://www.szforwardvideo.com/product/p ... ist_7.html
Jag hittar dock inga linux-drivrutiner på sidan. Det är så långt jag kommit hittills. Om någon har nått tips skulle det vara mycket uppskattat
Om jag får det att funka på egen hand postar jag givetvis här.
EDIT:
ger bla
där AF9035 är (tror jag) en krets som vissa dvb-t stickor använder.
Denna sida föreslår att man möjligen kan be usbhid att inte lägga beslag på stickan så att en annan drivrutin kan ta kontrollen istället http://www.linuxtv.org/pipermail/linux- ... 30935.html Jag vet doc inte hur man gör detta (ännu
)
Jag fick en digital usb-tv-mottagare som premie av Bonnier och jag håller nu på att försöka få igång den med Ubuntu 9.10 på min eeepc. Denna tråden innehåller många bra tips, men jag verkar inte komma lika långt som vissa här.
Jag har installerat linux-firmwire-nonfree.
När jag kör kommandot
Kod: Markera allt
lsusb
Kommandot
scan /usr/share/dvb/dvb-t/se-Havdhem > channels.conf
scanning /usr/share/dvb/dvb-t/se-Havdhem
main:2273: FATAL: failed to open '/dev/dvb/adapter0/frontend0': 2 No such file or directory
Jag har öppnat stickan och på kretskortet står det "EzTV858 V1.0". Jag googlade och fann lite info om den. På den här sidan står det att min sticka stöds i Linux (scrolla lite nedåt så hittar ni den)
http://www.szforwardvideo.com/product/p ... ist_7.html
Jag hittar dock inga linux-drivrutiner på sidan. Det är så långt jag kommit hittills. Om någon har nått tips skulle det vara mycket uppskattat

EDIT:
dmesg
[ 5867.952844] input: Afa Technologies Inc. AF9035A USB Device as /devices/pci0000:00/0000:00:1d.7/usb1/1-3/1-3:1.1/input/input13
[ 5867.953013] generic-usb 0003:15A4:1001.0003: input,hidraw0: USB HID v1.01 Keyboard [Afa Technologies Inc. AF9035A USB Device] on usb-0000:00:1d.7-3/input1
Denna sida föreslår att man möjligen kan be usbhid att inte lägga beslag på stickan så att en annan drivrutin kan ta kontrollen istället http://www.linuxtv.org/pipermail/linux- ... 30935.html Jag vet doc inte hur man gör detta (ännu