Hur konfigurera Xubuntu i ungarnas dator?

Generella frågor om Xfce, och Xubuntu.
Dublin
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Hur konfigurera Xubuntu i ungarnas dator?

Inlägg av Dublin »

Hej!
Jag är ny i Linuxvärlden (och i detta forum). Har precis lyckats installera Xubuntu 9.10 på ungarnas dator som inte riktigt klarade av att köra Win XP. Allt funkar nu men jag behöver tips om hur jag kan få till en bra miljö för ungarna...

Jo, ungarna kör egentligen bara på internet, typ enkla online spel + kollar på SVT play mm. Webb-läsaren funkar så det är inget problem. Utan det jag behöver hjälp med är följande:

* Hur fixar jag inloggning genom att trycka på en knapp (helst med förvald bild)? Dvs inget lösenordsskydd - bara välja konto. Men mitt konto ska naturligtvis vara lösenordsskyddat.

* Hur kan jag begränsa menyerna i deras konton? Jag vill helst kunna bestämma vilka menyval de ska ha (typ webbläsare, ritprogram, mediaspelare, spel... men INGA systemmappar el dyl).

Alla tips och idéer mottages!
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hur konfigurera Xubuntu i ungarnas dator?

Inlägg av webaake »

Vad som syns i xfcemenyn styrs av vad som finns i /usr/share/applications och .local/share/applications. Där ligger ett antal *.desktop filer vilka man antingen kan radera eller redigera och lägga till raden NoDisplay=true. Filerna i /usr/share/applications delas av alla, men kopierar man en .desktop fil därifrån till .local/share/applications är det den som tar företräde för den användaren. .local är för varje användare.

MEN, menyn styrs även av filen .config/xfce4/desktop/menu.xml, vilken inte är lätt att redigera. Mer om det här; http://xubuntu.wordpress.com/2006/07/12 ... xfce-menu/. Förr fanns det en editor för xfce-menyn men den finns inte längre, sedan xfce 4.6 tror jag.

Ingen lekskola precis, men lärorikt!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Vet inte om jag helt missförstått frågan, men här är ju ett utmärkt tillfälle att faktiskt använda sudo till vad det är till för - att kontrollera och administrera användarspecifika rättigheter.

http://www.sudo.ws/sudo/sample.sudoers
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Dublin

Inlägg av Dublin »

Tack för tipsen, nu har jag en del att klura på.

Dock behöver jag fortfarande hjälp med hur jag ska göra för att lägga upp användare utan lösenord.
Dublin

Inlägg av Dublin »

webaake skrev:Vad som syns i xfcemenyn styrs av vad som finns i /usr/share/applications och .local/share/applications. Där ligger ett antal *.desktop filer vilka man antingen kan radera eller redigera och lägga till raden NoDisplay=true. Filerna i /usr/share/applications delas av alla, men kopierar man en .desktop fil därifrån till .local/share/applications är det den som tar företräde för den användaren. .local är för varje användare.

MEN, menyn styrs även av filen .config/xfce4/desktop/menu.xml, vilken inte är lätt att redigera. Mer om det här; http://xubuntu.wordpress.com/2006/07/12 ... xfce-menu/. Förr fanns det en editor för xfce-menyn men den finns inte längre, sedan xfce 4.6 tror jag.

Ingen lekskola precis, men lärorikt!
Jag kan inte hitta menu.xml. Är det nån som vet om den finns fortfarande (eller var den finns), artikeln som nämns ovan är ju skriven för tidigare versioner...
gusse02
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gusse02 »

Kod: Markera allt

locate menu.xml
Skriv svar

Återgå till "Xfce (Xubuntu)"