Samba-server hänger inte med vid filkopiering etc. -LÖST.

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
rylleman
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Samba-server hänger inte med vid filkopiering etc. -LÖST.

Inlägg av rylleman »

Jag har en liten (Fit-PC2) filserver med diskar delade med samba.
Ofta när jag flyttar eller kopierar filer till servern så är det som den inte riktigt hinner med, den ger felmeddelande om rättigheter vid första filen (och vidare, vid undermappar och första filerna in i dessa). Klickar jag ok på felmeddelandet så fortsätter kopierandet och resten av filerna kopieras som de ska. När det är klart får jag dra filerna igen och då kopieras de filerna jag fick felmeddelande om första gången (och jag hoppar förstås över redan existerande filer).

Jag hade detta problem på min förra server också, dock inte alls i samma omfattning. Nu händer det vid nästan varje kopiering...

Ubuntu 8.04, 32-bitar. Samba version 3.0.28a
Senast redigerad av 1 rylleman, redigerad totalt 25 gånger.
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Samba-server hänger inte med vid filkopiering etc.

Inlägg av ycc »

Andra har tydligen haft liknande problem:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/185729
If I copy a folder from my PC onto a mounted samba share the folder is created but the first file will error out with a "Permission Denied". Clicking retry copies the failed filed and rest of the files fine.
I den tråden kunde man lösa problemet genom att först montera sharen i fstab så den är på hugget från början ;):
My solution has been to permanently mount the NAS volume by editing the /etc/fstab file.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
rylleman

Inlägg av rylleman »

Ja, det ser ju onekligen ut som den buggen...
Diskarna är redan monterade via fstab.

Jag vill inte uppgradera systemet till nyare än 8.04 (LTS) och därmed nyare samba. Hur kan jag tänkas kunna lösa problemet då?
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Har du möjlighet att stänga av den grafiska miljön "så mycket det går" - kanske i alla fall starta terminal med ctrl/alt/f1 och sedan prova att kopiera med terminalkommandon (cp)? Det löser ju inte allt förstås.
cifs är ju en annan "variant" men det är ju inte säkert den löser problemet. Som jag fattade det ansåg man att problemet kanske låg i filbläddraren.
Med lite tur kanske någon här kan kläcka en idé om hur man kommer runt problemet.
EDIT:
Man har tydligen också kommit åt sharen bättre genom att öppna en mapp som heter
~/.gvfs
What I did notice was in ~/.gvfs the volume exists and I can copy etc from there ok. it is only through the "normal" file management that I get the same result as mentioned here.
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
rylleman

Inlägg av rylleman »

Problemet kvarstår även med cp och genom terminalen. Många av mina bash-script har problem med det här.
Jag har märkt av problemet även på min windowsmaskin som också är ansluten till servern.
Detta sammantaget; bash/cp o windowsmaskinen, gör att jag inte tror på teorin om att felet ligger i nautilus.

.gvfs verkar vara för när man bara ansluter till diskarna/servern genom nautilus utan att ha dem monterade i fstab.

Jag tror lösningen kan ligga i cifs, ska experimentera lite med det.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Det finns ju nyare versioner av Samba. Tror du det vore värt ett försök att bara uppdatera Samba?

(Och så finns det den här "lösningen" att försöka skapa ett skript som motsvarar cp-kommandot men som skickar några dummy-filer till samba först som "uppvärmning" - och tar bort dem efterat.)

Hoppas verkligen du fixar det, med cifs eller annat, måste vara ett irriterande problem.
tommol

Inlägg av tommol »

Rekommendarar alltid NFS istället för samba.
Enda nackdelen är att gratisklienten på Windows (SFU) är antik

/Tom
rylleman

Inlägg av rylleman »

Nu har jag löst det!

Det var så enkelt som att lägga till en "noperm"-växel vid varje disk-rad i fstab. Då kollar inte lokala maskinen rättigheterna innan den försöker kopiera. Det verkar som det var där problemet låg, att maskinen försökte kopiera innan den kollat att den hade rättigheter att göra det.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"