Ersättning för NX

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
eriksson25
Kontakt:

Ersättning för NX

Inlägg av eriksson25 »

Hej, Först vill jag säga att jag är lite osäker på vart denna tråden ska ligga så om nån moderator tycker den ligger fel så flytta den gärna.

Nu till mitt problem, fram till Ubuntu 8.04 tror jag det var så använde jag Free NX som fjärskrivbords program, funderade mkt bra och var smidigt. Men sen kom en Ubuntu uppdatering som gjorde att det inte gick att låsa upp grafiska admin rättigheter, alltså trycka på knappen "Lås upp" på tex Användar hantering och andra ställen. Jag har löst detta tillfäligt men nu när 9.10 kom och fortfarande har man inte rättat till detta problemet så tänkte jag att det är dags att hitta en vettig ersättning.

Jag vill kunna fjärstyra min server mästadels från inom nätvärket men ibland utifrån också. Oftast från en Windows maskin men ibland från en ubuntu maskin.

Det ska vara säkert och snabb/smidigt. Men jag använder terminalen för det aldra flästa uppgifter så det är inte jätte viktigt med snabbheten. Vad ska jag använda? Och har ni nån bra instalations guide till det?

Mvh K-G
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ersättning för NX

Inlägg av webaake »

x11vnc server är bra för VNC fjärrstyrning av Linuxburken. Annars kanske du kan göra det mesta via ssh och filöverföringsprotokollet scp. Till det sisnämnda finns ett bra program för windows som heter tunnelier.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Coffe
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Coffe »

Hejsan

Jag anv själv NX , men inte free utan den gratis versionen dom har på sin hemsida.
Jag känner inte alls igen de problemet du pratar om.
Kan du förklara närmare? för jag har än inte hittat något snabbare å bättre än NX.

MVH
Coffe O0
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

Hej!

Hittade den här eminenta guiden: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 17&t=45163 för att köra x11vnc via ssh.

Mvh
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"