Installation fr USB?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
ikaros

Installation fr USB?

Inlägg av ikaros »

Tack för instruktioner tidigare, era tips tycks funka!

Nu till nästa fråga: Hur startar jag upp fr USB? CD-uppstart funkar inte, installationen avbryts då "det inte finns tillräckligt utrymme" vilket det visst gör.

Istället går jag in i BIOS, men sedan....?
Antar att jag väljer alternativet Boot, men hur går jag till väga efter det? Vilket alt. väljer jag (CD/DVD trots att det är ett USB)? Har försökt markera detta alt. och trycka Enter men ingenting händer.

Ngr fler tips? Börjar känna mig stressad då jag befunnit mig i detta mellanläge i flera veckor nu och alla mina privata filer dessutom skvalpar omkring på min jobbdator (som blivit rätt seg den m eftersom jag jobbar m tunga filer) i väntan på lösning (jobbadatorn saknar dessutom brännare och min dators cd/dvd är ju trasig).
Börjar ge upp hoppet om att någonsin slippa ifrån Windows.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Installation fr USB?

Inlägg av HakanS »

ikaros skrev:Istället går jag in i BIOS, men sedan....?
Antar att jag väljer alternativet Boot, men hur går jag till väga efter det? Vilket alt. väljer jag (CD/DVD trots att det är ett USB)?
Du ska välja alternativet USB.
ikaros

Inlägg av ikaros »

Jo, tack, det hade ju varit det naturliga om det funnits som alternativ, vilket det inte gör.
Användarvisningsbild
RicchiH
Kontakt:

Inlägg av RicchiH »

är du säker på att ditt moderkort stödjer boot från usb ?
hade samma problem hos min far.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

ikaros skrev:
Jo, tack, det hade ju varit det naturliga om det funnits som alternativ, vilket det inte gör.
Då är det inte så mycket annat att göra än att skaffa en ny CD/DVD-läsare och boota från den.
gusse02
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gusse02 »

Jag har sett datorer där detta alternativ finns under hårddiskar.
ikaros

Inlägg av ikaros »

Jag har sett datorer där detta alternativ finns under hårddiskar
OK, testar gärna det om jag visste hur man väljer det alt...datorn reagerar inte när jag markerar och trycker Enter på ngt av alt...
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Kolla det här inlägget > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 44#p349444
det kan kanske vara till hjälp.
ikaros

Inlägg av ikaros »

Hurra! Hittade, mkt riktigt, USB:n under "Harddrive". Inget händer dock här när jag trycker Enter.
Ska jag trycka F10 - Save and exit eller göra som man gjorde i länken ngn tipsade om:
Advanced - Peripheral Config. - Enable Usb Legacy support
Och OM jag gör det senare, behöver jag ställa tb detta till disable efteråt?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

De flesta datorer på den här sidan milleniumskiftet, från ca 2001 och framåt har möjlighet att boota upp från ett usb. Däremot är det inte alltid självklart hur man gör. Ofta kan man också komma till en bios bootmeny genom att trycka en annan tangent än den som man använder för att komma in i bios. I mitt fall, på en äldre dator från 2004, gäller F1 för att komma in i bios och Esc för att få upp bios bootmenyn där jag kan boota andra fasta diskar och "removables" typ usb.

Så frågan är hur gammal din dator är och vilket bios du har?

Edit:
Såg att du hittat en lösning ;)
ikaros

Inlägg av ikaros »

Jaaa hörrni...samma sak hela tiden...kommer till Wubin och väljer "Demo och fullständig inst" & därefter "Starta om nu", men kommer bara tb till grundmenyn. Startar jag om själv händer inget alls och väljer jag "Hjälp mig starta fr CD-skiva" börjar den inst. detta, men avbryter efter en stund då "det inte finns tillräckligt utrymme" vilket, naturligtvis, är bullshit.

CD-uppstart för Ubuntu
Ett fel inträffade:
No space left on device. För mer information se loggfilen: C:\docume~1\user\loka~1\temp\wubi-9.10ubuntu1.rev160.log

För att svara på ngr frågor: Min dator är en Acer-laptop (TravelMate), inte äldre än 2-3 år (vilket iofs kan betraktas som rel. gammal, I guess) och BIOS heter ngt m Phoenix-ngnting (kommer ej ihåg exakt).
USB:t jag använder är på 16 gig, 14,9 är användbara och det är fullständigt tömt och formaterat sånär som på just ISO-filen.

Fattar inte varför det krånglar m precis ALLT! Och, får jag inte deta att funka ikväll är jag tvungen att lägga ner och gå tb helt till Windows, så jag upskattar alla råd, inkl instruktioner om hur jag avinstallerar Ubuntu HELT!
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

ikaros skrev:Jaaa hörrni...samma sak hela tiden...kommer till Wubin och väljer "Demo och fullständig inst" & därefter "Starta om nu", men kommer bara tb till grundmenyn. Startar jag om själv händer inget alls och väljer jag "Hjälp mig starta fr CD-skiva" börjar den inst. detta, men avbryter efter en stund då "det inte finns tillräckligt utrymme" vilket, naturligtvis, är bullshit.
Wubi installerar Ubuntu inuti Windows där Ubuntus partitioner representeras som filer. Är det det du vill göra så måste du ha plats i Windows för Ubuntu. Dessutom behöver du inte ett usb-minne i så fall, det räcker med en iso-fil i Windows och egentligen inte ens det. Finns det ingen hämtar den ner Ubuntu från nätet och installerar. Wubi används bara för att installera Ubuntu inuti Windows.

Men jag antar att det inte är det du är ute efter utan att installera Ubuntu på hårdisken utanför Windows, eller ...

Edit:
Kan det här vara något?
USB "Boot Menu" Phoenix Award BIOS
Senast redigerad av 1 Bowmore, redigerad totalt 30 gånger.
ikaros

Inlägg av ikaros »

Ja, jag vill gå över HELT till Ubuntu istället för att som nu, ha Ubuntu och Windows parallellt. Detta har jag skrivit i forumet och sedan följt råden jag fått. Har dessa alltså varit felaktiga?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Kolla min edit i förra inlägget.

Om du bootar upp usb:n rätt så ska inte Wubi synas. Det är bara när du är inne i Windows som den aktiveras.

Edit:
Ändrade inte till inne.
Senast redigerad av 1 Bowmore, redigerad totalt 30 gånger.
ikaros

Inlägg av ikaros »

Kolla min edit i förra inlägget.

Om du bootar upp usb:n rätt så ska inte Wubi synas. Det är bara när du är inte i Windows som den aktiveras
Har gjort allt enl den länk du skickade men kan inte trycka Enter när jag väl markerat USB:t. INget händer. Har istället valt att trycka "F10 - Save ant exit" och startat om datorn.

Om jag inte ska använda Wubi...hur startar jag uppdatering då?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

ikaros skrev:Har gjort allt enl den länk du skickade men kan inte trycka Enter när jag väl markerat USB:t. INget händer. Har istället valt att trycka "F10 - Save ant exit" och startat om datorn.
I fallet med bios bootmeny så ska du inte in i bios utan istället för att du kommer in där så får du bara upp en meny på bootbara diskar. Är din usb bootbar?
ikaros skrev:Om jag inte ska använda Wubi...hur startar jag uppdatering då?
Du måste kunna boota upp usb:n i uppstarten. Vad har du använt för program när du skapat usb:n? Unetbootin?
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

ikaros skrev:Hurra! Hittade, mkt riktigt, USB:n under "Harddrive". Inget händer dock här när jag trycker Enter.
Ska jag trycka F10 - Save and exit eller göra som man gjorde i länken ngn tipsade om:
Advanced - Peripheral Config. - Enable Usb Legacy support
Och OM jag gör det senare, behöver jag ställa tb detta till disable efteråt?
Vill du kunna boota från USB så ska Advanced - Peripheral Config. - Enable Usb Legacy support vara enabled.
Turordingen vilket "medium" som ska starta först ställer du in i "boot-order" i BIOS.
ikaros

Inlägg av ikaros »

Du måste kunna boota upp usb:n i uppstarten. Vad har du använt för program när du skapat usb:n? Unetbootin?
Ja
Vill du kunna boota från USB så ska Advanced - Peripheral Config. - Enable Usb Legacy support vara enabled.
Turordingen vilket "medium" som ska starta först ställer du in i "boot-order" i BIOS.
Finns inget alt. som heter Advanced.

Under Main finns ngr boot-alt. det är allt jag kan hitta.
Quiet Boot - Enabled
Network Boot - Enabled
F12 Boot menu - Disabled
(kan det vara nåt?)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

ikaros skrev:F12 Boot menu - Disabled (kan det vara nåt?)
Det kan det. F12 används för vissa maskiner med Phoenix.
Prova att "enabla" den + Save.
Nästa gång du bootar upp tryck F12 istf den tangent du använder för att komma in i Bios.
ikaros

Inlägg av ikaros »

Det kan det. F12 används för vissa maskiner med Phoenix.
Prova att "enabla" den + Save.
Nästa gång du bootar upp tryck F12 istf den tangent du använder för att komma in i Bios.
Mycket riktigt kommer jag in i Bootmeny när jag trycker F12, markerar "Harddrive" och "Enter Setup". Kommer då som vanligt in i Dos-menyn där jag väljer om jag vill logga in på Windows eller Ubuntu.
Ingen installation, alltså.

Så, två frågor eftersom jag måste åtgärda detta, på ett eller annat sätt ikväll:
1. Finns det inget annat sätt att avinstallera Windows och öka Ubuntus utrymme så att jag bara har Ubuntu i fortsättningen?
Om inte:
2. Hur blir jag enklast av m Ubuntu, helt och hållet?
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"