Kan ej logga in pga fullt minne [LÖST]
Re: Kan ej logga in pga fullt minne
Frågan är om du kan komma in i Ubuntu som root? Isf kan du använda Diskanalysatorn där och se vad som tar plats.
För att göra det
- starta upp
- välj Ubuntu i Windows bootmeny
. håll skifttangenten nere för att få upp grubs bootmeny
- välj andra alternativet, dvs recovery-alternativet
- i menyn som sen kommer upp välj root eller netroot
- vid root-prompten (#) som du får, skriv startx
Men var försiktig här då du nu har root-rättigheter.
Funkar inte detta så finns två alternativ
- söka i "höstacken" med kommandon
- montera enligt det jag beskrev tidigare och t.ex använda diskanalysatorn från din livecd
För att göra det
- starta upp
- välj Ubuntu i Windows bootmeny
. håll skifttangenten nere för att få upp grubs bootmeny
- välj andra alternativet, dvs recovery-alternativet
- i menyn som sen kommer upp välj root eller netroot
- vid root-prompten (#) som du får, skriv startx
Men var försiktig här då du nu har root-rättigheter.
Funkar inte detta så finns två alternativ
- söka i "höstacken" med kommandon
- montera enligt det jag beskrev tidigare och t.ex använda diskanalysatorn från din livecd
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
jag kom in via startx,
/ 100% 26,8GB
/ host 54,6% 14,7GB
/ host ubuntu 100% 14,7GB
/ host ubuntu disks 95,4% 14 GB
Resten under / är mindre än 5%
Home 16,2%
Home allmänmapp med dokument 99,7% 4,3GB
-"- / dvdrip-data 47% 2 GB
/ var/lib 63,2% 175MB
/ var/log 5,7% 16MB
under / host / ubuntu /disks, finns nåt (ett program?) som heter root.disk, det är 13GB
/ 100% 26,8GB
/ host 54,6% 14,7GB
/ host ubuntu 100% 14,7GB
/ host ubuntu disks 95,4% 14 GB
Resten under / är mindre än 5%
Home 16,2%
/ var/lib 63,2% 175MB
/ var/log 5,7% 16MB
under / host / ubuntu /disks, finns nåt (ett program?) som heter root.disk, det är 13GB
Japp, under /host ligger din host, dvs Windows. Går du in där hamnar du på C:\Herr Nilsson skrev:under / host / ubuntu /disks, finns nåt (ett program?) som heter root.disk, det är 13GB
Under /host/ubuntu/disks har du en root.disk och en swap.disk och de är dina diskar/partitioner representerade som filer i Windows. De är också dem man kör på, alltså inga separata partitioner på hårddisken. Analogt med t.ex Virtualbox.
Bra att du kom in. Då kan du söka reda på var klumpen ligger som tar plats.
Starta upp igen som root med startx.
I menyn väljer du Applications > Accessoires > Disk Usage Analyzer.
Sen i Diskanalysatorn väljer du Analyzer > Scan Folders.
Då kan du skanna mapp för mapp. Börja med /root och /home och se vad de ger. Om inget konstig kolla då t.ex /var och /tmp
-
nu har jag försökt gå igenom de flesta filerna, men jag hittar inga stora filer, för mig är de normala, det borde ju vara GB för att det ställa till med nåt. jag har kollat de du listade upp men det mapparna är små tmp tex. 6 MB. Har tömt och rensat en del, tömt papperskorgen, funderar på recovery mode och repair system.
Funkar inte det då ominstallerar jag i morrn.. då utan WUBI (jag har kört backup på evelution och usr/lib och home via startx)
Funkar inte det då ominstallerar jag i morrn.. då utan WUBI (jag har kört backup på evelution och usr/lib och home via startx)
Fråga är hur stor /home var ?
Totalt 13 GB totalt är ju inte värst mycket men med en mer eller mindre tom /home så klarar man sig långt. En sak som är bra att veta är att du som användare endast har tillgång till 95% av utrymmet, resten tillhör root. Det är en av anledningarna att du kom in som root i det här fallet.
Under /home kan det finnas en mapp .Trash-0. Det är roots papperkorg och den kan du radera rakt av. Under ~/.local/share kan du göra samma sak med mappen Trash vilket är din papperskorg.
Kanske ändå dax att installera om med mer utrymme på "riktigt" nu när du backat upp det mesta
Totalt 13 GB totalt är ju inte värst mycket men med en mer eller mindre tom /home så klarar man sig långt. En sak som är bra att veta är att du som användare endast har tillgång till 95% av utrymmet, resten tillhör root. Det är en av anledningarna att du kom in som root i det här fallet.
Under /home kan det finnas en mapp .Trash-0. Det är roots papperkorg och den kan du radera rakt av. Under ~/.local/share kan du göra samma sak med mappen Trash vilket är din papperskorg.
Kanske ändå dax att installera om med mer utrymme på "riktigt" nu när du backat upp det mesta

-
Då jag kollade tidigare var det som ovan, 4,3GBHerr Nilsson skrev:
Home 16,2%
/ var/lib 63,2% 175MB
/ var/log 5,7% 16MB
de där dvdrip datat kastade jag.
jag hittade också något annat direkt under home /dokumentmapp, det var ett par tunga filer från Brassero, de åkte också.
Hittade inte local/ share/Trash
Hade du slagit på Visa dolda filer? Mappen .local är dold, likaså mappen .Trash-0 under /home. Finns under Nautilus meny Visa eller med kortkommandot Ctrl+H.
Men då verkar du ha så pass mycket plats att du kan logga in igen med din egen användare.
Men då verkar du ha så pass mycket plats att du kan logga in igen med din egen användare.
-
JAG KOM IN!! f-n vad bra!
Jag körde recovery mode la in ytterligare 48MB, vilket var det som saknades.
hittade local/ Trash (12kB) hittade inte Trash-0
Ska fundera på vad jag gör nu med installationen... nöjd just nu.
Många tack till framförallt dig Bowmore!!
Jag körde recovery mode la in ytterligare 48MB, vilket var det som saknades.
hittade local/ Trash (12kB) hittade inte Trash-0
Ska fundera på vad jag gör nu med installationen... nöjd just nu.
Många tack till framförallt dig Bowmore!!
Välkommen in i värmen igen
Sätter du tråden som löst också.
Lägg till [LÖST] efter rubtiken i första inlägget plus bocka i den gröna bocken.

Sätter du tråden som löst också.
Lägg till [LÖST] efter rubtiken i första inlägget plus bocka i den gröna bocken.