Ominstallera men behålla HOME, hur? [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Herr Nilsson
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Ominstallera men behålla HOME, hur? [LÖST]

Inlägg av Herr Nilsson »

Hej,
I brist på andra tips så måste jag nog ominstallera (se "kan ej logga in pga fullt minne"), vad jag förstår så kan jag rädda personliga inställningar genom att behålla home katalogen, men hur? Och hur kan jag kolla om jag har home som en egen partition?
Vad jag vill behålla är tex. skrivarinställning, e-post, skärminställningar etc.
F.k: Nyinstallerade i våras med 8.4(?) Jag har 9.10 nu som jag vill ominstallera pga.problem. Har en egen HD för Ubuntu, Windows XP på annan HD, kan se Ubuntu filerna via Windows. mvh Kennet
Senast redigerad av 1 Herr Nilsson, redigerad totalt 30 gånger.
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Re: Ominstallera men behålla HOME, hur?

Inlägg av JeyPeyy »

Herr Nilsson skrev:Och hur kan jag kolla om jag har home som en egen partition?
Om du kör med live-skivan och väljer att testa ubuntu så finns det ett program i System=>Administration som heter GParted. I det programmet kan du se om du har en home-partition (om det finns en mount point på /home så har du en home-partition).

Om du nu inte har det så får du nog göra en backup av allting. Stanna kvar i live-miljön, ta fram en extern hårddisk och skicka över allt som finns i din hemmapp dit (observera att du inte ska skicka innehållet från live-skivans hemmapp).

Om du har en egen partition för hemmappen så kan du starta installeraren direkt. När du väl ska välja var du vill installera ubuntu så ska du välja "avancerad partitionering" (eller vad det nu står). Där ska du välja att formatera om den partition som har monteringspunkten /. Välj fortfarande att ha den som / och formatera den som ext4.

Om du behöver mer hjälp är det bara att hojta till. =)
Herr Nilsson

Inlägg av Herr Nilsson »

tack, jag ska prova.
OM jag har en partition på hemmamappen, tappar jag något vid en ominstallation? isf. vad?
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

Herr Nilsson skrev:OM jag har en partition på hemmamappen, tappar jag något vid en ominstallation? isf. vad?
Alla program du har installerat kommer att försvinna såväl som alla andra systemfiler du eventuellt har lagt till, ändrat eller tagit bort. Det beror helt enkelt på vad du har gjort på din dator. Om du inte har gjort något som kräver administrationsrättigheter så har du kanske för mycket i din hemmapp, och då är det onödigt att göra en ominstallation.
Herr Nilsson

Inlägg av Herr Nilsson »

har kollat via GParted, jag har tydligen ingen HOME partition.. det står så här:
Partition: /dev/sdb1, File system: ntfs, Label: TvM-ean, Size 57,27Gb, Used: 14,74 GiB, Unused 42,53 GiB, Flags: boot
Betyder det att det bara finns en partition på hela hårddisken?
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

Herr Nilsson skrev:har kollat via GParted, jag har tydligen ingen HOME partition.. det står så här:
Partition: /dev/sdb1, File system: ntfs, Label: TvM-ean, Size 57,27Gb, Used: 14,74 GiB, Unused 42,53 GiB, Flags: boot
Betyder det att det bara finns en partition på hela hårddisken?
Har du någon extern hårddisk inkopplad till datorn? /dev/sdb1 låter som fel enhet. Längst upp till höger i GParted kan du byta enhet, /deb/sda brukar vara den interna hårddisken (tror jag). Eftersom det är ntfs så är inte Ubuntu installerad på den partitionen.
Herr Nilsson

Inlägg av Herr Nilsson »

jag har en annan tråd rullande, "kan ej logga in pga fullt minne" det visar sig (mot mitt bättre vetande) att jag har installerat via WUBI..
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

Herr Nilsson skrev:jag har en annan tråd rullande, "kan ej logga in pga fullt minne" det visar sig (mot mitt bättre vetande) att jag har installerat via WUBI..
Om du stoppade in skivan och installerade innuti Windows så har du installerat med wubi. Jag hittade den här guiden

Logga alltså in i Windows (för det kan du väl?), öppna kommandotolken (Start=>kör=>cmd) och skriv "chkdsk /r" (om ubuntu är installerat på C:\ och prompten visar C:\) och starta om datorn.

Men nu är det upp till dig om du fortfarande vill att Ubuntu ska vara installerat inom Windows. Om du vill installera Ubuntu på en egen partition så kan du använda det här programmet: http://lubi.sourceforge.net/lvpm.html
Herr Nilsson

Inlägg av Herr Nilsson »

när jag kör run cmd kommer jag till E:, den mappen där jag har windows + 15 GB i Ubuntu (det kan jag hitta i "lägga till och ta bort program") alltså WUBI. jag kommer alltså inte till den andra mappen där jag har det mest av Ubuntu.
VAd gör chkdsk/r?

Just nu är jag väldigt nära att göra en hel ominstallation utan WUBI via skiva, det verkar vara så mycket skräp i min installation som jag inte förstår mig på.
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

Okej, ligger Ubuntu i E:\Ubuntu ? Lite konstigt att den ligger på E:\, men det där med enhetsbokstäver har ju aldrig funkat perfekt.

chkdsk tar bort allt eventuellt skräp. Det kan vara bra att köra efter en "oren" avstängning.
Herr Nilsson

Inlägg av Herr Nilsson »

Nu har jag kommit in!!
Nöjer mig för tillfället!
Tack för all hjälp!/ Kennet
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"