Väldigt lågt högsta ljud [LÖST]
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Väldigt lågt högsta ljud [LÖST]
Hejsan alla Ubuntu-fans på forumet.
Allt sedan jag installerade 8.10 så har jag inte kunnat få högt ljud. Trodde först att det var mina högtalare som felade men efter att ha testat några stycken kan jag konstatera att felet inte sitter där.
Det är otvivelaktligen så att allt är väldigt dämpat vad gäller musik/videospelare på denna 8.10 så var det inte på förra utgåvan där var det ljudanläggningen och inte mjukvaran som satt gränsen för hur starkt jag kunde spela.
Har testat flera ljuduppspelare, totem, vlc, rythmbox, så det beror inte på dessa heller.
Har någon av er fina ubuntuister där ute något idé på vad det är som felar och vad man kan göra åt det?
Har titta under System - Inställningar - Ljud men hittar inte direkt något där.
P.S Det ända som låter lika högt som föregående operativsystem är inloggningsljuden.
Allt sedan jag installerade 8.10 så har jag inte kunnat få högt ljud. Trodde först att det var mina högtalare som felade men efter att ha testat några stycken kan jag konstatera att felet inte sitter där.
Det är otvivelaktligen så att allt är väldigt dämpat vad gäller musik/videospelare på denna 8.10 så var det inte på förra utgåvan där var det ljudanläggningen och inte mjukvaran som satt gränsen för hur starkt jag kunde spela.
Har testat flera ljuduppspelare, totem, vlc, rythmbox, så det beror inte på dessa heller.
Har någon av er fina ubuntuister där ute något idé på vad det är som felar och vad man kan göra åt det?
Har titta under System - Inställningar - Ljud men hittar inte direkt något där.
P.S Det ända som låter lika högt som föregående operativsystem är inloggningsljuden.
Senast redigerad av 1 interbastian, redigerad totalt 23 gånger.
Re: Väldigt lågt högsta ljud
Har du testat att dra upp ljudet på line-out? Det hjälpte för mig.
- simonw
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
prova att högerklicka och välj Öppna volymkontroll..., klicka i allt möjligt under inställningar och se om de ger skillnad på ljudnivån. om inte kan de nollställas och tas bort igen i inställningar. för min del måste PCM och front vara maxade för att ge normalt ljud. prova dig fram så ska det funka.
"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."
W. I. E. Gates
W. I. E. Gates
-
Ok, grabbar nu känner jag mig lite dum.
Förstår inte var ni menar att jag ska gå in och ändra inställningar.
Under System - Inställningar - Ljud finns två flikar att välja mellan Enheter och Ljud men ingenstans där kan jag klicka i flera alternativ.
Fliken som heter ljud verkar dessutom bara vara för larmljud och annat.
Kan ni ge mig lite mer exakt vägbeskrivning hur jag hittar inställningarna ni beskriver?
Förstår inte var ni menar att jag ska gå in och ändra inställningar.
Under System - Inställningar - Ljud finns två flikar att välja mellan Enheter och Ljud men ingenstans där kan jag klicka i flera alternativ.
Fliken som heter ljud verkar dessutom bara vara för larmljud och annat.
Kan ni ge mig lite mer exakt vägbeskrivning hur jag hittar inställningarna ni beskriver?
- simonw
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
högerklicka på högtalaren i statusfältet uppe till höger, (om du inte har flyttat på den) så ska du hitta rätt.
"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."
W. I. E. Gates
W. I. E. Gates
-
Tack så mycket! Jag har hittat inställningarna. För mig räckte det med att höja reglagen för att fixa ljuden. Nu kan jag ha det hur högt som helst om jag önskar.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Väldigt lågt högsta ljud [LÖST]
Samma här. Har ett HDA Intel och de stackars millimetrarna jag kunde öka mina fronspeaker gjorde susen.
Japp, stort tack från mig också.
Japp, stort tack från mig också.
Re: Väldigt lågt högsta ljud [LÖST]
hej jag har samma problem och jag har prövar ändra och höja över allt men det blir ingen skillnad så jag vet inte riktigt vad som kan vara fell
för jag hittar inga instälningar för mitt optiska ljud heller
för jag hittar inga instälningar för mitt optiska ljud heller