Installation via USB - ALLT strular - Avinstallation?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
ikaros

Installation via USB - ALLT strular - Avinstallation?

Inlägg av ikaros »

Hej!
Har redan skrivit ca 4 trådar här på typ 2 veckor och vill verkligen, verkligen inte behöva gå tb till Windows!

Installerat Ubuntu parallellt m Windows och vill nu gå över helt till Ubuntu. Dessvärre har DVD:n/CD:n plötsligt lagt av så installations-skivan är inte användbar. Istället tänkte jag installera via USB och försöker därför skapa startdisk...
Följer instruktioner men ALLT skiter sig:
Datorn anger två vers. av USB:t.
Klickar jag på det ena anger datorn att USB:t (tomt 16 gig) måste formateras. Klickar på "formatera"-knappen. ABSOLUT ingenting händer. "Skapa.."-knappen är oklickbar.
Klickar jag på den andra ser allt OK ut, men när jag klickar på "Skapa.." dyker denna ruta upp:
"Kunde inte montera 16GB-system
DBus error org.gtk.Private.RemoteVolumeMonitor.NotFound: The given volume was not found"

Testar GParted, vilket går fint tills själva sökningen är gjord...en ruta dök upp men försvann lika snabbt innan jag han klicka på den och nu går plötsligt inte GParted att öppna, trots av- och ominstallation.

Just nu håller jag på att bryra ihop och behöver verkligen ALL hjälp jag kan få. Om ingen har ngn vettig lösning vill jag väldigt gärna ha instruktioner om hur jag gör mig av m Ubuntun eftersom den tar plats och gör Windows slött och rätt obrukbart! (avinstallation a la "ta bort program" tycks inte funka)
Jag är beroende av min dator i jobbet och just nu ligger alla mina privata filer på en jobbdator som backup, vilket känns sådär, så snabb hjälp mottages tacksamt!
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Installation via USB - ALLT strular - Avinstallation?

Inlägg av eyerouge »

ikaros skrev:Installerat Ubuntu parallellt m Windows
Som riktig dualboot eller med Wubi?
Istället tänkte jag installera via USB och försöker därför skapa startdisk...
Följer instruktioner men ALLT skiter sig:
Så vitt jag vet finns ingen "startdisk" för Ubunut i den mening ordet lanserades av MS i samband med Windows. Om du däremot menar en bootbar USB som du vill installera ifrån är det fullt möjligt och väldigt lätt. Vet ej vilka instruktioner du följt dock, men glöm dem tillfälligt och gör följande:

1. In i Windows. Ladda ner http://unetbootin.sourceforge.net/
2. Ladda ner senaste Ubuntu-ison. Kom ihåg vart du lägger filen.
3. Tryck in din USB och använde ovanstående progg för att lägga in ISOn på din usb och göra den bootbar. När progget frågar vilken image du ska använda så peka den till filen du ladade hem i steg 2.

Jag har gjort detta själv 3-4 gånger (fast i Linux) och har installerat från USB problemfritt ett flertal gånger.

Datorn anger två vers. av USB:t.
Klickar jag på det ena anger datorn att USB:t (tomt 16 gig) måste formateras. Klickar på "formatera"-knappen. ABSOLUT ingenting händer. "Skapa.."-knappen är oklickbar.
Testa "sudo gparted" i terminalen. Ange därefter ditt lösenord och tryck enter. Kanske hjälper om det är en fråga om rättigheter. Om inte så hade jag själv inte lagt ner tid på att lösa det i detta skede.
Testar GParted, vilket går fint tills själva sökningen är gjord...en ruta dök upp men försvann lika snabbt innan jag han klicka på den och nu går plötsligt inte GParted att öppna, trots av- och ominstallation.
Testat total borttagning i synatpic?
Just nu håller jag på att bryra ihop och behöver verkligen ALL hjälp jag kan få. Om ingen har ngn vettig lösning vill jag väldigt gärna ha instruktioner om hur jag gör mig av m Ubuntun eftersom den tar plats och gör Windows slött och rätt obrukbart!

Ubuntu påverkar inte din Windowsinstallation ö.h.t. Om Windows är slött osv är det det av andra skäl. Det finns dock ingen anledning till panik, om du bara är lite tålamodig så kommer vi kunna hjälpa dig. Don't worry - soon you'll be happy ;)
Bild
ikaros

Inlägg av ikaros »

3. Tryck in din USB och använde ovanstående progg för att lägga in ISOn på din usb och göra den bootbar. När progget frågar vilken image du ska använda så peka den till filen du ladade hem i steg 2.
OK, dum fråga förmodligen...men vid punkt 1...ska jag ladda ner för Windows el Linux?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

ikaros skrev:
OK, dum fråga förmodligen...men vid punkt 1...ska jag ladda ner för Windows el Linux?
Inga frågor är för dumma. :)
Om du ska göra jobbet från windows så laddar du ner windowsversionen. Om du ska göra jobbet i ubuntu så laddar du ner linuxversionen.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
ikaros

OBS! Re: Installation via USB - ALLT strular - Avinstallatio

Inlägg av ikaros »

Tack för instruktioner, era tips tycks funka!

Har dock lagt en ny tråd i forumet för att få reda på hur jag fortsätter härifrån.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"