En grön fråga om partionering

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Crille_

En grön fråga om partionering

Inlägg av Crille_ »

Hej!

Det ska erkännas på en gång: jag är helt ny inom denna annat-än-windows-värld :)

Har nyligen köpt en notebook, Samsung N140. Med den kom windows 7 starter, vilket också är anledningen till att jag söker mig bort från windows... Det ska bli skönt att säga upp sig från det "självklara"!
Hur som helst så sitter jag och försöker komma in i allting och har en fråga om partionering. När jag installerade windows 7 så skulle jag dela upp utrymmet mellan C och D hårdisken (antar att det är en partionering?) för kunna lägga över säkerhetskopieringar. Nu har jag bränt skivor och backat upp det som skulle backas upp vilket gör att jag har hela D disken som är tom. C disken är på 156 GB och D disken på 60 GB.
Nu till frågan som jag antar är väldigt "grön" men vill vara på den säkra sidan: kan jag använda C disken till windows och D till Ubuntu? Det känns logiskt så...

Hade fö tänkt installera "notebook remix" ifall det skulle ha någon betydelse?

Antar att det är en dum fråga och svaret kommer bli ja, men ändå... :)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: En grön fråga om partionering

Inlägg av Broder Tuck »

Välkommen till oss, Crille_!

Du frågar:
. . . kan jag använda C disken till windows och D till Ubuntu?
Det verkar alldeles förträffligt. Därmed kan du vara säker på att MS windows fortfarande fungerar. Det är viktigt att det är så, när man är ny och ovan med något nytt operativsystem. Då kan man känna sig trygg i något "gammalt och invant", under tiden som man söker sig fram i det andra, nya operativet. 60 gig till Ubuntu kommer att räcka en god tid för dig. Filer som du själv har skapat i windows eller Ubuntuprogram, kan du ha kvar, arkivera, på windowsdisken och du kommer åt dem från Ubuntu. Därigenom kan du ha windisken som ett utökat arkiv/lagring, för det du själv genererar i Ubuntu.

Titta gärna i vår wiki innan du går åstad med installationen. Där finns massor av matnyttig information, såväl som på mina länkar här nere, under inlägget. På nätet kan du dessutom finna åtskilligt mer. Det finns massor av goda bloggare som delar med sig av sina goda tips. Urban Anjar, Hund, Pavel m.m., m.m..

Lycka till med detta! Välkommen till den öppna, ljusa och fria delen av det som vi kallar datavärlden.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Vad som är viktigt för du är att du väljer manuell partionering när du kommer dit och då ser du även vad din partion där du har Windows och om du har en hårddisk med 2 partioner så bör din windowspartion som heter c:/ i Windows och i Ubuntu blir den sda1 det ser du emklast att den bör vara formaterad som ntfs.
Den övriga delen av din hårddisk som i Windows har beteckningen d:/ kan du om den är partionerad som en ntfs partion först ta bort den och sen skapar du en partion för Ubuntu och den bör vara cirka 18gb och skall monteras som / sen ska du ha en växlingspartion på cirka 1,5gb och den resterande av det utrymmet som du har skapar du en partion för dina användare och det har beteckningen /home. Sen för att du skall få ditt system att starta rätt så när du kommer ill den del av installationen där du får ett val som där det står avancerat så väljer du det. Där kan man välja var man skall lägga sin boothanterare Grub och den ska ligga på samma partion som du har installerat Ubuntu på och den ska heta sda2.
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Här finns lite om partitionering:
http://web.telia.com/~u17103363/doc/Ubu ... itionering
och välkommen med fler frågor i vårt forum :)
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Förmodligen ser det ut som norhager säger, men det kan finnas fler partitioner. Har du bara en hårddisk eller har du två? Om du har en så heter alla partitioner (även dom som kallas c: och d:) något som börjar på sda, men om d. är en egen disk så heter en förmodligen något som börjar på sdb. Det kan också vara tvärtom, det är inte säkert att ordningen mellan diskarna är samma som i windows.
I ubuntu heter första disken sda, andra heter sdb osv.
Första partitionen på sda heter sda1, nästa sda2 osv.
Vissa siffror kan hoppas över eftersom det finns lite olika sorters partitioner, primära och utökade. Det kan endast finnas 4 primära partitioner på en hårddisk, men du kan ha tex en primär och en utökad och inne i den utökade kan du ha många partitioner, dessa kallas logiska. Om du bara har en disk så är det vettigt om den partition du skapar till ubuntu görs som en utökad.

Starta gpartded från live-CDn, den ska finnas under System > administration, och kontrollera hur det ser ut innan du börjar installationen. Det går faktiskt väldigt bra att göra iordning alla partitioner redan här, från live-CDn (norhagers förslag på detta verkar bra). När du sedan gör installationen, välj manuell partitionering och då vet du redan vilka du ska använda och vad dom heter.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Jag tog fram lite information om din dator och min första fråga är har du någon cd eler dvdläsare?
Har du det tycker jag at du ska först prova att köra Ubuntu live eftersom du har ett Intels grafikkort och de brukar det vara problem med.
Crille_

Inlägg av Crille_ »

Hej!

Tack för alla svaren! Ska försöka svara på frågorna: Har endast en hårdisk. Fick med en exrtern dvd spelare så jag har bränt en live cd som jag sitter och kör nu!
Har läst om att det brukar vara problem med Wifi men det verkar uppenbarligen inte gälla mig...
Det verkar inte var något knas med grafikkortet eftersom jag kan glida runt utan probelm i ubuntu, eller hur märker man att grafikkortet inte funkar (låter som en fråga i klass med en elev på körskolan som undrar hur man vet när bensinen tagit slut...:)

Är riktigt nöjd med ubuntu utifrån det lilla jag provat genom live cdn, har till och med fått tillbaka mina bilder som McAffe antivirus bestämde sig för att radera från min externa hårdisk! Att jag "fått tillbaka" bilderna är väll inte lika med tillbaka viruset?

Tog en prt sc inne i Gparted som jag bifogar. Norhager skrev:
bör vara cirka 18gb och skall monteras som / sen ska du ha en växlingspartion på cirka 1,5gb

Har ett minne på 1gb, borde jag inte ha en växlingspartion på minst 2gb då?

Känns som det börjar närma sig take of, spännande :)

Återigen, tack för svaren de hjälpte
Bilagor
Screenshot.png
Screenshot.png (84.49 KiB) Visad 536 gånger
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Du har en bärbar dator och jag tror att de använder växlingspartionen mer så du kan ta du efter den gamla regeln att växlingspartionen ska vara 2*det minne man har i datorn.Du ser i den bild du skickar att in partion sda4 är den partion du ska använda och då får du börja med när du väljer mauell partionering att du tar bort den för att sen skapa de partioner du behöver.
Crille_

Inlägg av Crille_ »

ok, 2* arbetsminnet är det som rekommenderas i wikin också.

är det overkill att ta 3* arbetsminnet för att vara på den säkra sida/fungera snabbare?
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

2* arbetsminnet räcker för swap/växlingsutrymme.
För /root räcker 10-12 GB.
Satsa resten på /Home. Det är där alla dina dokument kommer att finnas.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"