Hej !
Den partition som jag har Ubuntu9.10 installerad på (som jag använder i dagligt bruk) verkar ha blivit defekt så det går inte att boota.
Jag har installerat Debian i experimentsyfte på en annan partition.
Eftersom den defekta disken fanns med i Debians fstab-fil så startade ej heller Debian.
Tack vare Knoppix kunde jag öppna Debians fstabfil och kommentera bort den trasiga disken.
(#/dev/hdb5 hdb5 ext3 errors=remount-ro 0 1 )
Jag kom just på att man kanske borde skrivit så här i stället
/dev/hdb5 /media/hdb5 ext3 defaults 0 2
Med Knoppix kan man se datan på den defekta partitionen så det verkar finnas kvar.
När man tittar på partitionen med Gparted-live tex så finns det en knapp "check and repair".
Kan den användas till att reparera partitionen utan att förlora data eller finns det någon annan metod.
(Den råa metoden är att installera nytt i en annan partition och kopiera dit data.)
Skadas data av gparted "check and repair" ? [Löst]
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Skadas data av gparted "check and repair" ? [Löst]
Senast redigerad av 1 Joe, redigerad totalt 27 gånger.
Re: Skadas data av gparted "check and repair" ?
Beror nog på i vilket mening partitionen är defekt. Säkerhetskopiera dina filer, och sedan kan du ju prova "check & repair". Om felet kvarstår, byt disk.
När jag installerade Ubuntu 9.10 på en c:a 7 år gammal ATA-disk, så klagade partitioneraren över några dåliga sektorer, och gav möjligheten att välja "check & repair". Jag gjorde det, men felmeddelandet kvarstod. Sökte på nätet efter liknande fall, och en del verkade föreslå att disken bör bytas ut omedelbart, medan andra verkade tycka att varningen baseras på en allför hög grad av noggrannhet. Jag fullföljde installationen, men såg till att inget viktigt sparades på disken.
Två dagar senare gick det inte längre att boota upp: ingen disk kunde hittas
När jag installerade Ubuntu 9.10 på en c:a 7 år gammal ATA-disk, så klagade partitioneraren över några dåliga sektorer, och gav möjligheten att välja "check & repair". Jag gjorde det, men felmeddelandet kvarstod. Sökte på nätet efter liknande fall, och en del verkade föreslå att disken bör bytas ut omedelbart, medan andra verkade tycka att varningen baseras på en allför hög grad av noggrannhet. Jag fullföljde installationen, men såg till att inget viktigt sparades på disken.
Två dagar senare gick det inte längre att boota upp: ingen disk kunde hittas

-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Re: Skadas data av gparted "check and repair" ?
Med hjälp av gparted-live gjorde jag "check and repair" (jag tog en kopia på hela home först).
Det verkade fungera utan att data förstördes. Det bootar i alla fall utan problem nu.
Felet var:
error på block 7831938
force rewrite? yes
Förhoppningsvis var det ingen vital data som förstördes på det blocket.
Det verkade fungera utan att data förstördes. Det bootar i alla fall utan problem nu.
Felet var:
error på block 7831938
force rewrite? yes
Förhoppningsvis var det ingen vital data som förstördes på det blocket.