Bootar 2 gånger

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Gundur
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Bootar 2 gånger

Inlägg av Gundur »

Hej
Från början hade jag Ubuntu 9,04, sen gjorde jag nåt jag läste på en hemsida så att det vart Kubuntu.
Efter ett tag kom Ubuntu 9,10, då uppgraderade jag.
När jag nu startar datorn får jag välja mellan olika 9,10 och 9,04, efter enter kommer "boot from ext harddrive någonting" sedan kommer Kubuntu laddnings remsa när den har laddat kommer "boot from ext harddrive någonting" sedan kommer den nya snygga Ubuntu 9,10 laddningsremsa.

Frågan är HMMM, ska det vara så här?

Annars lirar systemet som det ska men jag vet inte om det jag använder är Kubuntu eller Ubuntu.

Vore tacksam för lite hjälp då jag inte kan så mycket om detta, kanske gjort för mycket och tänkt för lite!
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Bootar 2 gånger

Inlägg av JeyPeyy »

Hmm, det brukar aldrig gå smärtfritt när man installerar KDE när man redan har GNOME, speciellt inte om man gör en uppgradering efter det.

När du är vid inloggningsfönster så kan du byta så kallad session. Det innebär att du kan välja mellan KDE och GNOME. Om båda finns där så innebär det att du har båda installerade på din dator och att du kan välja vilken du vill ha varje gång du loggar in.

Jag skulle dock rekommendera att du gör en backup på alla dina viktiga filer och installerar om med det system du föredrar mest.
Gundur
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Gundur »

Oj då!
Tänkte väl att det skulle kunna bli en ominstallation.
Rätta mig om jag har fel, Kubuntu=KDE, Ubuntu=Gnome, har det bara att göra med skrivbordsfunktioner?
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av JeyPeyy »

Gundur skrev:Rätta mig om jag har fel, Kubuntu=KDE, Ubuntu=Gnome
Ja precis
Gundur skrev:har det bara att göra med skrivbordsfunktioner?
Framför allt det, men de kommer även med några applikationer. Det innebär att du nu både har Gnome-applikationer och KDE-applikationer.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"