Snabba upp Xubuntu på riktigt gammal dator

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
strixx
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Snabba upp Xubuntu på riktigt gammal dator

Inlägg av strixx »

Hund skrev:Bara att kika vad #! använder. :)
http://crunchbanglinux.org/wiki/applications
Bra tips, men när jag kollar igenom den listan så blir jag tveksam.
Inte kan man väl anse Firefox vara speciellt resurssnålt? Det är ju inte speciellt snabbt ens i en modernare dator... :-\
Desktop - Ubuntu 10.04 LTS Desktop Edition , Server - Ubuntu 10.04 LTS Server Edition
Laptop - Windows XP, Netbook - Windows 7
PDA - Windows Mobile 2003 SE , Mobil - Android , Wii - ??????
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det är den bästa webbläsaren.. Man får kompromissa lite. :) Jag körde Firefox på en gammal härk (P2:a på 400MHz) med Xubuntu och 128MB RAM, det fungerade bra faktiskt.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Christian Johansson

Inlägg av Christian Johansson »

Som pdf-viewer skulle jag rekommendera epdfview.

När det gäller webb-läsare tycker jag Epiphany är bra. Jag har ännu inte träffat på någon sida som fungerar i Firefox men inte i Epiphany. Epiphany tar lite mindre minne än Firefox. Det man får offra är mängden features som är mycket mindre i Epiphany.

Jag provade som hastigast Kazehakase också men tyckte inte det verkade så bra. Bank-id fungerade inte och när jag valde "Preferences.." i Kazehakase så bara avslutades programmet utan något som helst felmeddelande!!!???
strixx

Inlägg av strixx »

Christian Johansson skrev:Som pdf-viewer skulle jag rekommendera epdfview.

När det gäller webb-läsare tycker jag Epiphany är bra. ...
Jag provade som hastigast Kazehakase också men tyckte inte det verkade så bra. Bank-id fungerade inte ...
Tack för tippset om pdf-viewern.
Vad det gäller wevläsare ska jag testa Epiphany också, men bank-id är inte så värst viktigt på den datorn. Det enda den behöver stödja är java-script och CSS.

OT: Skysst hemsida om C64... Var tvungen att kolla, och fick värsta nostalgitrippen... Har tyvärr inte kvar min men ska ladda ner en emulator o lira lite någon dag..
Desktop - Ubuntu 10.04 LTS Desktop Edition , Server - Ubuntu 10.04 LTS Server Edition
strixx

Inlägg av strixx »

Nu har jag laddat ner MinimalCD och testade köra den, men installationsprogrammet kunde inte hitta mitt nätverktskort så jag kom inte vidare. Några tipps på hur man löser det? :'(
Användarvisningsbild
corneliusbrother
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av corneliusbrother »

Christian Johansson skrev: När det gäller webb-läsare tycker jag Epiphany är bra. Jag har ännu inte träffat på någon sida som fungerar i Firefox men inte i Epiphany. Epiphany tar lite mindre minne än Firefox. Det man får offra är mängden features som är mycket mindre i Epiphany.
Kan bara instämma, firefox 3 går enligt min mening knappt att köra på en eee701 som ändå har 512 i ram och 800MHz processor. Epiphany funkar däremot riktigt bra, och har till exempel adblock som extension. Däremot saknar jag xmarks bokmärkessynk.
strixx

Inlägg av strixx »

Har löst nätverksproblemet med hjälp av ett PCMCIA-näteverkskort.

Någon som har testat Arora? Skall enligt en sida jag hittade som jämförde olika läsare vara väldigt resurssnål.
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Hans Linde »

strixx skrev:Har löst nätverksproblemet med hjälp av ett PCMCIA-näteverkskort.

Någon som har testat Arora? Skall enligt en sida jag hittade som jämförde olika läsare vara väldigt resurssnål.
Jag har titta en del på Midori och Dillo. De är båda snabba och trevliga.
Även om Kazehakase är min favorit. :)
Eventuellt kan du få funktionen du söker med Midori, även om jag är tveksam.
Jag tror att du kommer att behöva olika webläsare för att fixa det där med banken ( om det fortfarande inte är löst. Jag har inte läst inläggen :-[ )

Eventuellt kan du finna en del intressant i min långa tråd "ut med widows95" där konservburk, bbauto och Rune.K
hjälpe min att snubbla fram. :) Du får gärna fråga, för det är en mycket lång tråd.
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 00&t=38126
strixx

Inlägg av strixx »

Dillo testade jag när jag försökte få igång Puppy. Midori har jag inte testat.
Testade Arora i natt, och det verkade vara riktigt snabb.

Men nu har jag ett problem. Jag vill nu kunna gämföra faktisk minnesårgång med de olika webläsarna, men hittar inget program i Lxde där jag kan kolla det. Har ingen koll på terminalprogram, men vet att det finns ett, men kommer inte ihåg vad det heter.

Har läst om LXTask, men kan inte hitta det bland paketen, och som jag förstår det ska det finnas med i Lxde, men jag hittar då inte det.

Tipps hur jag kan se hur mycket minne och processorkraft de olika programmen använder?
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Hans Linde »

Hur långt har du kommit?
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Hund skrev:t.ex bash-completion
:o Hur fan kan man släppa en distro med bara textgränsnitt utan bash-completion. Jag vet inte om jag skulle klara av att installera något utan det, hur ska man veta vad alla paket heter? Måste jag själv ha koll på alla kommandon? Kunna ALLT utantill?
strixx

Inlägg av strixx »

Hans Linde skrev:Hur långt har du kommit?
Det går frammåt. Har lite problem att få upp hastigheten på mitt nätverkskort. Kommer att göra en sammanställning i denna tråden. Jag kan ju sägga att Lxde är ruggigt snabbt!! Och jag har valt Epiphany som webläsare, den upplever jag som snabbar än Kazehakase. Och sedan kör jag även Aror som webläsare som är det sanbbaste jag testat på den datorn, men tyvärr så fick frugan en varning när hon skulle logga in på jobbets hemsida att vissa funktioner inte stöddes av den läsaren. Därva två webläsare.

Som sagt. Jag räknar med att allt ska vara klart imorgon natt, och någon gång iveckan skriver jag en sammanställning! :)
Användarvisningsbild
skalman65

Inlägg av skalman65 »

här är en av de länkar jag pratade om (visst det har hunnit gå 1 månad) .
Och jag såg att du i det stora hela är klar med maskinen

men jag hoppas den kan komma till användning ändock, om inte annat i utbildnings syfte.
http://psychocats.net/ubuntu/minimal

Men jag fortsätter att leta efter den andra sidan jag pratade om, som tog upp om linux olika tjänster.
Användarvisningsbild
skalman65

Inlägg av skalman65 »

Hej!
Du har med all sannolikhet fått igång maskinen nu på alla sätt ,

men som jag skrev i mitt första inlägg
Vet att jag hittade en sida som beskrev vad man kunde stänga av samt vad de gjorde, återkommer om jag hittar på den igen.
Vilket du svarade
Men jag är fortfarande superintresserad av sidan du nämner. Om inte annat för att lära mig mer om Linux.
Så nu hittade jag länken, den talade dessvärre inte om vad du kunde stänga av men väl vad de olika tjänsterna gör, nog så viktigt.

http://www.domain-logic.com/linux_services.php

Håll till godo
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av nicefinger »

tackar för det väldeliga .. har frågat runt men aldrig fått nått svar om vad tjänsterna verkligen gör.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
strixx

Inlägg av strixx »

skalman65 skrev:Hej!
Du har med all sannolikhet fått igång maskinen nu på alla sätt ...
Visst har jag det, men jag har skullat installera om den hur länge som helst för att testa alla steg och verkligen trimma ner systemet så mycket som möjligt. Och sammtidgt skriva ner alla steg för att posta här i denna tråden. Man måste ju ge tillbaks något.

Tyvärr så är det så att jag har miljoner projekt, och jag har lite svårt att göra ett projekt helt färdigt innan jag börjar på nästa. Men nu är vi tillbaks till detta projektet.

Så tack så mycket för länkarna!
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"