Öppna dvd i vlc automatiskt "utan meny"
Öppna dvd i vlc automatiskt "utan meny"
Jag använder vlc för att spela upp dvd-filmer under Ubuntu 9.04. Jag har provat lite olika sätt och vlc är det som fungerar bäst - om man öppnar skivan från vlc och väjer "spela upp utan dvd-menyer". Finns det något sätt att ange att vlc ska startas automatiskt när man matar in en dvd (inte svårt att göra från div inställningsmenyer) och att skivan ska öppnas i icke-menyläge?
Senast redigerad av 2 IXPNU, redigerad totalt 25 gång.
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Öppna dvd i vlc automatiskt "utan meny"
Så här gör du vlc till default spelare från terminalen:
gksu gedit /etc/gnome/defaults.list
Tryck "Ctrl+f" Sök efter:Byt alla förekomster av "totem.desktop" till "vlc.desktop"
Eller med GUI Platser->Dator->Redigera->Inställningar->Media
Kod: Markera allt
gksu gedit /etc/gnome/defaults.list
Tryck "Ctrl+f" Sök efter:
x-content/video
Eller med GUI Platser->Dator->Redigera->Inställningar->Media
Tack, så långt är det OK. Men kan jag ange att vlc ska öppnas i "inga dvd-menyer"-läge på något sätt? Annars måste jag ändå öppna skivan en gång till inifrån vlc för att kunna se filmen, och då är det ingen vits med automatisk uppspelning.
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Jag tror att man kan ta bort menyerna i k9copy sedan när man bara har .avi-filen kvar så bör den väl spela upp den direkt, eller?
Jörgen
Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Jo, men jag vill ju inte behöva göra något alls, bara att dvd-skivan ska öppnas i 'utan menyer'-läge.
Jag kom på det själv; så här om någon undrar
För att få spelaren att öppnas automatiskt ändrar man inställningen i Nautilus (dvs filhanteraren som öppnas om man väljer tex att öppna hemmammappen):
Redigera / Inställningar / Media /dvd-video till 'Använd anpassat kommande', och anger kommandot ovan.
Jag antar att platsen /dev/sr0 kan variera från system till system, men om man öppnar dvd i visningsläge 'inga menyer' i vlc (I Media/Öppna Skiva/Inga dvd-menyer) så visas platsen i titellisten på vlc.
Jag kom på det själv; så här om någon undrar
vlc dvdsimple:///dev/sr0
Redigera / Inställningar / Media /dvd-video till 'Använd anpassat kommande', och anger kommandot ovan.
Jag antar att platsen /dev/sr0 kan variera från system till system, men om man öppnar dvd i visningsläge 'inga menyer' i vlc (I Media/Öppna Skiva/Inga dvd-menyer) så visas platsen i titellisten på vlc.