Error 17 i grub efter partitionering! LÖST

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
krassegrand
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Error 17 i grub efter partitionering! LÖST

Inlägg av krassegrand »

Efter en förberedande partitionering inför en ominstallation fick jag felmeddelandet
GRUB Loading stage 1.5
GRUB Loading please wait
Error 17

Nu har jag provat att installera 2 gånger (med manuell partitionering) men får samma felmeddelande när jag startar om efter installationen.
För mer info
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 56#p361256
Senast redigerad av 1 krassegrand, redigerad totalt 24 gånger.
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Bowmore

Re: Error 17 i grub efter partitionering!

Inlägg av Bowmore »

Du har alltså installerat Ubuntu 9.10. Med det kommer GRUB2.

Det felmeddelande du får kommer från GRUB1 vilket (om du inte under installationen aktivt valt att inte installera starthanteraren) betyder att du bootar fel disk. Du behöver troligen ändra bootordning i Bios.

Kan du posta resultatet av

Kod: Markera allt

sudo fdisk -l
krassegrand

Inlägg av krassegrand »

Min GRUB hade hamnat på fel hårddisk. Genom att välja den hårddisken i uppstart fick jag igång det!
Detta var ju precis vad Bowmore sa!

Nu funkar ljudet med.

Jag har lärt mig en hel del.

Jörgen
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Kul att du är igång igen o lycka till ;D
krassegrand

Inlägg av krassegrand »

Är det så att om vill spara den gamla /home så väljer man att formatera eller inte vid ominstallationen?
Jag valde att inte formatera och behöll (såvitt jag har sett hittils) allt som jag har samlat på mig av inställningar och andra "personligheter", till och med certifikat till banken.
Helt ok!
Nu vet jag (nästan) hur jag ska göra när något krånglar!

Att jag fick GRUB på fel HD kan det bero på ett felaktigt val när jag installerade? Jag tror jag vet vilket.

Tack för hjälpen!

Jörgen
Bowmore

Re: Error 17 i grub efter partitionering! LÖST

Inlägg av Bowmore »

krassegrand skrev:Är det så att om vill spara den gamla /home så väljer man att formatera eller inte vid ominstallationen?
Precis! Det är en av fördelarna med en separat home, just det att man kan installera om systemet, t.ex om det kraschar vid en uppgradering, utan att förlora sina dokument och inställningar. En formatering av home innebär att allt (dokument, gjorda inställningar, etc) går förlorade. Genom att inte formatera home vid en ominstallation så har man sina dokument och inställningar kvar. Det enda (nästan) som man behöver göra är att installera om alla program som man lagt till men de brukar inte vara så många ;)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Bowmore skrev: . . . Det enda (nästan) som man behöver göra är att installera om alla program som man lagt till men de brukar inte vara så många ;)
Även till detta finns det lösningar. Bossiemans blogg har ett inlägg om hur man sparar en aktiv backup på sina installerade program, direkt via Synaptic. Jag har letat förtvivlat nu en stund, för att hitta den sidan och kunna ge dig länken, men, förgäves. Hursomhelst, så är det tämligen enkelt och vill du ha det tipset, krassegrand, så sänd mig ett pm om det, så skall jag sända dig en förklaring som svar. Sparar du sedan också den listningen i din separata home-katalog, så finns även alla tidigare installerade program kvar, så även det kan du enkelt återskapa från din /home.

Du startar upp Synaptic och ber det programmet läsa från din backuplista och sedan återinstallerar synaptic dina tidigvarande program. Tiden det tar, är relaterad till hur många program du har, men allt löper smärtfritt.

Kanske någon annan har länken, eller en annan sida, som visar tillvägagångsättet? Posta i så fall länken här.

Det blir lite annat, smått, som går förlorat. Men inte ens programmen som var installerade berörs, så det är försumbart.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Broder Tuck skrev:
Bowmore skrev: . . . Det enda (nästan) som man behöver göra är att installera om alla program som man lagt till men de brukar inte vara så många ;)
Även till detta finns det lösningar. Bossiemans blogg har ett inlägg om hur man sparar en aktiv backup på sina installerade program, direkt via Synaptic. Jag har letat förtvivlat nu en stund, för att hitta den sidan och kunna ge dig länken, men, förgäves. Hursomhelst, så är det tämligen enkelt och vill du ha det tipset, krassegrand, så sänd mig ett pm om det, så skall jag sända dig en förklaring som svar. Sparar du sedan också den listningen i din separata home-katalog, så finns även alla tidigare installerade program kvar, så även det kan du enkelt återskapa från din /home.

Du startar upp Synaptic och ber det programmet läsa från din backuplista och sedan återinstallerar synaptic dina tidigvarande program. Tiden det tar, är relaterad till hur många program du har, men allt löper smärtfritt.

Kanske någon annan har länken, eller en annan sida, som visar tillvägagångsättet? Posta i så fall länken här.

Det blir lite annat, smått, som går förlorat. Men inte ens programmen som var installerade berörs, så det är försumbart.
Hittade länken http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... efter.html
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Hittade länken http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... efter.html
Tack för det, vännen.

Detta borde tillföras någon form av wikisida, kan jag tycka. Hur man sparar sin installation, så enkelt som det är möjligt.
Något för forumansvariga att kanske ta sig en funderare kring. Kvar står "Krassegrands" bedömning av svaren på hans fråga.. . .

;D

Tukken

*edit*
Kvar står "Krassegrands" bedömning av svaren på hans fråga . .
Kvarstår detta, med en wikisida kring detta . . . ;)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"