Problem efter uppgradering till 9.10
Problem efter uppgradering till 9.10
Hej!
Jag har fixat en dator till min pappa med Ubuntu 8.04 och den har fungerat utan problem.
Förra veckan uppgraderade han till 9.10 och allt fungerade sedan den var uppgraderad... ända till han hade stängt av datorn och startat om den...
Felet som inträffar är följande:
Datorn startas och man paserar GRUB-menyn och sedan kommer ubuntuloggan fram i ljusgrått mot svart bakgrund, efter en stund försvinner loggan och skärmen blir svart och sedan händer inget....
Idag testade jag att köra in en gammal exton-puppy liveCD och då gick datorn igång och jag kunde använda den och stänga av.
När jag sedan startade om datorn kom Ubuntu 9.10 igång och allt verkade vara frid och fröjd... För att vara på den säkra sidan stängde jag av datorn och startade om igen för att se om problemet var helt löst... men det var det såklart inte, det ursprungliga felet kvarstod och man kommer inte in i Ubuntu...
Är det någon som har något bra tips?
Jag misstänker att problemet beror på grafikkortet som troligen är integrerat på moderkortet...
Tack på förhand!
/Jonas
Jag har fixat en dator till min pappa med Ubuntu 8.04 och den har fungerat utan problem.
Förra veckan uppgraderade han till 9.10 och allt fungerade sedan den var uppgraderad... ända till han hade stängt av datorn och startat om den...
Felet som inträffar är följande:
Datorn startas och man paserar GRUB-menyn och sedan kommer ubuntuloggan fram i ljusgrått mot svart bakgrund, efter en stund försvinner loggan och skärmen blir svart och sedan händer inget....
Idag testade jag att köra in en gammal exton-puppy liveCD och då gick datorn igång och jag kunde använda den och stänga av.
När jag sedan startade om datorn kom Ubuntu 9.10 igång och allt verkade vara frid och fröjd... För att vara på den säkra sidan stängde jag av datorn och startade om igen för att se om problemet var helt löst... men det var det såklart inte, det ursprungliga felet kvarstod och man kommer inte in i Ubuntu...
Är det någon som har något bra tips?
Jag misstänker att problemet beror på grafikkortet som troligen är integrerat på moderkortet...
Tack på förhand!
/Jonas
Re: Problem efter uppgradering till 9.10
Välkommen till forumet!
Jag skulle rekomendera en nyinstalltion med Ubuntu 9.10. uppgraderingar kan ibland krångla.
Jag skulle rekomendera en nyinstalltion med Ubuntu 9.10. uppgraderingar kan ibland krångla.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Kanske är det enklare, men då blir man ju av med all e-post man har i Thunderbird och olika inställningar man gjort med skrivare och så...
/Jonas
/Jonas
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Har du inte /home på egen partition? Om du hade haft det så hade du kunnat installera om systemet men sparat alla egna inställningar, mejl, dokument mm.jonass skrev:Kanske är det enklare, men då blir man ju av med all e-post man har i Thunderbird och olika inställningar man gjort med skrivare och så...
/Jonas
Försök nu istället att spara allt på en USB-sticka/disk om du har tillgång till en sådan och gör sen en ren nyinstallation. En fördel med det är att du dels kan passa på att göra en separat /home inför framtida ominstallationer och dels att du samtidning kan få det nya filsystemet ext4.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Hej!
Problemet är ju att inte Ubuntu går igång nu.... skärmen blir ju helt svart...
Men jag kanske kan få igång datorn med en Live-skiva... får se om det går att lösa i kväll...
/Jonas
Men jag kanske kan få igång datorn med en Live-skiva... får se om det går att lösa i kväll...
/Jonas
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag var olite tydlig i mitt inlägg.jonass skrev:Hej!
/Jonas

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Hej igen!
Nu gick det igång...
Finns det någon möjlighet att köra något diagnosverktyg som kan berätta vad det är som krånglat vid tidigare starter?
VH
JOnas
Nu gick det igång...
Finns det någon möjlighet att köra något diagnosverktyg som kan berätta vad det är som krånglat vid tidigare starter?
VH
JOnas
Suck....
Efter avstängning ville inte datorn bota igång igen....
Den kommer så långt att man ser ubuntu mitt på skärmen med den vandrade listen undertill... som vandrar fram och tillbaka... sedan är det stopp...
Är det någon som har några bra tips?
/Jonas

Den kommer så långt att man ser ubuntu mitt på skärmen med den vandrade listen undertill... som vandrar fram och tillbaka... sedan är det stopp...
/Jonas
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... sh#p174949jonass skrev:Suck....![]()
/Jonas
Prova det och se om det kommer upp nå intressant text. Nu var det väldigt länge sedan jag testade det själv men jag tror det är samma metod idag med.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Du kan också prova att på samma sätt lägga till ordet xforcevesa i händelse av att det är grafiken som krånglar.Hund skrev: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... sh#p174949
Prova det och se om det kommer upp nå intressant text. Nu var det väldigt länge sedan jag testade det själv men jag tror det är samma metod idag med.
/Micke