NexusPersonal BankId (bibliotekskonflikt/cert saknas)[löst]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
olago
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

NexusPersonal BankId (bibliotekskonflikt/cert saknas)[löst]

Inlägg av olago »

Hej
Läste igenom Wikin för att uppdatera Nexus Personal (NP) efter att uppdaterat till 64 bitars Ubuntu Remix 4.0. Allt går bra fram till:
ola@ola-desktop:~$ getlibs --build libgvfsdbus.so
libgvfsdbus.so: gvfs
The following i386 packages will be installed:
gvfs
Continue [Y/n]? y
Downloading ...
dpkg-deb: varning: "/tmp/getlibs.Pvsp1ECpZd/gvfs_1.4.1-0ubuntu1_i386/DEBIAN/control" innehåller användardefinierat fält "Original-Maintainer"
dpkg-deb: varning: ignorerar 1 varningar om kontrollfil(er)

[sudo] password for ola:
dpkg: fel vid hantering av gvfs_1.4.1-0ubuntu1_i386.deb (--install):
försöker skriva över "/usr/lib32/gvfs/gvfs-gdu-volume-monitor" som också finns i paketet ia32-libs 0:2.7ubuntu17
dpkg-deb: underprocess klistra in dödad av signal (Brutet rör)
Fel uppstod vid hantering:
gvfs_1.4.1-0ubuntu1_i386.deb
ola@ola-desktop:~$ ^C
ola@ola-desktop:~$

Någon som vet vad jag gör för att ta mig förbi konflikten? Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 olago, redigerad totalt 11 gånger.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Nexus Personal BankId konflikt mellan bibliotek?

Inlägg av Lars »

Tricket med getlibs behövs endast för version 9.04 och tidigare. Remixen du använder bygger på 9.10 så du kan hoppa över det steget.
olago

Inlägg av olago »

Tack för svaret men tyvärr har jag problemet kvar i alla fall. Enligt FireFox är NP installerat ok. Enligt banken är NP installerat ok. Import av e-leg o BankID fungerade men när jag försöker logga in får jag följande felmeddelande:
Felkod: ssl_error_handshake_failure_alert.

Jag fick även upp ett annat problem som kan vara relevant här. När Ubuntu skulle uppdateras fick jag följande kommentar:
"Autentiseringsproblem med apt
Problem during package list update. The package list update failed with a authentication failure. This usually happens behind a network proxy server. Please try to click on the "Run this action now" button to correct the problem or update the list manually by running Update Manager and clicking on "Check"."
När jag klickar på "Kör denna åtgärd" får jag ett nytt meddelande:
W: Ett fel inträffade under signaturverifieringen. Förrådet är inte uppdaterat och de tidigare indexfilerna kommer att användas.GPG-fel: http://download.virtualbox.org karmic Release: Följande signaturer är ogiltiga: BADSIG DCF9F87B6DFBCBAE Sun Microsystems, Inc. (xVM VirtualBox archive signing key) <info@virtualbox.org>

W: Misslyckades med att hämta http://download.virtualbox.org/virtualb ... ic/Release

W: Vissa indexfiler kunde inte hämtas, de har ignorerats eller så har de gamla använts istället.

Vad gör jag?
Lars

Inlägg av Lars »

olago skrev:W: Ett fel inträffade under signaturverifieringen. Förrådet är inte uppdaterat och de tidigare indexfilerna kommer att användas.GPG-fel: http://download.virtualbox.org karmic Release: Följande signaturer är ogiltiga: BADSIG DCF9F87B6DFBCBAE Sun Microsystems, Inc. (xVM VirtualBox archive signing key) <info@virtualbox.org>
Det här har inget med BankID att göra, se http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 34#p359906
olago

Inlägg av olago »

Jag misstänkte det. Kanske borde det här byta till en annan tråd eller tas bort helt? När jag försöker med dit tips sker tyvärr ingen förändring?:
ola@ola-desktop:~$ gpg --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv 6DFBCBAE
gpg: begär nyckeln 6DFBCBAE från hkp-servern keyserver.ubuntu.com
gpg: nyckel 6DFBCBAE: "Sun Microsystems, Inc. (xVM VirtualBox archive signing key) <info@virtualbox.org>" inte ändrad
gpg: Totalt antal behandlade enheter: 1
gpg: oförändrade: 1
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Som rapporterats så har det ju inte bara med "Internet" att göra. Tråden flyttad till "installation" med en referens kvar från program/internet-tavlan.
Hoppas verkligen det går att lösa.
/mod
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
olago

Inlägg av olago »

Hej
Nej tyvärr kvarstår problemet. Hittade exakt samma problem i en annan tråd med samma åtta sista (6DFBCBAE) Är det här ett Ubuntu Remix problem? Blir jag av med problemet om jag ominstallerar till vanliga Ubuntu 9.10 eller är problemet kännt där med?
Lars

Inlägg av Lars »

Har du kört dessa två kommandon?

Kod: Markera allt

gpg --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv 6DFBCBAE
gpg --export --armor 6DFBCBAE | sudo apt-key add -
olago

Inlägg av olago »

Ja, det blev tyvärr ingen uppdatering:
ola@ola-desktop:~$ gpg --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv 6DFBCBAE
gpg: begär nyckeln 6DFBCBAE från hkp-servern keyserver.ubuntu.com
gpg: nyckel 6DFBCBAE: "Sun Microsystems, Inc. (xVM VirtualBox archive signing key) <info@virtualbox.org>" inte ändrad
gpg: Totalt antal behandlade enheter: 1
gpg: oförändrade: 1
ola@ola-desktop:~$
ola@ola-desktop:~$ gpg --export --armor 6DFBCBAE | sudo apt-key add -
OK
olago

Inlägg av olago »

Eftersom ingen gav ngt tipps testade jag med att ominstallera med en annan Ubuntuversion, 9.10 amd64. Eftersom jag använder AMD prylar. Problemet blev annorlunda. Jag kan installera NexusPersonal men när jag ska importera e-leg så får jag följande resultat:?

ola@ola-desktop:~/personal-4.10.2.16$ persadm import
/usr/local/lib/personal/persadm: error while loading shared libraries: libz.so.1: cannot open shared object file: No such file or directory
ola@ola-desktop:~/personal-4.10.2.16$

Någon som vet hur jag löser detta?
Lars

Inlägg av Lars »

På 64-bitarssystem måste du ha ia32-libs installerat.
olago

Inlägg av olago »

Hej
Efter att ha installerat ovanstående ia32-libs kom jag lite längre. Ett tag undrade jag om min backup hade blivit felaktig på något vis så jag hämtade en ny aktiveringsnyckel från banken. Den lyckades jag aktivera och ett nytt e-leg syns i NexusPersonal programmets fönster.
-När jag ska verifiera installationen med https://test.bankid.com kommer jag så långt att jag ombeds att välja ett certifikat (e-leg) men där syns inte mitt certifikat i listan på valbara cert. Listan är tom.
-Jag har kollat att jag har rätt Java version installerad enligt Ubuntu wikin. Däremot verkar jag sakna säkerhetsmodulen enligt "Redigera -> Inställningar -> Avancerad -> Kryptering -> Säkerhetsenheter " När jag i säkerhetscentret ska aktivera en ny modul kan jag bläddra fram till ..../libP11.so, men när jag klickar "ok" får jag bara ett utropstecken och svaret: Kan inte lägga till modulen. ?
Förslag?
Lars

Inlägg av Lars »

Min teori är att säkerhetsmodulen endast behövs om man har någon typ av hårdvarunyckel på en dosa. Är det någon som kan bekräfta det? Vad är en säkerhetsmodul egentligen?

För mig fungerar Skandiabanken utan säkerhetsmodulen (på 64-bitars).
Alleinsora
Kontakt:

Inlägg av Alleinsora »

Det är ett paket till man behöver när man kör 64-bitars: nspluginwrapper. Det gör att 64-bitars Firefox kan hantera 32-bitars plugin.

Det står för övrigt mycket bra beskrivet på wikin
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
olago

Inlägg av olago »

Problemet låg inte i nspluginwrapper. Den är installerad. Däremot letade jag vidare i systemen och tittade i >redigera>inställningar>avancerat>kryptering>visa certifikat. I certifikathanteraren finns en flik "certifikatnamn" som var tom. men eftersom jag sett att Nexus anser sig ha ett certifikat klickade jag vidare på >importera. I mappen /home/ola/cbt hittade jag ett cert som slutade på .p12 och importerade det. Därefter har allt fungerat som det ska.

Det är möjligt att jag inte förstod andra angivelser korrekt i wikin, eller här på forumet, så att jag kunde gått en enklare väg. Mig spelar det ingen roll längre. Tack för hjälpen på vägen :) Jag betraktar den här tråden som löst!
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"