Göra sig av med Wubi?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
al69dente
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Göra sig av med Wubi?

Inlägg av al69dente »

Har kört Ubuntu via Wubi sedan 8.04, nu uppe i 9.10 - Windows Vista har jag loggat in på ett fåtal gånger sedan dess.
Nu vill jag göra mig av med Windowsdelen, inte minst för att kunna utnyttja hela hårddisken, men vilket sätt är enklast?

Helst skulle jag vilja kopiera hela filsystemet till en extern hårddisk, formatera om den interna disken, och sedan snyggt och fint lägga in filsystemet igen.
Men jag misstänker att det finns komplikationer.

Eller ska jag nöja mig med /home och sedan installera om resten som från noll igen? Det blir ju en massa knöligt micklande då också.
Användarvisningsbild
norhager

Re: Göra sig av med Wubi?

Inlägg av norhager »

al69dente skrev:Har kört Ubuntu via Wubi sedan 8.04, nu uppe i 9.10 - Windows Vista har jag loggat in på ett fåtal gånger sedan dess.
Nu vill jag göra mig av med Windowsdelen, inte minst för att kunna utnyttja hela hårddisken, men vilket sätt är enklast?

Helst skulle jag vilja kopiera hela filsystemet till en extern hårddisk, formatera om den interna disken, och sedan snyggt och fint lägga in filsystemet igen.
Men jag misstänker att det finns komplikationer.

Eller ska jag nöja mig med /home och sedan installera om resten som från noll igen? Det blir ju en massa knöligt micklande då också.
Jag skulle nog satsa på att spara mina egna filer på ett usbminne eller en partion som kan vara kvar och sen rensa resten och skapa nya partioner dels en för root / på cirka 18gb sen en växlingspartion på cirka 1,5 gb och sen en partion för /home och använda resten av det utrymme som du fick när du tog bort vista. Det blir oftast kvar lite skräp när man uppgraderar så en ren installation kan vara bra och göra någon gång.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

http://lubi.sourceforge.net/lvpm.html

Men jag skulle rekomendera att göra en helt fräsh installtion med separat home på en egen partition. En root partition på 10GB räcker bra, om du ska ha swap eller inte och isf hur mkt beror på hur mycket RAM du har.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

Låter som ett klokt val jag har enbart provat wubi ubuntu 9.10 och det funkar katastrofalt dåligt.. Funkar bra enda tills det blir dags att installera uppdateringar
en gång råkade jag ut för att datorn vägra boota ubuntu efter att ha laddat ner en grub2 uppdatering.. Och för ett par dagar sedan när en ny kärna dök upp
så drabbas jag av kernel panic - not synching: VFS att boota från den gamla kärnan funkade dock fint.. Men jag har en känsla av att wubi installationer är extremt känsliga och att en vanlig installation är att föredra.. Jag utgår ifrån att det inte har varit några liknande problem med karmic för dom som har installera som vanligt ? Om så är fallet så kan man lika gärna slänga in jaunty igen, än så länge har ja bara testa wubi karmic
Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"