Ubuntu 9.10, problem vid installation, "Memtest86+"

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
olsann
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Ubuntu 9.10, problem vid installation, "Memtest86+"

Inlägg av olsann »

Ubuntu Kamrater,

Nu kommer ett problem beskrivet av en "vanlig" användare, med detta menar jag att Ni får formulera Er svar grundligt som för en idiot och inte ta något för givet. Ska jag trycka på en knapp X Y Z för att få fram fönstret XX eller ändra på YY, så ber jag Er vänligen beskriva detta "hur och vad" steg för steg. Tack på förhand!

Så här ligger det till,

Har en ASUS eeePC900 med 2 GB, hade Windows XP installerat men som Ni förstår omöjligt att använda på denna maskin. Vi hoppar några steg framåt... installerade först det standard Linux som följde med ASUS sedsn lyckades jag installera Ubuntu 9.10 och det lirade som bara den, oförskämt bra och mötte alla mina förväntningar och lite till. Helt plötsligt förde jag upp vår ASUS på listan över fungerande datorer igen. Funnderade även att byta på andra Netbooks och laptops men...

Efter att jag som vanligt pillat lite för mycket när man ska lära sig den hårda vägen och jag inte lyckades ta bort ett användarkonto/profil beslöt jag mig för att ominstallera vilket tillsynes såg ut att gå bra tills uppstart.

Nu får jag upp blåskärm med Memtest86+ v2.11, vilket räknar upp minnet utan problem "memtest OK, och ber mig sedan att avsluta genom "Esc". Datorn boot:ar om och efter en stund blinkar "GRUB loading", därefter flash:ar skärmen till och så startar "Memtest86+" igen, och igen och igen, har utfört proceduren X ggr med samma resultat.

Under "Memtest86+" menyer finns det möjlighet att trycka "C" för configuration men under ingen av de val som finns där kan jag ändra och få datorn att hoppa över "Memtest86+" vid omstart.

Jag har installerat om Ubuntu 4 ggr, prövat med att först installera det standard Linux som följde med datorn vilket då fungerade och sedan därefter installera Ubuntu efter detta men ständigt samma resultat, "Memtest86+" startar.

Så vad säger Ni, kan Ni hjälpa en "vanlig" människa utan High end kunskaper att åter igen få det fanastiska Ubuntu att lira på min sura ASUS?
Användarvisningsbild
Hyptony
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ubuntu 9.10, problem vid installation, "Memtest86+"

Inlägg av Hyptony »

När GRUB laddar så kan du trycka "Esc" och få fram bootmenyn, välj en kärna där och boota. Fungerar inte det är det nåt som är fel på kärnorna. Kan ju vara fel på alla kärnon och så tar han mem test för att det är det enda som han kan boota med

Han = datorn
MSI 760GM-E51, 4 gb ram, AMD Phenom x4 980 3,7Ghz Black edition, Nvidia 8400gs 512 mb
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Funkar det inte att trycka esc, så håll nere shift-tangenten under starten, då ska bootmenyn komma fram.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
olsann

Inlägg av olsann »

Fick upp boot menyn men där fanns bara en partition att starta från, väljer ja den så börjar det självklart om. Men när jag testade att vid upprepade tillfällen tryckte på "Ctrl och Esc" fick jag upp en meny: GNU GRUB Version 1.97~beta4
---------------------------------------
Minimal Bash-like line editing is supported. For the first word TAB list possible command completions. Anywhere else TAB lists possible device/file completions. ESC at any time exits.

Under detta promten: "sh:grub> _"

Min fråga, tror mig minnas att jag sett men kan inte hitta att man kan ta sig någonstans från denna promt och skriva in # och få maskinen att ignorera att starta vid Memtest86+..., stämmer detta och isåf (nu är jag lost) steg för steg utan överraskningar hur tar vi oss det???
olsann

Inlägg av olsann »

vulfgar skrev:Funkar det inte att trycka esc, så håll nere shift-tangenten under starten, då ska bootmenyn komma fram.
Fick upp boot menyn men där fanns bara en partition att starta från, väljer ja den så börjar det självklart om. Men när jag testade att vid upprepade tillfällen tryckte på "Ctrl och Esc" fick jag upp en meny: GNU GRUB Version 1.97~beta4
Minimal Bash-like line editing is supported. For the first word TAB list possible command completions. Anywhere else TAB lists possible device/file completions. ESC at any time exits.

Under detta promten: "sh:grub> _"

Min fråga, tror mig minnas att jag sett men kan inte hitta att man kan ta sig någonstans från denna promt och skriva in # och få maskinen att ignorera att starta vid Memtest86+..., stämmer detta och isåf (nu är jag lost) steg för steg utan överraskningar hur tar vi oss det???
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"