minimal ubuntu med Gnome?

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
zorro_ac
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

minimal ubuntu med Gnome?

Inlägg av zorro_ac »

börjar trivas mer och mer med Ubuntu nu, har slopat XP för runt 2 år sedan nu på mina tre datorer.
något jag dock stör mig lite på och känns tyvärr lite som windows stil är att med ubuntu o gnome så medföljer en massa kringprogram typ Evolution, F-Spot, Brasero, Blåtandsanalysator, Diskformaterare, Palm-OS mfl..

jag använder inte dessa och jag föredrar att hålla det så enkelt som möjligt och vill bara ha det jag använder..
har provat att avinstallera men det leder vara till att det ena är beroende av det andra.

finns det någon smidig lösning för en newbie som jag att bara få en clean Gnome med paneler och menyer men inga förinstallerade program?
är det kanske Debian vägen man ska gå då? känns dock som att jag förlorar den lilla användarvänligheten mot ubuntu som jag som nybörjare behöver för att komplettera men de ibland non-free drivare/program ja kan behöva..

hm.. nu blev det bara en massa babbel märker ja men nån kanske känner igen sig?
Användarvisningsbild
nixy

Re: minimal ubuntu med Gnome?

Inlägg av nixy »

Prova Ubuntu CLI mini.iso ..https://help.ubuntu.com/community/Insta ... /MinimalCD och därefter kan du installera gnome (eller bara gnome core, eller kanske bara någon fönsterhanterare som t.ex. fluxbox) plus de paket du vill ha.

Eller om du vill ha nåt färdigt men minimalt kan kanske Crunchbang linux vara nåt http://crunchbanglinux.org/ (dock ej gnome utan openbox)
Senast redigerad av 2 nixy, redigerad totalt 22 gång.
Användarvisningsbild
zorro_ac

Inlägg av zorro_ac »

okej, jag får prova detta virtuellt först då..
jag vill köra gnome men alla program som automatiskt medföljer klarar jag mig utan..
jag installerar hellre det jag behöver i efterhand än försöka avinstallera det jag inte behöver.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

En mini/light linux installation med Gnome är en motsats i sig själv. XFCE eller ännu hellre LXDE är lättare. Gnome har alltför många beroevden för att kunna betecknas som lätt på något enda sätt. De flesta program fungerar dessutom lika bra vad man än kör.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
zorro_ac

Inlägg av zorro_ac »

altså jag vill inte ha en "lättare" variant av gnome, då jag inte lider av prestandaproblem utan jag vill bara inte ha en massa program som tar onödig plats som ändå inte används, tex evolution.. jag använder web baserade gmail som e-post, totem kan ja iofs ha kvar, brasero funkar säkert som det är tänkt men det faller mig lixom inte i smaken - föredrar k3b, blåtand och palm-os används inte, ej heller f-spot eller diskformateraren osv..

ja, det är väl skitgrejjer egentligen men eftersom dom bara ligger där i onödan så tänkte ja att det kanske går att ordna på ett smidigt sätt, men tydligen inte...
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Jag har installerat ett kommandoradssystem med alternateskivan och därefter lagt till endast de paket jag vill ha, för närvarande är det:

Kod: Markera allt

gnome-core
gdm
network-manager-gnome
jockey-gtk
screen
geany 
geany-plugins
emacs23-nox
mplayer
thunderbird-3.0
sunbird
firefox-3.5
gnomebaker
openoffice.org
update-manager
language-pack-gnome-sv
openoffice.org-l10n-sv
nautilus-extensions-2.0 
nautilus-share 
nautilus-actions 
nautilus-cd-burner
gvfs-fuse
gvfs-backends
gvfs-bin
sensors-applet 
gnome-applets
acpi-support
cpufreqd 
file-roller
gnome-power-manager
gdebi
system-config-printer-common
system-config-printer-gnome
Jag tycker att jag fått ett jätteschyst lättviktigt system med gnome som jag gillar skarpt.

/Micke
Användarvisningsbild
zorro_ac

Inlägg av zorro_ac »

tackar.
det där lät riktigt intressant micke, håller på att installera ubuntu mini nu och får väl lägga till det jag behöver om det går som ja tänkt..

tidigare körde jag ubuntu alternate server installation på en gammal laptop och fick iordning på allt, dock med lxde fönsterhanterare.. jag vill nu ha som du, ett bantat gnome..
Användarvisningsbild
zorro_ac

Inlägg av zorro_ac »

provade att köra en expert installation av debian 5.0 och sen gnome-core och gdm..
dock ska jag nog köra ubuntu-alternate istället, detta var bara ett test av debian..

dock undrar jag vad GUI pakethanteraren heter så ja kan installera den? gnome package manager?
samt lägg till/ta bort program menyn?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Synaptic du tänker på?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
zorro_ac

Inlägg av zorro_ac »

nä, GDebi paketinstallatör heter den visst i 8.04 iaf..
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Gdebi heter den. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"