Skapade en till användare på min dator då jag haft problem med min egen. Har nu tagit bort dom två som jag skapat men hemmappen för båda finns fortfarande kvar.
Är det bara att gå in men gksudo nautilus och ta bort dom eller måste jag göra nått annat?
Ta bort användares hemmapp [LÖST]
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: Ta bort användares hemmapp
Efter att ha använt t.ex. kommandot userdel så är det bara att ta bort motsvarande hemkatalog, vad jag vet.
Tråden flyttad till Installation.
Tråden flyttad till Installation.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Om du använder gksudo nautilus så kom ihåg att filer man tar bort hamnar i papperskorgen för användaren root. Jag fyllde min rootpartition på det sättet en gång. Kom ihåg att tömma papperskorgen eller använd shift+delete (men då tas de bort med en gång, går inte att ångra sig som man kan med en papperskorg) när du tar bort filerna.
- Katt
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Som de andra sagt är det bara o ta bort katalogerna. Men jag skulle gjort det via terminalen. Kanske är det en vanesak, men tycker det är kortare och enklare än att starta en filhanterare med root-rättigheter.
Kod: Markera allt
sudo rm -r /home/användarkatalog
Det är inte lätt när det är svårt!
- xtr3m3
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Tackar för svaren. Har inte använt kontona. Sen kör jag alltid med shift + delete när jag tar bort nått
Tog bort dom via kommandot i terminalen.

Tog bort dom via kommandot i terminalen.