Sitter här hemma och är ruskigt nyfiken på Ubuntu då man har hört mycket possitivt om det.
Är lite fundersam på vilken Dist jag skall använda mig av och kan absolut inget om vare sig Ubuntu/Linux eller andra "Öppna" operativsystem.
Min hårdvara är ju inte purfärsk men det kanske är till fördel då det ev. är fler som har använtsig av motsvarande och därigenom kan ge lite tips.

Hårdvaran jag tänkte använda mig av är:
Moderkort (Asrock 939N68PV-GLAN)
Processor ( AMD Athlon 64 939 3400+)
1,5 Gb RAM
120 Gb Samsung IDE HDD
DVD-brännare
( moderkortet har ett 7050/630a chipset vilket är en Nvidia nForce historia)
Det jag hade tänkt använda maskinen till är i första hand som filserver i ett windows nätverk, FTP server för att komma åt filerna från internet ( inte publik åtkomst men så jag kan hämta de verktyg jag kan tänkas behöva om jag inte har dem med mig) samt ev. mail och webserver om det verkar stabilt, men det får komma i ett senare skede isf.
Som sagt är alla svar välkommna och som nybörjare och windows användare så har jag mer eller mindre uteslutit en ren server installation för tillfället, men det kan ju tänkas att det blir i framtiden ( inte ens CMD i windows och jag är några nära vänner direkt, så endast terminal vågar jag mig nog inte på till att börja med)
Vänligaste hälsningar
Morten