Lagg med video filer.

Problem med att spela musik, film osv.
warliy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Lagg med video filer.

Inlägg av warliy »

Hej.
jag har ett litet problem med ubuntu, förut innan 9.10 så har jag kunnat spela upp .avi filer utan några som helst problem. Men nu gillar den inte mig,
jag har provat vlc, totem och mplayer. Samma sak det laggar till då och då. Jag kunde spela upp exakt samma filer osv i ubuntu 9.04 och i Windows.
Det är vanliga avi filer ifrån torrents ifrån tpb osv.

Har ni några idéer om vad det skulle kunna vara? Jag kommer ihåg att jag provade ext4 i ubuntu 9.04 förut och då blev det samma problem och nu kör jag ext4 fast det känns inte som att det är det..
Jag uppskattar all hjälp!
Senast redigerad av 2 warliy, redigerad totalt 22 gång.
Osced
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Lagg med video filer.

Inlägg av Osced »

Jag hade själv samma problem med detta för alla filer och när jag satte på att spela upp med pulseadio så fungerade det i allafall för mplayer..du kan testa det om det kanske hjälper dig.
warliy

Inlägg av warliy »

Osced skrev:Jag hade själv samma problem med detta för alla filer och när jag satte på att spela upp med pulseadio så fungerade det i allafall för mplayer..du kan testa det om det kanske hjälper dig.
Tyvärr så hjälpte det inte.. Någon annan som vet något mitt problem?
warliy

Inlägg av warliy »

Kan tillägga att det inte laggar något alls med DVDer eller något. Har provat ändrat massor och googlat runt.. Vill gärna kunna se nerladdade filmer utan lagg igen. ;)
Osced

Inlägg av Osced »

Ett anant förslag är ju att testa en annan mediaspelar..exempelvis en som använder sig av xine istället för gstreamer. Du kan också pröva att installera om pulseaudio, det kan också kunna hjälpa. Om du har ett nvidia grafikkrest i serien 8000 och över kan du testa att aktivera vdpau.

Men för att vi lättare kan hjälpa dig är det bra om du ger lite mer info om problemet och vad för datorn (grafik-kort processor ect) du har och villken *untu du har (ubuntu, kubuntu etc.)
warliy

Inlägg av warliy »

Osced skrev:Ett anant förslag är ju att testa en annan mediaspelar..exempelvis en som använder sig av xine istället för gstreamer. Du kan också pröva att installera om pulseaudio, det kan också kunna hjälpa. Om du har ett nvidia grafikkrest i serien 8000 och över kan du testa att aktivera vdpau.

Men för att vi lättare kan hjälpa dig är det bra om du ger lite mer info om problemet och vad för datorn (grafik-kort processor ect) du har och villken *untu du har (ubuntu, kubuntu etc.)

Tack för tipset om xine, där laggar inte bilden fast ljudet fungerar inte alls. :-P
Jag använder ubuntu 9.10

*-cpu
product: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.00GHz
vendor: Intel Corp.
physical id: 1
bus info: cpu@0
version: 15.2.4
size: 2GHz
width: 32 bits
capabilities: fpu fpu_exception wp vme de pse tsc msr pae mce cx8 mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm up pebs bts
configuration: id=0

*-display
description: VGA compatible controller
product: NV44A [GeForce 6200]
vendor: nVidia Corporation
physical id: 0
bus info: pci@0000:01:00.0
version: a1
width: 32 bits
clock: 66MHz
capabilities: bus_master cap_list rom
configuration: driver=nvidia latency=248 maxlatency=1 mingnt=5
resources: irq:11 memory:de000000-deffffff memory:c0000000-cfffffff(prefetchable) memory:dd000000-ddffffff memory:dfee0000-dfefffff(prefetchable)

När det "laggar" så stannar bilden upp fast ljduet fortsätter. Det blir så rätt så ofta ibland blir det massor på en minut och ibland kan det spela i 5 minuter utan något "lagg".
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av Katt »

Om bilden fungerar med xine men inte ljudet så misstänker jag att ljudet dvs pulseaudio är boven i dramat- För att bekräfta så måste vi få igång pulseaudio med xine och se om det laggar.

Skapa/redigera filen ~/.xine/config och lägg till raden: audio.driver:pulse
Är inte hundra på att det är korrekt rad, men enligt pulseaudios wiki så borde det var det. Kanske även går att ange via menyerna i frontenden till xine.
Rapportera här sedan om det även hackar i xine. Du kan även testa att byta ljud i vlc till t.ex. alsa eller avvaktivera det och se om filmen spelar bra då.
Det är inte lätt när det är svårt!
warliy

Inlägg av warliy »

Katt skrev:Om bilden fungerar med xine men inte ljudet så misstänker jag att ljudet dvs pulseaudio är boven i dramat- För att bekräfta så måste vi få igång pulseaudio med xine och se om det laggar.

Skapa/redigera filen ~/.xine/config och lägg till raden: audio.driver:pulse
Är inte hundra på att det är korrekt rad, men enligt pulseaudios wiki så borde det var det. Kanske även går att ange via menyerna i frontenden till xine.
Rapportera här sedan om det även hackar i xine. Du kan även testa att byta ljud i vlc till t.ex. alsa eller avvaktivera det och se om filmen spelar bra då.
Med att avaktivera ljudet i VLC gjorde ingen skillnad. Dock fungerade ljudet med xine nu! Tack så mycket, verkar som att det vill fungera nu. :)
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Re: Lagg med video filer. [LÖST]

Inlägg av Katt »

Inga problem :)

Men hade vart intressant om du kunde spåna vidare på problemet och försöka klura ut vad det är i vlc och mplayer som inte fungerar korrekt.
Får du samma problem om du köra filmen via terminalen och mplayer. dvs. mplayer film.avi ?
warliy

Re: Lagg med video filer. [LÖST]

Inlägg av warliy »

Katt skrev:Inga problem :)

Men hade vart intressant om du kunde spåna vidare på problemet och försöka klura ut vad det är i vlc och mplayer som inte fungerar korrekt.
Får du samma problem om du köra filmen via terminalen och mplayer. dvs. mplayer film.avi ?
Har provat alla möjliga saker och det har varit exakt samma, det också.
Själv så tycker jag det verkar att codecen strular för alla andra filer fungerar och DVDer fast itne avi.
warliy

Inlägg av warliy »

Jag ångrar mig, problemet är inte alls löst.

Xine fungerar, dock vill jag gärna kolla i fullskärm och då hänger inte bilden alltid med.
Dock fungerar det när jag inte har fullskärm.

Vill gärna kunna fixa VLC för jag gillar det programmet mer. Snart kommer jag ominstallera hela burken bara för detta, vill gärna att det ska fungera.
Det är endast AVI filer som det är fel på, inget inget inget annat är det. Bara avi. :P
Osced

Inlägg av Osced »

Du kan alltid testa att installera om programmen, annars finns det ett antal bra guider för videoproblem du kan kolla in:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=766683 är en guide över hur man installerar alla videoprogram som behövs.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=786095 är en guide för att ha senaste FFmpeg. Du kan testa den första i allfall och se om den kanske löser ditt problem.
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av Katt »

Om det bara är avi så är det antaligen xvid det är problem med. Testa att installera ubuntu-restricted-extra för att få ner alla codecs och testa igen (även med mplayer).
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"