Finns det tydliga val när jag nyinstallerar så att jag kan välja att behålla min ursprungliga /home eller installera på 2 primära partitioner?Bowmore skrev:Iofs kan du det om du inte väljer en separat /home. Vill du ha en separat /home-partition så är ett alternativ att ta bort sda1 och skapa två nya primära partitioner. En för systemet (/) på 10-15GB och resten av det lediga utrymmet efter sda1 för /home. Du kan även återanvända din befintliga /home och bara installera en ny systempartiton på en mindre sda1 då det är slöseri att ha 231 GiB reserverat för systemet. Det var därför jag frågade hur du ville ha det då det finns en mängd av alternativ.krassegrand skrev:Kan jag installera på sda1 ändå eller?
krassegrand skrev:Varför kan jag inte ens kopiera mina mappar till en annan HD.
Jag har provat att ta bort lost+found och det gick bra men då fick jag inte kopiera mappen JörgenBowmore skrev: Det kan du om du har rättigheterna. Mappen lost+found har du inte rättigheter att kopiera och den ska du heller inte kopiera.

fast jag använde

Vilka rättigheter är det jag behöver?
Det är jag som har installerat systemet nog ska jag väl få ändra på det eller åtminstone säkerhetskopiera det!
Jörgen