Avstängning av dator

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
fredrik123
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Avstängning av dator

Inlägg av fredrik123 »

Har uppgraderat från 9.04 till 9.10. Har aldrig haft problem med att installera uppgraderingar innan. Men nu stänger inte datorn av sig själv utan det måste göras manuellt. Varför har det blivit så här? Den stannar i "svart skärm" läge och trycker man på ctrl-alt-delete så startar den om. Någon lösning någon?
Senast redigerad av 1 fredrik123, redigerad totalt 20 gånger.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Avstängning av dator

Inlägg av ZX Spectrum »

Detta fenomen hade jag med min laptop och 9.04. För min del försvann problemet iom. 9.10.
Har antagligen något med linuxkärnan att göra enligt vad jag har hört. Någon annan kanske har en lösning?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Pluissc
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Pluissc »

fredrik123 skrev:Har uppgraderat från 9.04 till 9.10. Har aldrig haft problem med att installera uppgraderingar innan. Men nu stänger inte datorn av sig själv utan det måste göras manuellt. Varför har det blivit så här? Den stannar i "svart skärm" läge och trycker man på ctrl-alt-delete så startar den om. Någon lösning någon?
Jag hade samma problem. Ubuntu 9.10 har inte menu.lst som 9.04 , nu heter grub.cfg

1. gå in i modules ; sudo gedit /etc/modules , här skriv apm power_off=1 , spara och gå ut.

2. gå in i grub.cfg ; sudo gedit /boot/grub/grub.cfg
gå nere till menuentry "Ubuntu, Linux 2.6.31-14-generic, under står linje lika som här

linux /boot/vmlinuz-2.6.31-14-generic root=UUID=af.....etc.. som slutar med nån som quiet splash, här adderar du acpi=force apm=power_off

Sedan stäng dator, första gången måste du stänga manual , men andra gången kommer att stängas automatisk

Mvh pluissc
bolars

Inlägg av bolars »

Har samma problem med avstängningen. Provade med förslaget
från sign. Pluissc, men det hjälpte inte alls. Datorn vägrar fortfarande
att stängas av ordentligt.
!??!
mvh bolars
Användarvisningsbild
Chrizcaz
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Chrizcaz »

Det här tipset från KingLeffe fixar så du kan stänga av din dator i Ubuntu 9.10.

sudo nano /etc/default/grub

lägg till acpi=force

GRUB_CMDLINE_LINUX="acpi=force"

kör sedan:
sudo update-grub

Starta om datorn

http://ubuntu.se/forum/showthread.php?t=5609&page=2
fredrik123

Inlägg av fredrik123 »

Inget av ovanstående tips fungerade men där emot följande tips från Pedro Luis fungerade klockrent:

sudo gedit /etc/rc6.d/S40umountfs (jag använde rc6.d, vet inte om rc6 fungerar för andra)

I textfilen gör man följande ändring (man tar bort -f):

fstab-decode umount -f -r -d $WEAK_MTPTS för fstab-decode umount -r -d $WEAK_MTPTS

fstab-decode umount -f -v -r -d $WEAK_MTPTS för fstab-decode umount -v -r -d $WEAK_MTPTS

Efter det är spara och gå ut.

Som sagt, fungerade klockrent för mig. Ha det allesammans
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

fredrik123
Du kör Ubuntu i Windows, dvs med Wubi, eller ...
Isf har den fixen nu släppt för ett par dagar sen som gör samma sak, så om du uppdaterat systemet så hade det fixat sig ändå ;)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"