Lättdriven ubuntu version för att se på flash filmer!

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
skalman65
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Lättdriven ubuntu version för att se på flash filmer!

Inlägg av skalman65 »

Håller på att plocka ihop en maskin till källaren, dess funktion kommer att bli att fungera som "radio" samt att se en del streamad film.

Har prövat lite olika distar men utan att lyckas få film att flyta.

Så För att få maskinen så optimal som möjligt så har jag uppgraderat den nu efter vad MB klarar av.

maskinen har nu en 950mhz cpu samt 1gb ram minne

Kommer troligen att använda en 20gb disk

Funderar själv på att installera mini ubuntu då med lxde . alt. Xubuntu

Men vore roligt att höra vad ni tycker för en sådan här maskin
Senast redigerad av 1 skalman65, redigerad totalt 28 gånger.
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Vilken ubuntu version skulle ni välja?

Inlägg av Dagon^ »

Du kan ju köra Ubuntu med OpenBox eller LXDE.
Annars kan du alltid köra Puppy Linux eller någon av de Puplets som finns tillgängliga på deras hemsida.
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Lubuntu eller Crunchbang Linux. :)

Edit: Stavning.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
ennepop
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av ennepop »

+1 för crunchbang #!
/yours truly Mr Pop
Användarvisningsbild
skalman65

Inlägg av skalman65 »

Ubuntu med open box har jag kikat på , fungerade riktigt bra men var lite strulig att få till, känner för ett lite mer färdigt system, möjligen LXDe men det är möjligt att maskinen trots allt är lite klen.
Puppy linux har jag prövat tidigare, tyckte att den var riktigt trevlig att ha att göra med. Men känner nog att det var lite mycket lull lull, som jag inte är i behov av.

Lubuntu har jag funderat på, har sedan tidigare hämtat hem iso filen och bränt den, men inte prövat den, men är inte det ubuntu med LXDE ? ...(ska nog göra en test installation se hur den är)

Crunchbang Linux läser man om att det rekommenderas vid liknande frågor, men vet väldigt lite om den ska nog söka lite mer info om den. Då många rekommenderar den . Har ni möjligen en bra länk i "huvudet", annars så googlar jag fram det

Tackar för era synpunkter så här långt
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Lubuntu har skrivbordsmiljön LXDE som kör med Openbox som fönsterhanterare. Crunchbang Linux kör med Openbox. :P Crunchbang Linux är nog möjligen enklare, men Lubuntu känns mer färdigt och nybörjarvänligt.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Hund skrev:Lubuntu har skrivbordsmiljön LXDE som kör med Openbox som fönsterhanterare. Crunchbang Linux kör med Openbox. :P Crunchbang Linux är nog möjligen enklare, men Lubuntu känns mer färdigt och nybörjarvänligt.
Hund, har du installerat Lubuntu och provat den?

Jag har, och anser inte att det är en fungerande dist. Har brottats med den ett tag nu eftersom jag gillar den. Håller definitivt inte med om att den håller beta-status än om nu b i b23 antyder det, vilket då förklarar att den kommer att "releasas" tidigast med Lucid. Men jag jobbar på det och försöker komma underfund med varför en uppdatering av t.ex udev kraschar systemet. Vet vad som händer men inte varför än. Men som sagt jag gillar den ;)
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

skalman65 skrev:Ubuntu med open box har jag kikat på , fungerade riktigt bra men var lite strulig att få till, känner för ett lite mer färdigt system, möjligen LXDe men det är möjligt att maskinen trots allt är lite klen.
Puppy linux har jag prövat tidigare, tyckte att den var riktigt trevlig att ha att göra med. Men känner nog att det var lite mycket lull lull, som jag inte är i behov av.

Lubuntu har jag funderat på, har sedan tidigare hämtat hem iso filen och bränt den, men inte prövat den, men är inte det ubuntu med LXDE ? ...(ska nog göra en test installation se hur den är)

Crunchbang Linux läser man om att det rekommenderas vid liknande frågor, men vet väldigt lite om den ska nog söka lite mer info om den. Då många rekommenderar den . Har ni möjligen en bra länk i "huvudet", annars så googlar jag fram det

Tackar för era synpunkter så här långt
Lol, tycker du att Puppy Linux är för mycket lull-lull? Där finns knappast någonting i den.
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Bowmore skrev:
Hund skrev:Lubuntu har skrivbordsmiljön LXDE som kör med Openbox som fönsterhanterare. Crunchbang Linux kör med Openbox. :P Crunchbang Linux är nog möjligen enklare, men Lubuntu känns mer färdigt och nybörjarvänligt.
Hund, har du installerat Lubuntu och provat den?

Jag har, och anser inte att det är en fungerande dist. Har brottats med den ett tag nu eftersom jag gillar den. Håller definitivt inte med om att den håller beta-status än om nu b i b23 antyder det, vilket då förklarar att den kommer att "releasas" tidigast med Lucid. Men jag jobbar på det och försöker komma underfund med varför en uppdatering av t.ex udev kraschar systemet. Vet vad som händer men inte varför än. Men som sagt jag gillar den ;)
Jag har inte haft problem med det, dock aldrig kört den på heltid. Då kan man ju istället installera Ubuntu med deras "Minimal CD" och insstallera paketet lxde vilke installerar alla nödvändiga paket. :)
Användarvisningsbild
skalman65

Inlägg av skalman65 »

Hund
installera Ubuntu med deras "Minimal CD" och insstallera paketet lxde vilke installerar alla nödvändiga paket.
Om jag gör det är det "samma " grund applikation som Lubuntu är?, ...då är den varianten sådana fall trevligare, det är ju bara att lägga till det delar man behöver.

Lxde samt synaptic därefter går det ju att komma åt övriga paket "lättare"
Eller är det något paket jag bör lägga in från början efter text installationen
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

skalman65 skrev:Hund
installera Ubuntu med deras "Minimal CD" och insstallera paketet lxde vilke installerar alla nödvändiga paket.
Om jag gör det är det "samma " grund applikation som Lubuntu är?, ...då är den varianten sådana fall trevligare, det är ju bara att lägga till det delar man behöver.

Lxde samt synaptic därefter går det ju att komma åt övriga paket "lättare"
Eller är det något paket jag bör lägga in från början efter text installationen
Nästan, du får LXDE och deras grundutbud. Lubuntu kommer med några fler paket vill jag minnas.
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av Katt »

Crunchbang är helt okej för mer resurssnåla datorer. Vill också rekommendera Arch Linux, vilket ger dig en bra grund att arbeta på.
Det är inte lätt när det är svårt!
Användarvisningsbild
skalman65

Inlägg av skalman65 »

Nu har jag test kört alla de förslagen utom Crunchbang och Arch Linux.
Som jag inte hittade fram nedladdnings länkar till.

Men alla försök har varit samma tråkiga att dem inte fungerar att se på streamad film.
men när jag slutligen körde in w2000server så fungerar det helt ypperligt.

Nu sitter det ett ATI 64 mb kort, funderar att köpa ett nvidia kort på 128-256.

Skullle det räcka(att dett är grafikkortet som är boven i dramat för mig) eller är tom lubuntu för tungdriven?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

ennepop
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av ennepop »

*tips från coachen* Jag körde en ominstallation av #! i förra veckan. har inte ändrat nåt och både Spotify och Youtube etc funkar out of the box. That rocks!
/yours truly Mr Pop
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Hund skrev:Jag har inte haft problem med det, dock aldrig kört den på heltid. Då kan man ju istället installera Ubuntu med deras "Minimal CD" och insstallera paketet lxde vilke installerar alla nödvändiga paket. :)
Sen senast, så har jag försökt få igång Lubuntu (b23) men inte lyckats. Provat på VB, USB-enhet och på hårddisken. Ingen vart helt lyckad, den på USB lyckades jag bäst med men både hal- och udev-paketen som kom med uppdateringarna (karmic) kraschade systemet. Bara installationen i sig är ett dåligt tecken då de glömt paketet gksu vilket kräver att man måste starta den manuellt i terminalen med sudo!

Gav upp för ett par dar sen och byggde ett eget Lubuntu med Ubuntu Minimal och LXDE som snurrar fantastiskt bra på både min desktop (givetvis) och en Laptop som jag trodde snart sett dagens ljus ;)
m!rage

Inlägg av m!rage »

Bowmore, hur gjorde du när du installerade LXDE? Jag har läst lite olika guider att man ska installera lxde med eller utan --without-recommends, och med eller utan xorg. Mer specifikt säger
http://wiki.lxde.org/en/Ubuntu
att man ska köra sudo aptitude install xorg lxde
http://wiki.dennyhalim.com/ubuntu-minimal-desktop
säger ungefär installera xorg-core(?) och sen lxde --without-recommends för att slippa gdm
http://wiki.lxde.org/sv/Ubuntu
säger installera med kommandot sudo aptitude install lxde
inklusive gdm och eventuellt välja bort det sen.

Nu blev det sista alternativet för mig, datorn håller på och tankar paket nu, undrar bara hur du gjorde och vad resultatet blev.
Pavel

Inlägg av Pavel »

Jag råkade hitta en Ubuntubaserad distribution som använder LXDE: http://sites.google.com/site/masonux/. Jag har inte testat den själv, men kanske något för den som söker Ubuntu med LXDE att prova?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

m!rage skrev:Bowmore, hur gjorde du när du installerade LXDE? Jag har läst lite olika guider att man ska installera lxde med eller utan --without-recommends, och med eller utan xorg.
Använde inte optionen --without-recommends.

Det första jag gjorde efter att ha installerat Ubuntu Minimal (mini.iso) var att installera följande paket när jag kom till prompten efter omstart:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install lxde
sudo apt-get install xdg-user-dirs xdg-user-dirs-gtk
de senare för att mapparna i hemkatalogen ska skapas automatiskt.

Sen var jag tvungen att lägga till mig i grupperna audio och video. Har man en floppy och vill använda den så får man lägga till sig där också. Att det inte görs automatiskt känns som en bugg.

Här en lista på övriga systempaket som jag kört in via Synapics. Kan kanske vara en bra utgångspunkt

Kod: Markera allt

alsa-utils					install
anacron						install
bluetooth					install
cryptsetup					install
cups						install
cups-pdf					install
discover					install
ecryptfs-utils					install
gcc						install
gdebi						install
gnash						install
gnome-bluetooth					install
gnome-power-manager				install
gnome-system-monitor				install
gnome-system-tools				install
language-selector				install
mplayer-skin-blue				install
ntfsprogs					install
ntp						install
powernowd					install
rdate						install
samba						install
smbclient					install
smbfs						install
system-config-printer-gnome			install
wicd						install
xinit						install
xorg						install
Och ja, installerade också xorg.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Aha nu fattar jag varför skrivbordet inte funkade :) xdg-user-dirs borde helt klart ligga som rekommenderat till xorg tycker jag. Har du också den buggen att volymen återställs till 0 varje gång datorn startas om? Beskrivs här: http://forum.lxde.org/viewtopic.php?f=8&t=435
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"