Problem med installation av Ubuntu9.10(installerad med Wubi)

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Evopower
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Problem med installation av Ubuntu9.10(installerad med Wubi)

Inlägg av Evopower »

hej. har ett litet problem med installationen av ubuntu 9.10. tankade ubuntu 9.10 från ubuntu.com och laddade sedan ner Wubi(http://www.wubi-installer.org) och tankade dessa till samma mapp. installerade sedan ubuntu med wubi. sen startar jag om datorn och bootar från ubuntu för att slutföra installationen. när detta är gjort så startar jag om datorn igen och bootar upp med ubuntu. då får jag följande felmeddelande:

Rubrik: GNU GRUB version 1.97 beta4

Text: [ Minimal BASH-like line editing is supported. For the first word, TAB lists possible command completions. Anywhere else TAB lists possible device/file completions ]
sh:grub>

varför får jag detta felmeddelandet och hur gör jag för att få ubuntu att starta korrekt?

installationen gjordes på en Toshiba laptop med en AMD Athlon 64 X2(dual-core), 3 GB ram och Windows Vista Home Premium SP1
Evopower
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Problem med installation av Ubuntu9.10(installerad med Wubi)

Inlägg av Evopower »

har fått det att funka nu. avinstallerade det igen och lät wubi själv hämta iso:n och installera ubuntu. men något jag tycker är extremt konstigt är att det var en desktop version som wubi själv hämtade, med ända skillnaden att den version wubi själv hämtade var en 64-bits version av ubuntu 9.10. den jag själv hämtade var en 32-bits version. tycker det är konstigt att 32-biten klabbar och att den andra inte gör det. för båda var desktop versioner
feltan
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med installation av Ubuntu9.10(installerad med Wubi)

Inlägg av feltan »

Jag har samma problem fast ison som Wubi hämtade var amd64-bitars versionen.
Fick problemet förut och trodde att en "sudo update-grub" skulle fixa biffen men så var det icke. :-[
Har bootat upp Linux Mint-live cd och försöker få det att funka men det går inte. Nån som har någon lösning?
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"