Hej Igen, har problem med att starta MOOVIDA [Löst]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
dragontrumpetare

Hej Igen, har problem med att starta MOOVIDA [Löst]

Inlägg av dragontrumpetare »

Hej igen!

Har vad jag igen. Som vanlig med min uppfattning av linux, så funkar något jävligt bra, tills något bara plötsligt slutar att fungera, bara huxflux. Moovida fungerade hur bra som helst i min Ubuntu notbook-remix Karmic Koala I flera dagar, tills igårkväll, då datorn bara visa det lila fönstret som säger att Ubuntu nu försöker öppna programmet. Den försvinner,för att sedan inte säga någonting om orsaken till ingen uppstart.

Nu testade jag sedan att starta upp moovida ifrån terminalen. Och får då meddelandet att det är något fel i rad 96. Jag klipper in meddelandet. Skulle vara tacksam om någon kunde lista ut vad det är för fel. Eller helt enkelt tipsa om hur jag får ner en bra mediacenterprogram som funkar på min dator?

Launcher core version: 1.0.7
Current core version: 1.0.8
WARN MainThread application nov 19 09:28:07 Config format error in /home/jerry/.moovida/moovida.conf: Invalid line at line "96". (elisa/core/application.py:189)
Traceback (most recent call last):
File "/usr/bin/moovida", line 8, in <module>
load_entry_point('elisa==1.0.7', 'gui_scripts', 'elisa')()
File "/usr/lib/pymodules/python2.6/elisa/core/launcher.py", line 399, in main
Launcher().main(sys.argv)
File "/usr/lib/pymodules/python2.6/elisa/core/launcher.py", line 83, in main
return self.main_after_voodoo(argv)
File "build/bdist.linux-i686/egg/elisa/core/launcher.py", line 230, in main_after_voodoo
File "build/bdist.linux-i686/egg/elisa/core/launcher.py", line 369, in run_application
File "build/bdist.linux-i686/egg/elisa/core/application.py", line 257, in __init__
File "build/bdist.linux-i686/egg/elisa/core/application.py", line 118, in __init__
File "build/bdist.linux-i686/egg/elisa/core/application.py", line 187, in _load_config
File "build/bdist.linux-i686/egg/elisa/core/config.py", line 91, in __init__
elisa.core.config.ConfigError: Config format error in /home/jerry/.moovida/moovida.conf: Invalid line at line "96".

SÅ vad är det som fel? Har det med Coremodulen? Skulle gärna vilja få igång programmet som funkade jäkligt bra. I princip det enda sättet att se youtubeklipp i fullt fönster utan hack.
Senast redigerad av 1 dragontrumpetare, redigerad totalt 19 gånger.
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Hej Igen, har problem med att starta MOOVIDA

Inlägg av Katt »

Config format error in /home/jerry/.moovida/moovida.conf: Invalid line at line "96". (elisa/core/application.py:189)
Har aldrig kört programet så kan bara delvis hjälpa dig. Ta och spana in vad som står på den 96 raden i din config då det verkar vara något fel där.
Du kan även testa att ta bort configen helt och generera en ny för o se om det löser problemen. SKulle det mot all förmodan inte vara configen som är fel så får du börja felsöka om någon uppdatering du gjort kan ha påverkat programet.
Det är inte lätt när det är svårt!
dragontrumpetare

Ok, det kanske jag kan förstå, men hur då? Jag är nybörjare, remember. ;D
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av Katt »

Skall se om vi kan få löst det stegvis =)

1. Öppna filhanteraren (nautilus) och tryck ctrl+h för att visa dolda filer.
2. Du ser då en dold katalog som heter .moovida och under den konfigurationsfilen som heter moovida.conf. Spara en kopia av denna filen (så vi kan återställa den om det behövs), ta sedan bort den och starta moovida igen. Programet borde då generera en ny konfigurationsfil och startas.

3. Om detta inte funkar så kolla om den ger samma felmedelande igen (via terminalen).
dragontrumpetare

YES!!! TACK TACK TACK TACK!!! Det funkar igen.... :-)
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Re: Hej Igen, har problem med att starta MOOVIDA [Löst]

Inlägg av Katt »

Tackar själv, visste inte att elisa uppdaterats till moovida och blivit så snyggt :)
Enda problemet är att det suger mkt cpu, men det gör de flesta mediacenter.
dragontrumpetare

Re: Hej Igen, har problem med att starta MOOVIDA [Löst]

Grejen är att programmet i sig funkar bättre som youtubespelare, eller musik å spel än VLC, eller någon av de andra.... Märker knappt av att min dator knappt har någon kraft egentligen... hihi
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"