Dualbootfråga igen.
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Dualbootfråga igen.
Uppdaterade till den nya Ubuntu, då försvann den gamla behagliga inloggningen med hjälp av F8 knappen då jag kunde välja den andra disken. Det ser inte alls likandant ut nu och jag kan inte komma åt Windows i uppstarten. Jag har mixtrat och läst i forumet, kollat engelska instruktioner hit och dit och börjar tappa modet lite. Hur skall jag bära mig åt att boota in på windowsdisken. Den ligger på en av två partitioner på disk nr 2 av 4. Pleas help my!!!!
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Re: Dualbootfråga igen.
Från vad till vad uppdaterade du? Och vilken GRUB kör du? Om du kör den gamla så fixar antagligen supergrubdisk dina problem åt dig.
-
Ja - det har varit så att det har gått genom automatiska uppdateringar. Den första var , nu om jag kommer ihåg det rätt, 7, via 8 och nu Ubuntu 9.1. Jag är dålig på detta så ur ser jag vilken GRUB jag använder? Kan det vara en som kom med nyinstallationen?
-
- Kontakt:
Om du kört en nyinstall av 9.10 Koala så har du i så fall den "nya" GRUB (förutsatt att du inte installerade ett opertaiv efteråt på samma system som tryckt in en annan bootloader). Om du har nya så står det dessutom version längst upp när det syns vid uppstarten.jokke_leijon skrev:Ja - det har varit så att det har gått genom automatiska uppdateringar. Den första var , nu om jag kommer ihåg det rätt, 7, via 8 och nu Ubuntu 9.1. Jag är dålig på detta så ur ser jag vilken GRUB jag använder? Kan det vara en som kom med nyinstallationen?
-
Om jag hann att läsa så stod det Grubb Stage 1,5
-
- Kontakt:
Okej, alltså har du inte gjort en nyinstall av Koalan. Det där är, med stor säkerhet, ursprungliga "gamla" GRUB. Så, supergrubdisk lär funka för dig.jokke_leijon skrev:Om jag hann att läsa så stod det Grubb Stage 1,5