Trådlöst
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
- jlivingstonsg
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
- Kontakt:
Trådlöst
Hej.
Jag hade ett fungerande wifi med asus usb dongel.
Men efter att reset'at min linksys wifi router så fungerar inte trådlöst i ubuntu längre.
Jag har provat en del utan resultat.
Kan någon ge mig tips på var jag kan hitta en lösning?
Magnus
-------------
Jag hade ett fungerande wifi med asus usb dongel.
Men efter att reset'at min linksys wifi router så fungerar inte trådlöst i ubuntu längre.
Jag har provat en del utan resultat.
Kan någon ge mig tips på var jag kan hitta en lösning?
Magnus
-------------
--------------------------------- Peace and love -----------------------------------
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas. 
www.gamereality.se

www.gamereality.se
Re: Trådlöst
Har du kollat inställningarna för trådlöst i linksysen?
- jlivingstonsg
- Kontakt:
Jag kan köra trådlöst när jag loggar in i windows XP vilket jag ju nu tvingas använda.
Då fungerar usb dongel bra.
Men när jag startar ubuntu 9.10 , som fungerade bra med asus dongeln innan reset av router, så funkar det bara inte.
Vad i routern ska man ändra för att ubuntu ska fungera med wifi usb dongeln igen?
Magnus
Då fungerar usb dongel bra.
Men när jag startar ubuntu 9.10 , som fungerade bra med asus dongeln innan reset av router, så funkar det bara inte.
Vad i routern ska man ändra för att ubuntu ska fungera med wifi usb dongeln igen?
Magnus
--------------------------------- Peace and love -----------------------------------
www.gamereality.se

www.gamereality.se
Du kan se ditt trådlösa nät men inte ansluta i ubuntu? Om så är fallet, högerklicka på nätverkskonen och välj redigera anslutningar, välj trådlöst och redigera den som finns där och gäller ditt hemnät. Mata in lösenord igen och se om det funkar.
- jlivingstonsg
- Kontakt:
Jag kan fortfarande inte använda trådlöst i ubuntu.
Jag installerade wifi-radar i 9.04 men den startade inte utan om jag körde sudo något i en svart kodinmatarsida.
Nu har jag installerat wifi-radar i 9.10 men inte heller i denna startar wifi-radar från dess knapp i panelen men nu kan jag inte ens starta den med sudo något som jag nu har glömt och inte kan hitta.
Men i windows funkar det bra.
Jag gillar linux sinneslöst mycket men detta att inte kunna använda linux suger fetmos mycket......
Helv***
Mvh Magnus
Jag installerade wifi-radar i 9.04 men den startade inte utan om jag körde sudo något i en svart kodinmatarsida.
Nu har jag installerat wifi-radar i 9.10 men inte heller i denna startar wifi-radar från dess knapp i panelen men nu kan jag inte ens starta den med sudo något som jag nu har glömt och inte kan hitta.
Men i windows funkar det bra.
Jag gillar linux sinneslöst mycket men detta att inte kunna använda linux suger fetmos mycket......
Helv***
Mvh Magnus
www.gamereality.se

www.gamereality.se
sitter och titta på din tråd, en liten dum fråga bara, då du reset routern nollas ju hela routern lösen ord m.m. tänkte om de är de som är problemet... att lösenordet inte överstämmer med de som är uppgivet på ubuntu... tänkte bara att ibland kan man glömma bort de enklaste sakerna...
- jlivingstonsg
- Kontakt:
Kan det kanske vara.
Men i windows skriver jag inte något lösen utan man startar bara datorn och sedan är man uppkopplad trådlöst till routern.
Vafför e de på detta viset....
Tack iaf
Men i windows skriver jag inte något lösen utan man startar bara datorn och sedan är man uppkopplad trådlöst till routern.
Vafför e de på detta viset....
Tack iaf

ha de funkat så kommer du säkert lösa de, jag ha samma problem, kan köra trådlöst på ubuntu men inte på kde....
men om man gnider sina små löser de sig säkert..
Lycka till!!..
men om man gnider sina små löser de sig säkert..
Lycka till!!..
Kolla upp vad linksysen har för inställningar efter reseten.
Med min kopplar jag en nätverkskabel mellan datorn och routern för att kunna ställa in den.
Med min kopplar jag en nätverkskabel mellan datorn och routern för att kunna ställa in den.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Jag hoppas innerligt att detta skall kunna lösa sig för trådskaparen.
I Ubuntu bör man hålla isär mobilt bredband och trådlöst, vanligt, sådant.
Med mobilt bredband, bör man ha kvar Networkmanagern, så som den man får vid installationen av Ubuntu.
Den "har plats för" (särskilt menyval för . . ) mobilt bredband. Till skillnad mot nedanstående programförslag . . .
Talar man om trådlöst, men icke mobilt trådlöst, så är förmodligen det bästa programmet för att hantera
networks och trådlöst, WICD.
Programmet finns i System -> Administration -> Synaptic. (Dock en något äldre version än den dagsaktuella).
Läs gärna om wicd i dessa länkar (börjar med Ubuntu.coms egen webbsida för wicd):
https://help.ubuntu.com/community/WICD
här tipsas även om hur du tar hem wicd och, på ett sådant sätt, att du håller det med senaste versionen och framledes
automatiskt uppgraderat. (Programförråd och PPA-nyckel).
http://wicd.net/download.php
http://www.ubuntugeek.com/wicd-wired-an ... buntu.html
Får du ingen fason på ditt trådlösa nätverk, så kan kanske wicd vara något, väl värt, att testa.
Funkar det fortfarande inte, går det lätt att avinstallera och det enda du behöver göra, i så fall, det är att därefter
återinstallera Networkmanager från början.
På grund av, att wicd, vid installationen, avinstallerar tidigare närverkshanterare och sätter in sig självt istället.
Att behöva återskapa ursprunglig installation, det är det minsta problemet, i ett fall som detta.
Väl värt arbete, som en investering för bättre avkastning. (En norrman hade kanske skrivit; Kringkastning
)
Tummar hålls, nere i klostercellen hos den bålde munken
Broder Tuck
I Ubuntu bör man hålla isär mobilt bredband och trådlöst, vanligt, sådant.
Med mobilt bredband, bör man ha kvar Networkmanagern, så som den man får vid installationen av Ubuntu.
Den "har plats för" (särskilt menyval för . . ) mobilt bredband. Till skillnad mot nedanstående programförslag . . .
Talar man om trådlöst, men icke mobilt trådlöst, så är förmodligen det bästa programmet för att hantera
networks och trådlöst, WICD.
Programmet finns i System -> Administration -> Synaptic. (Dock en något äldre version än den dagsaktuella).
Läs gärna om wicd i dessa länkar (börjar med Ubuntu.coms egen webbsida för wicd):
https://help.ubuntu.com/community/WICD
här tipsas även om hur du tar hem wicd och, på ett sådant sätt, att du håller det med senaste versionen och framledes
automatiskt uppgraderat. (Programförråd och PPA-nyckel).
http://wicd.net/download.php
http://www.ubuntugeek.com/wicd-wired-an ... buntu.html
Får du ingen fason på ditt trådlösa nätverk, så kan kanske wicd vara något, väl värt, att testa.
Funkar det fortfarande inte, går det lätt att avinstallera och det enda du behöver göra, i så fall, det är att därefter
återinstallera Networkmanager från början.
På grund av, att wicd, vid installationen, avinstallerar tidigare närverkshanterare och sätter in sig självt istället.
Att behöva återskapa ursprunglig installation, det är det minsta problemet, i ett fall som detta.

Väl värt arbete, som en investering för bättre avkastning. (En norrman hade kanske skrivit; Kringkastning

Tummar hålls, nere i klostercellen hos den bålde munken
Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- jlivingstonsg
- Kontakt:
Var i ubuntu skriver jag in inlogg till routern?mr_kiv skrev:sitter och titta på din tråd, en liten dum fråga bara, då du reset routern nollas ju hela routern lösen ord m.m. tänkte om de är de som är problemet... att lösenordet inte överstämmer med de som är uppgivet på ubuntu... tänkte bara att ibland kan man glömma bort de enklaste sakerna...
Varför ska jag det när man inte behöver det i windows?
Magi
--------------------------
www.gamereality.se

www.gamereality.se
- jlivingstonsg
- Kontakt:
Hjälp..
Var i ubuntu skriver jag in inlogg till routern?
Magi
Var i ubuntu skriver jag in inlogg till routern?
Magi
www.gamereality.se

www.gamereality.se
- jlivingstonsg
- Kontakt:
Hej.
Jag får ett meddelande som säger
"Identifiering av nätverkstjänster är inaktiverad"
Kan det ha något med att wifi inte fungerar?
Magi
Jag får ett meddelande som säger
"Identifiering av nätverkstjänster är inaktiverad"
Kan det ha något med att wifi inte fungerar?
Magi
www.gamereality.se

www.gamereality.se