Bara brus ut i Skype
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Bara brus ut i Skype
Behöver Skype i jobbet men har problem efter ubuntu-installation. Först funkade det, men dåligt. Nu blir det bara högt brus ut till den jag pratar. Också i provtelefonen. Tips någon? Eller tips på annat program som kan köras telefonkonferens bättre med ubuntu?
Re: Bara brus ut i Skype
jag ha oxå problem med 9.04, 8.04 funkar de perfekt, och de funka bra med 9.10 betan med, du kan ju uppgradera till betan...
Ok, tack! Jag såg nu att betan blir skarp snart så jag kan väl stå ut ett par veckor till och uppgradera sedan.
Formaterade och uppgraderade till Ubuntu 9.10 och ext4 .
Allt fungerade perfekt förutom Skype, som inte känner igen min mikrofon längre.
Det finns bara ett alternativ och det är Pulse Audio . Allt hörs, men inte min röst.
Empathy är något nytt, men kunde inte med det få Skype vänner.
Verkar som panikartat kaos.
Allt fungerade perfekt förutom Skype, som inte känner igen min mikrofon längre.
Det finns bara ett alternativ och det är Pulse Audio . Allt hörs, men inte min röst.
Empathy är något nytt, men kunde inte med det få Skype vänner.
Verkar som panikartat kaos.
de är inte så att du ha 2 mic uttag?, jag blev tvungen ändra... pröva de om du inte prövat redan och om du förstås ha de....
Har nu fått Skype att fungera. Läste i en annan tråd och fick för mig att i terminalen skriva alsamixer. Den öppnades och måste sedan förlängas eller visas på helskärm och då blir mickens stapel synlig. Den är på noll och efter att man med piltangenterna dragit upp till max, så fungerar micken perfekt med pulseAudio.
Webbkameran fungerar med programmet cheese, men inte med Skypes egna drivrutiner. Vet inte hur man ändrar och om det är möjligt. Skype visar bara ett färgat blurr med testknappen. Inga alternativ kan man heller välja.
Webbkameran fungerar med programmet cheese, men inte med Skypes egna drivrutiner. Vet inte hur man ändrar och om det är möjligt. Skype visar bara ett färgat blurr med testknappen. Inga alternativ kan man heller välja.
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Det där med alsamixern har varit en källa till mycket lidande för mig. Om du har fler problem verkar den inbyggda ljudkontrollen till Gnome blivit bättre (eller har jag bara missat att den var bra innan?). Högerklicka på ljud-ikonen i systray och Preferences. Finns input där bland annat.
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av att få inbyggda webkameror att funka med Skype.
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av att få inbyggda webkameror att funka med Skype.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
Har nu använt Skype en tid. Ljudet fungerar bra. Ser bild också, men min egen bild syns inte.
Det är bara ett blurr i Skypes Webcam test. Min Webcam fungerar bra med Cheese men inte med Skype.
Vad skall ändras ? Hur får man igång bild i Skype. Skype har också hittat webcam SPC 200NC (/dev/video0).
Det är bara ett blurr i Skypes Webcam test. Min Webcam fungerar bra med Cheese men inte med Skype.
Vad skall ändras ? Hur får man igång bild i Skype. Skype har också hittat webcam SPC 200NC (/dev/video0).
- uppsalanet
- Fadder
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ett fungerande sätt kan vara:
Skapa en fil med namnet skype lägg in detta i filen
Gör filen som du nu skapat exikverbar:
spara filen under /usr/local/bin/
Prova starta om skype och kolla om video fungerar.
//Fredrik
ps. du borde kunna köra det direkt i terminalen
ds.
Skapa en fil med namnet skype lägg in detta i filen
Kod: Markera allt
#!/bin/bash
LD_PRELOAD=/usr/lib/libv4l/v4l1compat.so /usr/bin/skype
chmod 755 skype
Prova starta om skype och kolla om video fungerar.
//Fredrik
ps. du borde kunna köra det direkt i terminalen
Lyckades åstadkomma en körbar fil med innehåll:
kalle@kalle:/usr/local/bin$ cat skype
#!/bin/bash
kalle@kalle:/usr/local/bin$
Glömde sudo för chmod 755 skype. Nu blev den -rwxr-xr-x 1 root root 68 2009-11-10 19:06 skype
Nu fungerar det från terminalen med LD_PRELOAD=/usr/lib/libv4l/v4l1compat.so /usr/bin/skype
Och även från Program, Internet, Skype.
Tackar så mycket för hjälpen. Skulle aldrig ha kommit på det själv.
kalle@kalle:/usr/local/bin$ cat skype
#!/bin/bash
kalle@kalle:/usr/local/bin$
Glömde sudo för chmod 755 skype. Nu blev den -rwxr-xr-x 1 root root 68 2009-11-10 19:06 skype
Nu fungerar det från terminalen med LD_PRELOAD=/usr/lib/libv4l/v4l1compat.so /usr/bin/skype
Och även från Program, Internet, Skype.
Tackar så mycket för hjälpen. Skulle aldrig ha kommit på det själv.
- koala
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Har samma problem men bara efter att jag redan ringt ett samtal. Dvs jag kan prata med nån via Skype när jag först loggar in, men försöker jag sedan ringa upp igen så hör den andra personen bara brus fast jag hör dem. Videon funkar utan problem. För att ljudet ska funka igen måste jag starta om datorn, vilket kan bli lite jobbigt i längden.Jonas-T skrev:Behöver Skype i jobbet men har problem efter ubuntu-installation. Först funkade det, men dåligt. Nu blir det bara högt brus ut till den jag pratar. Också i provtelefonen. Tips någon? Eller tips på annat program som kan köras telefonkonferens bättre med ubuntu?

Försök med råden i inläggen från 2 nov och framåt i denna tråd.
Goda råd och Skype har kommit igång med Ubuntu.
Men får det inte att fungera i Linux Mint. Får så gott som allt annat
att fungera I Mint utom Skype. Mint skall väl vara ett Ubuntu
med behövliga proprietära delar.
Men får det inte att fungera i Linux Mint. Får så gott som allt annat
att fungera I Mint utom Skype. Mint skall väl vara ett Ubuntu
med behövliga proprietära delar.