UbuntuOne sync?

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
lars.modig
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

UbuntuOne sync?

Inlägg av lars.modig »

Hej,

Kan man dela en fil/katalog mellan flera datorer i UbuntuOne och automatisk uppdatera filen i "molnet" så att man alltid (oberoende på dator) har senaste datat? Tanke, att ha en databas fil i UbuntuOne som uppdaterar hårdisk filen när man ansluter om UbuntuOne filen är nyare, och tvärtom om filen i datorn är nyare.

Mvh

Lars
Senast redigerad av 1 lars.modig, redigerad totalt 26 gånger.
eyerouge
Kontakt:

Re: UbuntuOne sync?

Inlägg av eyerouge »

Egentligen "delar" man inget: När du ändrar/sparar en fil i Ubuntu One-katalogen så kommer motsvarande att laddas upp till deras server (det folk helt plötsligt kallar "molnet" och som hela internet består av..). När du sedan tänder en annan dator som kör samma one-konto kommer den kolla om 1) filen på servern finns på datorn (om inte så laddas den ner) och 2) om filen fanns, så kommer den lokala att revideras.

Tror att One fungerar precis som du beskriver det i ditt inlägg och att du inte behöver ställa in något extra.
Bild
lars.modig

Inlägg av lars.modig »

ok, men om jag inte är uppkoplad då? Var finns filen då nånstans, har jag en "ubuntuOne" på hårdisken också? Finns det nån manual för hur allt detta är tänkt att funka, surfade lite snabbt och hittade nåt om att synca notes, men inget om filer...

Mvh

Lars
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Du har en katalog i din hemkatalog som heter "Ubuntu One", den nås väl enklast via menyn "Platser". De filerna ligger lokalt och är tillgängliga oavsett om du är uppkopplad eller ej.
lars.modig

Inlägg av lars.modig »

Ok

Jag har från min stationära lagt upp en databas katalog (./Mytourbook) som jag tror uppdaterar sig/synkar. När jag kikar på websidan UbuntuOne så finns den där.
Kollar jag i accounts också på websidan så finns både min stationära och min bärbara med, men när jag kikar i min bärbara så finns det ingen katalog där! Även när jag bockar för "visa dolda filer" och jag har även sett till att trycka anslut på kanppen inne i UbunuOne fönstret.

Kan man inte dela mappar mellan datorer i ubuntuone?

Mvh Lars
eyerouge
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

eyerouge skrev:Egentligen "delar" man inget:
One är inget nätverk. Det är bara en server som övervakar en katalog på din dator(er). När något sker i den katalogen sker samma sak på servern. Mer än så finns det egentligen inte att veta. Du delar inte ut, som det påpekats tidigare i inläggen, något i den mening de flesta använder begreppet då det kommer till LAN (nätverk).

Dina problem med den ena datorn har således ingenting med "delandet" att göra.

Edit: Prova avinstallera / installera One igen på den datorn där mappen inte skapades. I värsta fall kan man säkert skapa den manuellt, programmet torde inte fatta skillnaden.
Bild
Skriv svar

Återgå till "Internet"