Acer Aspire One & Wubi frågor

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
ehnar
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Acer Aspire One & Wubi frågor

Inlägg av ehnar »

Hej!

Tänkte testa och köra ubuntu på min lilla dator, men har stött på lite problem och har lite frågor.

1. Är det någon skillnad på att ladda in xubuntu-netbook-remix via wubi jämfört med att göra en dualinstallation?
(Tyvärr funkade det inte att installera ubuntu-netbook-remix av någon anledning från wubi)

2. Installationen av xubuntu-netbook-remix funkade fint, via wubi, men jag får den inte att koppla upp sig mot det trådlösa nätet. Behöver jag hämta något mer i förrådet?

3. Hur gör man för att koppla in ett huawei modem (har telia) till denna lilla rackare? Behövs det laddas ned något i förrådet, eller någon annan "specialare"?

4. Går det att köra både xubuntu-netbook-remix och ubuntu-netbook-remix samtidigt i wubi, eller gäller det då ren installation, dual boot eller liknande?

5. Och till problemet... Efter att ha gjort uppdateringar, enligt alla kanaler händer alltid något skumt med wubi-installationen. Den fastnar i något konstigt läge i grubs antar jag... Jag väljer netbook-remix vid uppstart och sedan hamnar den direkt i terminalfönster, och inget mer händer står typ "grub->" och blinkar... Finns det någon patentlösning att komma vidare så att ubuntu/xubuntu startar?

Många frågor och blandad karaktär...
eyerouge
Kontakt:

Re: Acer Aspire One & Wubi frågor

Inlägg av eyerouge »

ehnar skrev:1. Är det någon skillnad på att ladda in xubuntu-netbook-remix via wubi jämfört med att göra en dualinstallation?
(Tyvärr funkade det inte att installera ubuntu-netbook-remix av någon anledning från wubi)
Prestandamässigt borde det finnas en skillnad - wubin kör väl hela rasket i Windows, och ur en image. Förmodligen påverkas en del saker av det körs som image och inte som en riktig install, men jag är inte bekant med detaljerna, och det mesta märks nog inte av om man är en normalanvändare.

Edit: Rättelse >>> http://wubi-installer.org/faq.php#requirements
3. Hur gör man för att koppla in ett huawei modem (har telia) till denna lilla rackare? Behövs det laddas ned något i förrådet, eller någon annan "specialare"?
Just de modemen nämns på flera ställen i forumet och är vanliga. Testa söken här på forumet, är säker du får fram en lösning.
4. Går det att köra både xubuntu-netbook-remix och ubuntu-netbook-remix samtidigt i wubi, eller gäller det då ren installation, dual boot eller liknande?
Du kan installera xfce och/eller gnome eller vad du nu vill i vilken ubuntu-version som helst. Det räcker alltså med att installera systemet en enda gång, för sedan kan du lägga till skrivbordshanteringen i efterhand, vilka du vill. När du väl lagt in det du vill köra (helst via synaptic) så ska du starta om. Vid inloggninsskärmen kan du sedan välja att köra ett annat (dvs annan "session"), och där kan du välja fritt mellan de du har installerade. På en slö dator vill du i regel undvika de mest krävande, så xfce eller lxe är nog en bra idé om gnome inte tickar som det ska.
Bild
ehnar

Re: Acer Aspire One & Wubi frågor

Inlägg av ehnar »

Tack för svaren
Kom just på att det inte var ett Hawei utan ett ZTE MF628+ modem
Denna länk
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... hilit=zte
beskriver ett väldigt hackande sätt att fixa det. Finns det någon mer out of the box lösning för 9.10?
ehnar skrev:4. Går det att köra både xubuntu-netbook-remix och ubuntu-netbook-remix samtidigt i wubi, eller gäller det då ren installation, dual boot eller liknande?

Du kan installera xfce och/eller gnome eller vad du nu vill i vilken ubuntu-version som helst. Det räcker alltså med att installera systemet en enda gång, för sedan kan du lägga till skrivbordshanteringen i efterhand, vilka du vill. När du väl lagt in det du vill köra (helst via synaptic) så ska du starta om. Vid inloggninsskärmen kan du sedan välja att köra ett annat (dvs annan "session"), och där kan du välja fritt mellan de du har installerade. På en slö dator vill du i regel undvika de mest krävande, så xfce eller lxe är nog en bra idé om gnome inte tickar som det ska.
Tyvärr fick jag inte det att funka. Får testa att göra en installation av ett "vanligt" ubuntu i stället, även om netbook remix var trevlig att arbeta i.
2. Installationen av xubuntu-netbook-remix funkade fint, via wubi, men jag får den inte att koppla upp sig mot det trådlösa nätet. Behöver jag hämta något mer i förrådet?
Någon lösning för att få det trådlösa nätverket att funka? Den hittar iofs mitt trådlösa nätverk, men den vill inte koppla upp sig mot det.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"