Firefox-problem

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
reinfallt
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Firefox-problem

Inlägg av reinfallt »

Nu har jag fått problem med att firefox inte stängs ner korrekt. Försöker jag att starta firefox igen efter att ha haft det igång och sedan stängt ner det säger den "Firefox is already running but is not responding...". Så jag får lov att köra en "sudo killall firefox" för att få det att fungera igen. Det dryga är ju att jag får lov att göra det varenda gång jag har använt firefox.

Så här ser det ut efter att firefox har varit igång:

Kod: Markera allt

reinfallt@reinfallt-laptop:~$ ps aux | grep firefox
1000      2226 10.9  4.2 321632 85160 ?        Sl   09:22   1:13 /usr/lib/firefox-3.5.4/firefox file:///home/reinfallt/.amsn/danielhelsing_hotmail_com/hotlog.htm
1000      2686  0.0  0.0   3036   800 pts/1    S+   09:33   0:00 grep --color=auto firefox
reinfallt@reinfallt-laptop:~$ sudo killall firefox
reinfallt@reinfallt-laptop:~$ ps aux | grep firefox
1000      2226 10.2  0.0      0     0 ?        Z    09:22   1:13 [firefox] <defunct>
1000      2918  0.0  0.0   3036   804 pts/1    S+   09:34   0:00 grep --color=auto firefox
Är det amsn som stör på något vis?
Senast redigerad av 2 reinfallt, redigerad totalt 16 gång.
reinfallt

Re: Firefox-problem

Inlägg av reinfallt »

Jag har tänkt lite till. Det här problemet dök ju faktiskt upp efter att jag installerade prylarna för att kunna logga in på Handelsbanken. Är det någon annan som har märkt av något liknande? Det är säkert "Nexus Personal"-pluginen som stör på något vis. Det fungerade ju i Jaunty men då var det ju en äldre firefox.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Ser ut att ha nåt att göra med amsn.
1000 2226 10.9 4.2 321632 85160 ? Sl 09:22 1:13 /usr/lib/firefox-3.5.4/firefox file:///home/reinfallt/.amsn/danielhelsing_hotmail_com/hotlog.htm
reinfallt

Inlägg av reinfallt »

Bowmore skrev:Ser ut att ha nåt att göra med amsn.
1000 2226 10.9 4.2 321632 85160 ? Sl 09:22 1:13 /usr/lib/firefox-3.5.4/firefox file:///home/reinfallt/.amsn/danielhelsing_hotmail_com/hotlog.htm
Jag upptäckte att det där som står är ju bara argumentet som firefox startades med just den gången. Startar jag firefox genom att bara klicka på vanliga ikonen står inget speciellt efter "/usr/lib/firefox-3.5.4/firefox". Så det har inget med amsn att göra.

Nej jag är ganska så säker på att problemet uppstod i.o.m. att jag installerade Nexus Personal och annat grunk som behövs för Handelsbankens kod-dosa. Jag provade att inaktivera Nexus Personal-pluginen men det hjälpte inte. Jag har inte provat avinstallera det helt för att se vad som händer.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Har du hämtat ner alla uppdateringar? Jag hade själv det problemet under en kort period nyligen men det löste sig så småningom med uppdateringar.
reinfallt

Inlägg av reinfallt »

Idag kom det en uppdatering och nu fungerar det.
ambassaden
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Firefox-problem [LÖST]

Inlägg av ambassaden »

För mig kvarstår detta problem, trorts att jag installerat alla uppdateringar(?)!
reinfallt

Re: Firefox-problem [LÖST]

Inlägg av reinfallt »

ambassaden skrev:För mig kvarstår detta problem, trorts att jag installerat alla uppdateringar(?)!
Jag hade fel. Problemet är kvar för mig också. Däremot kan jag definitivt konstatera att det är Handelsbanken-prylarna som stör. Om jag t.ex. har varit inloggad på Handelsbanken så att Nexus-pluginen har använts så stänger Firefox ner korrekt. Det är när jag INTE har använt Nexus som det krånglar.

Anledningen till att jag trodde att det var löst var för att jag just hade varit inloggad på Handelsbanken. Jag hade inte insett mönstret.
Användarvisningsbild
matza55
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av matza55 »

Jag har också Handelsbanken. Efter användning av dosan, låter den sitta kvar i usb, så funkar det bra. Det kanske är så att det räcker med ett besök? Har Handelsbanken kommit på ett smart sätt att få fler kunder att gå till sina sidor? ;D
kg5311

Inlägg av kg5311 »

Är nu inte så hemma på ubuntu men hade liknande problem firefox låste sig så fort jag provade att logga in med kabel.gick till inställningar-avanc-kryptering-visa certifikat, och letade upp handelsbanken redigera och markera detta cert får identifiera webbplatser. sen verkar det fungera kom in på handelsbanken utan att firefox låste sig
reinfallt

Inlägg av reinfallt »

matza55 skrev:Jag har också Handelsbanken. Efter användning av dosan, låter den sitta kvar i usb, så funkar det bra. Det kanske är så att det räcker med ett besök? Har Handelsbanken kommit på ett smart sätt att få fler kunder att gå till sina sidor? ;D

Jag har upptäckt att jag inte ens behöver logga in på Handelsbanken. Har jag bara dosan ständigt ikopplad så fungerar firefox som det ska. Fast det är ju mindre roligt eftersom det här är på min laptop. Hade det varit en stationär dator hade det ju bara varit att låta den sitta i jämt.
Användarvisningsbild
matza55
Kontakt:

Inlägg av matza55 »

Min dosa sitter i jämt, men det hjälper inte. Allt funkar nu med inloggning, men rätt som det är kommer ett felmeddelande: firefox är igång. Då får man gå in i systemövervakaren och avsluta - lite jobbigt. Vet inte om det händer när man sparar sidorna/flikarna man har öppna. Möjligen så. Får kolla lite. Tack för era svar! Ha en riktigt bra helg!
martin77
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av martin77 »

Hej

Jag kan också konstatera att det har med Handelsbanken att göra. Varje gång jag loggar in med dosan får det här medellandet:
Ett skript på den här sidan kan vara upptaget, eller ha slutat att svara. Du kan stoppa skriptet nu, eller så kan du fortsätta för att se om skriptet slutförs.

Skript: file:///usr/lib/xulrunner-1.9.1.7/modules/XPCOMUtils.jsm:260

Väljer jag att stoppa skriptet så funkar Firefox som det ska. Låter jag det fortsätta får jag problemet att Firefox inte stänger ner sig ordentligt. Det håller i sig till nästa gång jag loggar in på Handelsbanken och väljer att stoppa skriptet. Någon som vet någon lösning?
martin77

Inlägg av martin77 »

Ingen som vet nåt om detta? Jag börjar bli riktigt trött på det, och min flickvän ännu tröttare eftersom hon inte kan använda nätet när firefox hela tiden lägger av. Antingen blir det segemnteringsfel när som helst, eller så vill firefox inte starta eftersom "det ännu kör"...
Användarvisningsbild
matza55
Kontakt:

Inlägg av matza55 »

martin77 skrev:Ingen som vet nåt om detta? Jag börjar bli riktigt trött på det, och min flickvän ännu tröttare eftersom hon inte kan använda nätet när firefox hela tiden lägger av. Antingen blir det segemnteringsfel när som helst, eller så vill firefox inte starta eftersom "det ännu kör"...
Jag har använt Google Crome ett tag. Jag är helnöjd, problemen med detta försvann. Bokmärken importeras, så det är bara att surfa på! Testa!
http://www.google.com/chrome/?hl=sv
plms

Inlägg av plms »

matza55 skrev:Jag har använt Google Crome ett tag. Jag är helnöjd, problemen med detta försvann. Bokmärken importeras, så det är bara att surfa på! Testa!
Hur gör du då? Handelsbankens dosa med sladd/bankid stödjs inte av chrome ju.
reinfallt

Inlägg av reinfallt »

matza55 skrev:
martin77 skrev:Ingen som vet nåt om detta? Jag börjar bli riktigt trött på det, och min flickvän ännu tröttare eftersom hon inte kan använda nätet när firefox hela tiden lägger av. Antingen blir det segemnteringsfel när som helst, eller så vill firefox inte starta eftersom "det ännu kör"...
Jag har använt Google Crome ett tag. Jag är helnöjd, problemen med detta försvann. Bokmärken importeras, så det är bara att surfa på! Testa!
Fast "Live Bookmarks"/RSS Feeds fungerar inte lika bra i chrome. Det fanns en plugin för det men den var så dålig att det kändes som ett skämt.
Användarvisningsbild
matza55
Kontakt:

Inlägg av matza55 »

plms skrev:
matza55 skrev:Jag har använt Google Crome ett tag. Jag är helnöjd, problemen med detta försvann. Bokmärken importeras, så det är bara att surfa på! Testa!
Hur gör du då? Handelsbankens dosa med sladd/bankid stödjs inte av chrome ju.
Använder Firefox så sällan = endast vid betalningar. ( Utan sladd funkar det ju med Crome. )
Huvuddelen när jag surfar, använder jag Crome.
martin77

Inlägg av martin77 »

Hos mig funkar Chromium med dosa och sladd. Har inte testat på certifikatet (typ försäkringskassan). Har förövrigt fått ett svar från handelsbanken gällande problemen med firefox (mejlade dem om det):
Hej!

Tyvärr fungerar inte Nexus, drivrutin för kortläsaren och Firefox helt optimalt tillsammans under Ubuntu 9.10.
På vissa maskiner upplever vi inga problem men hos vissa kunder och även på någon av våra testmaskiner här
får vi problem med att script hänger sig i Firefox, precis som du beskriver, och iblad att själva processen Nexus
(personal.bin) startar men att GUI't inte går igång.

Allt fungerar betydligt bättre på 9.04 och då problemen inte går att återskapa på merparten av 9.10-installationerna
så har vi inte heller kunnat precisera vad som orsakar dem. Programvaruutvecklarna är informerade om detta men
vi har ännu inte fått några lösningsförslag.

Det som fungerat för en del kunder har varit att skapa en ny "ren" Firefoxprofil.

Tyvärr har vi begränsad support vad gäller Linux och har svårt att djupdyka i denna typ av problem som inte
kan lösas av ominstallationer av programvara eller webbläsarinställningar.

Jag ska påtala problemen återigen och se om vi kan få något svar av de ansvariga.
Så om någon har klurat ut vad det beror på kan man ju mejla dem om det. Jag kan inte säga vad det beror på iallafall...
plms

Inlägg av plms »

Jahapp.. Chromium verkar klara dosa med sladd fint! Funkar även på andra bankid-sidor, som CSN etc. :D
Skriv svar

Återgå till "Internet"