Var sparas flashströmmen? (svt play)

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Var sparas flashströmmen? (svt play)

Inlägg av eyerouge »

Det har i flera inlägg påpekats att man, om man t.ex. vill spara en flashfil som man sett på nätet, kan gå till /tmp och helt enkelt kopiera den därifrån. Jag undrar var i /tmp flashfilmerna lägger sig. Har nämligen aldrig funnit några spår av dem där, och jag sitter i Ibex & kör adobes senaste plugin för firefox (64).

Notera: Jag är definitivt inte intresserad av plugins till firefox som ska "känna av och fixa allt" till mig eftersom de är värdelösa i vartannat fall. Ta t.ex. svt plays flashfilmer - de verkar inte gå att spara med något plugin om man nu skulle få för sig att prova. (Ta detta som en teknisk diskussion och inte en uppmaning till brott mot den bedyrade upphovsrätten)

Så, frågan kvarstår: Var i filsystemet lägger sig filerna egentligen? Och om de nu lägger sig någonstans kan man kanske dessutom undra varför man vill bloata sin FF med en massa plugins som inte är kompatibla med alla hemsidor i vilket fall som.
Senast redigerad av 1 eyerouge, redigerad totalt 27 gånger.
Bild
hagelnut
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Var sparas flashströmmen?

Inlägg av hagelnut »

Det hade jag ingen aning om. Jag testade och jo, jag hittar en fil som heter FlashXXXXX i /tmp. Konstigt att du inte ser den. Men filen försvann så fort jag lämnat youtube. Hade du flashspelaren igång när du kollade /tmp?
eyerouge
Kontakt:

Re: Var sparas flashströmmen?

Inlägg av eyerouge »

hagelnut skrev:Det hade jag ingen aning om. Jag testade och jo, jag hittar en fil som heter FlashXXXXX i /tmp. Konstigt att du inte ser den. Men filen försvann så fort jag lämnat youtube. Hade du flashspelaren igång när du kollade /tmp?
Testa köra det med svt play - tror du kommer få annat resultat då. (Jag får däremot samma resultat som dig om jag använder YouTube.) Tydligen sparas strömmen olika beroende på hemsidan/tekniken trots att det ska vara flash.
Bild
hagelnut

Re: Var sparas flashströmmen? (svt play)

Inlägg av hagelnut »

Ja, du har rätt, jag får inte heller någon fil när jag kollar på svt.
eyerouge
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

Uppdatering: Vissa flashklipp på svt play hamnar faktiskt i /tmp, men, endast om klippen är korta, i regel under några minuter. Längre klipp som t.ex. ett helt avsnitt av något hamnar inte där.

Så.. frågan kvarstår: Vart tar filen vägen?

Edit: Kör man "about:cache" i FireFox så inser man att FF inte ens verkar cacha något ö.h.t: "Storage in use" är konstant trots att ett avsnitt på svt play rullat i 30 minuter... rimligtvis borde någon siffra i about:cache öka ju mer man ser av serien, men så är inte fallet.
Bild
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

eyerouge skrev:Så.. frågan kvarstår: Vart tar filen vägen?

Edit: Kör man "about:cache" i FireFox så inser man att FF inte ens verkar cacha något ö.h.t: "Storage in use" är konstant trots att ett avsnitt på svt play rullat i 30 minuter... rimligtvis borde någon siffra i about:cache öka ju mer man ser av serien, men så är inte fallet.
Cachen har ju en maxstorlek så siffror i about:cache kanske inte är tillräckligt avslöjande. Gamla filer tas bort när nya sparas. För många sajter med flash-innehåll kunde man hitta flash-filen i cachen med följande kommando. Den listar filtyp för filer större än 100 kbyte och inte äldre än 60 minuter.

Kod: Markera allt

find ~/.mozilla/firefox/*.default/Cache/ -size +100k -cmin -60 -exec file {} +
Men det är ett ständigt krig. Med tiden verkar fler och fler sajter komma på hur de ska strömma ut media utan att det sparas nånstans i datorn. Om man får tag i en url kan man ofta spara strömmen med mplayer eller vlc.

(For reference: mozilla-mplayer plugin har en spara-som-knapp men den kanske inte fungerar på svt.se.)

(Jag får korta rapport-sändningar i /tmp, men de tas bort när jag tittat klart.)
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Om det är tillåter med fullösningar, så kan man spela in skärmen, eller ett specifikt område av skärmen, med tex gtkRecordMyDesktop eller Istanbul. Sen kan man redigera klippet i tex Kino eller kdenlive och ta bort några sekunder i början och slutet där kanske skrivbordet eller muspekare eller nåt syns.

VLC har också en Spara-knapp, men det är svårt att få fram URL:er till flashklipp

EDIT lyckades just att spara en flashvideo från svt play. Har tillägget Download Helper i Firefox https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/3006
När videoklippet börjat spelas så högerklickade jag på en tom yta (inte videon) och där har jag Downloadhelter, får fram en undermeny där jag hade Media och där kunde jag välja klippet som spelades.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
eyerouge
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

Cadryc skrev:EDIT lyckades just att spara en flashvideo från svt play. Har tillägget Download Helper i Firefox https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/3006
När videoklippet börjat spelas så högerklickade jag på en tom yta (inte videon) och där har jag Downloadhelter, får fram en undermeny där jag hade Media och där kunde jag välja klippet som spelades.
Jo, men det där fungerar inte på långa klipp / hela program. Testa att göra det på t.ex. http://svtplay.se/v/1418773/dokument_ut ... maten_slut (förutsätter att du äger en kopia av originalet) ...som du märker gör pluginet ingenting i det fallet.
Bild
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Attans, då återstår bara fullösningen med RecordMyDesktop
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
elundmark

Inlägg av elundmark »

Cadryc skrev:Attans, då återstår bara fullösningen med RecordMyDesktop
Ifall detta undgått någon, testa något av de följande i terminalen:

$ mplayer -dumpstream http://...flv -dumpfile stream.flv
$ mplayer -dumpstream http://...wmv -dumpfile file.wmv
$ mplayer -dumpstream -playlist http://...asx -dumpfile stream.wmv // om det är en asx och alltså (troligtvis) en spellista

Felmeddelanden kommer upp direkt, har nog med SVT's filformats-val att göra, men filmerna du fått hem funkar ändå i MPlayer och VLC.

Avbryts nedladdningen, kolla om du fått någon fil skapad alls, och prova öppna den i gedit (om den nu bara vart några byte stor). Det kan hända att du fått hem en spellista med en annan URL, prova igen med den adressen isåfall.

Annars kan det (som för mig) avbrytas för att svt's CDN var spärrad i moblock (linux motsvarighet till peerguardian?). Isåfall rekommenderar jag att man installerar Mobloquer, ett GUI för moblock. Eller lägg till/ta bort den spärrade adressen manuellt, fast det får du forska i själv... ;)
eyerouge
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

eyerouge@eyerouge2:~$ mplayer -dumpstream -playlist http://media.svt.se/download/mcc/vision/kluster/20091115/PG-1131534-008A-PLAYADELSOL2-01.asx -dumpfile a1.wmv
Resolving media.svt.se for AF_INET6...
Couldn't resolve name for AF_INET6: media.svt.se
Resolving media.svt.se for AF_INET...
Connecting to server media.svt.se[82.99.28.154]: 80...
STREAM_ASF, URL: http://media.svt.se/download/mcc/vision/kluster/20091115/PG-1131534-008A-PLAYADELSOL2-01.asx
Connecting to server media.svt.se[82.99.28.174]: 80...
size_confirm mismatch!: 30835 28271
Error while parsing chunk header
Failed, exiting.
Connecting to server media.svt.se[82.99.28.154]: 80...
Cache size set to 320 KBytes
MPlayer SVN-r29643-Ubuntu-RVM (C) 2000-2009 MPlayer Team
mplayer: could not connect to socket
mplayer: No such file or directory
Failed to open LIRC support. You will not be able to use your remote control.

Playing mms://wm0.c90901.cdn.qbrick.com/90901/kluster/20091115/PG-1131534-008A-PLAYADELSOL2-01.wmv.
STREAM_ASF, URL: mms://wm0.c90901.cdn.qbrick.com/90901/kluster/20091115/PG-1131534-008A-PLAYADELSOL2-01.wmv
Resolving wm0.c90901.cdn.qbrick.com for AF_INET6...
Couldn't resolve name for AF_INET6: wm0.c90901.cdn.qbrick.com
Resolving wm0.c90901.cdn.qbrick.com for AF_INET...
Connecting to server wm0.c90901.cdn.qbrick.com[194.14.241.74]: 1755...
Connected
file object, packet length = 2888 (2888)
unknown object
unknown object
unknown object
unknown object
stream object, stream ID: 1
stream object, stream ID: 3
stream object, stream ID: 4
unknown object
unknown object
data object
mmst packet_length = 2888
Cache size set to 320 KBytes
Stream not seekable!
Everything done. Thank you for downloading a media file containing proprietary and patented technology.
Core dumped ;)

Exiting... (End of file)
eyerouge@eyerouge2:~$ 
Ovanstående sker och fungerar om man följer det heta tipset från elundmark. Läs detta rent teoretiskt - skulle inte uppmana någon att bryta eventuella lagar etc.
Bild
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Flashfilmer sparas normalt under /home/$USERNAME/.mozilla/firefox/xxxxxx.default/Cache

Obs: Tänk på att FF som standard har en cache på 50Mb. Du behöver alltså ändra värdet om du vill ha ner filmer större än 50 Mb.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
eyerouge
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

Bossieman skrev:Flashfilmer sparas normalt under /home/$USERNAME/.mozilla/firefox/xxxxxx.default/Cache

Obs: Tänk på att FF som standard har en cache på 50Mb. Du behöver alltså ändra värdet om du vill ha ner filmer större än 50 Mb.
Min cache är satt på 500 Mb, och i sökvägen ovan skapar FF en fil som heter _CACHE_001_ medan jag ser på en dokumentär på svt play. Filens storlek går aldrig över 3,2 Mb av någon anledning. Tror det är sättet som svt play streamar som ställer till det.
Bild
m!rage

Inlägg av m!rage »

eyerouge skrev:
Bossieman skrev:Flashfilmer sparas normalt under /home/$USERNAME/.mozilla/firefox/xxxxxx.default/Cache

Min cache är satt på 500 Mb, och i sökvägen ovan skapar FF en fil som heter _CACHE_001_ medan jag ser på en dokumentär på svt play. Filens storlek går aldrig över 3,2 Mb av någon anledning. Tror det är sättet som svt play streamar som ställer till det.
SVT Play buffrar inte hela filen som exempelvis Youtube gör, utan bara några sekunder i taget. Men det var ju kul att hacket med mplayer funkade, kan vara bra att veta ;D
m!rage

Inlägg av m!rage »

Att rippa från SVT Play med mplayer var ju det lättaste i världen ;D
Någon som har något tips på liknande till TV4 Play? De har ju inga länkar för uppspelning i extern spelare utan förlitar sig helt på sin fula flashspelare
m!rage

Inlägg av m!rage »

Nu har jag framgångsrikt rippat ett helt avsnitt av Morden från SVT Play med hjälp av mplayer -dumpstream. Det är 57:52 minuter/sekunder långt och filen blev 432.3 MB stor. Ungefär 7.5 MB / minut alltså, något som kan vara bra att veta på förhand då mplayer inte ger någon information om hur långt det är kvar. Upplösningen är 640x360 och kodekarna är Windows Media 9 (25fps) för videon och WMA 8 (32kHz) för ljudet. Det går bra att spola framåt och bakåt i videon, något som inte gick när jag avbröt mplayer mitt i.
Logg:

$ mplayer -dumpstream mms://wm0.c90901.cdn.qbrick.com/90901/kluster/20091117/PG-1130135-003A-MORDENFDGRAVEN_1.wmv
MPlayer SVN-r29855-4.4.1 (C) 2000-2009 MPlayer Team
mplayer: could not connect to socket
mplayer: No such file or directory
Failed to open LIRC support. You will not be able to use your remote control.

Playing mms://wm0.c90901.cdn.qbrick.com/90901/kluster/20091117/PG-1130135-003A-MORDENFDGRAVEN_1.wmv.
STREAM_ASF, URL: mms://wm0.c90901.cdn.qbrick.com/90901/kluster/20091117/PG-1130135-003A-MORDENFDGRAVEN_1.wmv
Resolving wm0.c90901.cdn.qbrick.com for AF_INET6...
Couldn't resolve name for AF_INET6: wm0.c90901.cdn.qbrick.com
Resolving wm0.c90901.cdn.qbrick.com for AF_INET...
Connecting to server wm0.c90901.cdn.qbrick.com[194.14.242.152]: 1755...
Connected
file object, packet length = 2888 (2888)
unknown object
unknown object
unknown object
unknown object
stream object, stream ID: 1
stream object, stream ID: 3
stream object, stream ID: 4
unknown object
unknown object
data object
mmst packet_length = 2888
Cache size set to 64 KBytes
Stream not seekable!
Everything done. Thank you for downloading a media file containing proprietary and patented technology.
Core dumped ;)

Exiting... (End of file)
Passar även på att bumpa min fråga angående att rippa från TV4 Play. Några idéer? :)
Senast redigerad av 1 m!rage, redigerad totalt 26 gånger.
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Vore det inte bra för många om de som har erfarenheter att dela med sig av kunde skriva lite på en Wiki-sida om hur man gör? Men bara om ni har tid förstås ;)
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
m!rage

Inlägg av m!rage »

ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Verkligt bra!
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Det finns ett program som sparar video av skärmen, jag vet dock inte hur pass bra det är.

http://xvidcap.sourceforge.net/
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"