Ubuntu 9.10 32-bit på Dell Vostro 1320

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
eakron
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Ubuntu 9.10 32-bit på Dell Vostro 1320

Inlägg av eakron »

Jag blev ombedd att skriva en kort guide över hur man installerar Ubuntu 9.10 på en Dell Vostro 1320. Det är en trevlig 13” dator med bra prestanda. Tyvärr säljs den bara med Vista (köpt på dustin.se, iirc kampanjpris nu också), i mitt fall var jag tvungen att behålla det och guiden visar därmed även hur man lätt får en dual boot. Jag har alltid haft mitt system på engelska så jag ber om ursäkt om jag kallar menyer fel namn. 64-bitars installationen har ytterligare problem, då gtk-jockey (Hardware Drivers) inte klarar av att installera Broadcom Drivers där (om någon har löst detta lägger jag gärna till det).

Datorinfo: (från dustin.se http://www.dustin.se/pd_5010330199.aspx)
13,3" WXGA 1280 x 800 bp
Core 2 Duo T6670 2.2 GHz
4 GB Internminne
320 GB 7200 RPM hårddisk
DVD±RW
Nvidia GeForce 9300M GS 256MB
4 st USB, FireWire
10/100/1000 Mbps & WLAN 802.11 b/g
Windows Vista Home Premium Svensk

Förberedelse:
Jag uppdaterade Vista först, vilket tog nån timme av reboots och konstant nyupptäckta uppdateringar. Med en virusfri medellivslängd för en ouppdaterad Windows-installering på 16 minuter på nätet är man så illa tvungen att gå igenom denna process dock. När du är färdig kan du defragmentera hårddisken. Det bör inte vara en katastrof om du skippar detta moment, men det skadar inte att göras.

Du bör helst ha en nätverkssladd också.

Boota upp LiveCD/USB:
Det första steget är att bränna ut en 9.10 LiveCD (kan hämtas här http://releases.ubuntu.com/) eller lägga in det på en USB (med hjälp av unetbootin http://unetbootin.sourceforge.net/). Stoppa i CD-skivan eller USB-disken i din nya fina dator. Vid BIOS splash screen tryck på F12 och välj USB/CD. Man kan installera direkt men jag väljer här det översta alternativet, det är alltid bäst att testa LiveCDn på din nya dator. Det kan ta en stund att starta, ha tålamod. Var inte orolig om du får upp en prompt, av någon anledning tar GDM en stund på sig här. Bara vänta, det grafiska gränssnittet kommer att starta snart. När du kommer in i Ubuntu på en ny laptop bör du först se om det trådlösa nätverkskortet fungerar. I min erfarenhet gör det inte det här, men det är en enkel sak att lösa. Tryck System → Administration → Hardware Drivers. LiveCDn kommer att hitta 4 drivrutiner. Välj Broadcom STA Driver. Det står att den är aktiverad, avaktivera den. Den kommer tugga en liten stund. När den är klar, aktivera drivrutinen igen. Det står att den laddar ner men oroa dig inte. När den är färdig bör du kunna se ditt nätverk. Fördelen med att testa det här först är att du också nu vet hur du kan ta dig ut på nätet om det blir något fel med din installation.

Om du vill spara Vista måste förminska partition sda3. Om du inte vill spara Vista kan du gå direkt till Installation. Välj System → Administration → GParted (hette förr Partition Editor i menyn). Välj hårddisken sda. Den är i 3 delar, bla Dells Backup utility. Om du inte vill bråka med Windows så rör ej dessa. Välj sda3, den tredje och största partitionen. Högerklicka på den och välj ”resize”. Nu kan du dra kanterna på rektangeln. Förminska till passande storlek. Jag valde att ge Vista 80GB och Ubuntu resten. Vid behov kan du ändra storlekarna igen, men det bör noteras att det finns en viss risk involverad, speciellt om partitionerna är fragmenterade. Tryck Apply för att genomföra förändringarna. Nu har du öppen plats att installera Ubuntu på.

Mer info om partitionering finns här https://help.ubuntu.com/community/HowtoPartition

Installation:
Välj ”Installation” från skrivbordet eller i menyn System → Administration → Installera. Följ instruktionerna. När den frågar var du vill installera Ubuntu måste du vara försiktig om du vill behålla Vista. Om du inte vill behålla Vista kan du välja ”Use entire disk”. Annars bör du välja manuellt. Om du vill ha swap (det argumenteras fortfarande om swap verkligen behövs, med 3GB minne (32-bitars kan inte använda hela 4) ska du skapa två nya partitioner här på det öppna utrymmet. Högerklicka, välj storlek (mer än 3GB swap bör du ej behöva, det räcker för hibernate tex), välj typ och hur det ska monteras. Upprepa det här för en till partition som du monterar som ”/”, root. Om du vill ha fler partitioner kan du även lägga till det här och montera. Tex för separat /home.

Resten av stegen borde gå bra. Kör klart installationen och ta ut CD-skivan när du blir ombedd. Nu bör datorn boota GRUB2 och ge dig ett par alternativ. Ubuntu 9.10, recovery, memtest och Vista Loader. Välj alternativ ett eller låt den räkna ner från 10. Du ombeds skriva in lösenord i GDM, inloggingsskärmen. Välkommen till ditt nya system!

Vidare konfiguration:
Men allt är inte väl! Du vill ju såklart genast ut på nätet, men du upptäcker att Hardware Drivers inte hittar några drivrutiner. Don't panic! Ibland hjälper det att reboota en gång. Annars får du koppla in nätverkssladden och köra Update Manager. Sök efter nya uppdateringar och installera dem. Efter ännu en reboot bör du nu äntligen kunna installera dina trådlösa drivrutiner! (broadcom sta).

Men nu undrar några av er kanske var grafikdrivrutinerna tog vägen. Vostro 1320 har ett Geforce-kort som fungerar bäst med nVidias proprietära drivrutiner. Svaret är åter igen att starta om datorn (möjligtvist kolla så du fått alla uppdateringar installerade). Nu bör du hitta drivrutinerna i System → Administration → Hardware Drivers.

Några sista ord:
Det kan verka som en väldig massa trassel, men det är möjligt att många av er inte får några problem alls. Buggar fixas i en rasande takt av det hårt arbetande Ubuntu Developer-teamet. Om någon upptäcker ett fel i min guide, var snäll och säg till så ska jag uppdatera!

Lycka till!
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ubuntu 9.10 32-bit på Dell Vostro 1320

Inlägg av SlamsornasKung »

Tack. Mer av sådant här efterlyses, fint jobbat!
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"