Dualboot

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Flaps
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Dualboot

Inlägg av Flaps »

Tänkte åter igen försöka mig på en Dualboot av Windows och Ubuntu. Jag kommer ha de olika systemen på olika diskar och f.ö windowspartionen på en raid0 sammansättning (hoppas det inte blir problem). Vad jag förstår är det lite annorlunda att boota när det är separata diskar än när det bara är två olika partioner. Så hur går jag till väga för att kunna Dualboota båda systemen?
Jag börjar med att installera Windows...vad är steg nummer två?

Mycket tacksam för hjälp eller en länk, vad som helst. Tack :)
Användarvisningsbild
Hardcore
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Dualboot

Inlägg av Hardcore »

Ska inte vara något problem. Jag har gjort samma sak och det har gått bra. Min gamla disk hade Vista, och den behöll jag som den var, på den nya ville jag ha Ubuntu.
Notera att du måste ändra i Bios så att den bootar från rätt ställe (jag fastnade i installation ett par gånger på den lilla detaljen:)). Annars är det är bara att följa installationsanvisningarna i Wikin.
Att det finns två diskar med var sitt OS upptäcker datorn sedan automatisk vid uppstart. Då kan du välja vilket du vill använda, eller strunta i det och då går Ubuntu i gång automatiskt.

Steg nummer två blir då att installera Ubuntu:)

http://ubuntu-se.org/wiki/Installera_Ubuntu_9.04
är en utförligare installationsguide. Notera att länken till Dualboot handlar om att ha två OS på samma disk, så den kan du strunta i.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"